Connect with us

Terkini

Hukuman hamil luar nikah hanya untuk penzina, bukan mangsa rogol

Kesalahan rogol atau melahirkan anak luar nikah hasil persetubuhan paksa tidak termasuk di dalam Pindaan Seksyen 29a Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) 2022 Terengganu.

Wartawan TMT

Published

on

Hukuman hamil luar nikah hanya untuk penzina, bukan mangsa rogol
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Kesalahan rogol atau lahirkan anak luar nikah hasil persetubuhan paksa tidak termasuk di dalam Pindaan Seksyen 29a Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) 2022 Terengganu.
  • Pengerusi Lajnah Kesihatan PAS Pusat, Profesor Madya Dr Mohd Mazri Yahya berkata seksyen itu dengan jelas menghadkan hukuman kepada hamil luar nikah akibat daripada persetubuhan dilakukan dengan kerelaannya (29 A (3)) sekaligus mengecualikan kes rogol daripada didakwa di bawah seksyen terbabit.
  • Jenayah rogol adalah di bawah bidang kuasa Mahkamah Sivil dan bukannya di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah.
  • Falsafah pindaan bukan untuk menjatuhkan hukuman, apatah lagi menzalimi atau menyeksa mereka yang melakukan perbuatan terkutuk itu, tetapi ianya bersifat mendatangkan kegerunan bagi mereka yang ingin berjinak-jinak ataupun ingin melakukan maksiat itu, kata Dr Mazri.

KUALA LUMPUR – Kesalahan rogol atau melahirkan anak luar nikah hasil persetubuhan paksa tidak termasuk di dalam Pindaan Seksyen 29a Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) 2022 Terengganu.

Pengerusi Lajnah Kesihatan PAS Pusat, Profesor Madya Dr Mohd Mazri Yahya berkata seksyen itu dengan jelas menghadkan hukuman kepada hamil luar nikah akibat daripada persetubuhan yang dilakukan dengan kerelaannya (29 A (3)) sekaligus mengecualikan kes rogol daripada didakwa di bawah seksyen terbabit.

“Perlu difahami bahawa jenayah rogol adalah di bawah bidang kuasa Mahkamah Sivil dan bukannya di bawah bidang kuasa Mahkamah Syariah,” katanya dalam kenyataan beliau yang dikongsikan di Facebook Dr Suhazeli Abdullah hari ini.

Kenyataan itu dikeluarkan susulan kebimbangan beberapa NGO kesihatan dan individu berkenaan tindakan Terengganu meluluskan pindaan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Seksyen 29A pada 1 November 2022.

Ketua Pegawai Eksekutif Pusat Galen untuk Dasar Kesihatan dan Sosial,  Azrul Mohd Khalib sebelum ini dilaporkan berkata tindakan menjenayahkan kehamilan dan kelahiran luar nikah akan mengancam dan melemahkan perlindungan serta hak wanita dalam penjagaan kesihatan.

Persatuan Pediatrik Malaysia (MPA) pula dilaporkan meluahkan kebimbangan langkah menghukum seperti itu akan menyebabkan golongan hamil luar nikah enggan mendapatkan pertolongan, sebaliknya mungkin cuba untuk menggugurkan kandungan dengan cara tidak selamat.

Mengulas lanjut, Dr Mazri menjelaskan pindaan itu dibuat bagi membendung kes-kes yang melibatkan anak luar nikah di negeri Terengganu yang dilihat semakin hari semakin meningkat. 

“Dalam kes ekstrem, kelahiran tersebut berlaku berulang kali, dan si pelaku dengan tanpa rasa takut mengaku bersalah dan sanggup membayar denda yang dianggap rendah.

“Falsafah pindaan bukan untuk menjatuhkan hukuman, apatah lagi menzalimi atau menyeksa mereka yang melakukan perbuatan terkutuk itu, tetapi ianya bersifat mendatangkan kegerunan bagi mereka yang ingin berjinak-jinak ataupun ingin melakukan maksiat tersebut.

“Enakmen ini juga tidak mendiskriminasi wanita kerana dengan jelas klausa di dalam seksyen tersebut memperincikan kedua-dua pihak (lelaki dan wanita) apabila disabit kesalahan, akan menerima hukuman seperti yang termaktub di dalam enakmen tersebut,” katanya.

Dr Mazri berkata had umur di dalam penentuan enakmen itu adalah bagi wanita dan lelaki berumur melebihi 16 tahun sementara pelaku kesalahan di bawah umur 16 tahun, ianya dikategorikan sebagai pesalah muda iaitu mereka yang berumur 10 sehingga 16 tahun.

Katanya, pesalah muda ini dalam negeri Terengganu tidak melibatkan hukuman penjara dan rotan. 

“Seksyen 29A  Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Terengganu yang baharu sahaja diluluskan oleh Kerajaan Negeri Terengganu adalah hukum Takzir (bukan hudud) yang melibatkan kesalahan berkaitan dengan melahirkan anak luar nikah. 

“Perkara ini masih dalam ruang lingkup bidang kuasa yang telah diperuntukkan kepada Mahkamah Syariah melalui Akta 356. Kesalahan berkaitan dengan Zina (hudud) telah pun diperuntukkan dalam Enakmen Jenayah Syariah II. 

“Pindaan ini bukanlah yang pertama seumpamanya di Malaysia. Seksyen bagi kesalahan sama juga diperuntukkan dalam sebahagian Enakmen-Enakmen negeri lain seperti di Wilayah Persekutuan, Selangor dan Melaka. Dalam erti kata lain, negeri selain Terengganu telah lebih awal mewujudkan peruntukan sama,” katanya.

Beliau menjelaskan usaha pemeliharaan kesucian keturunan bukan sahaja sangat dititikberatkan dalam agama Islam, malah ianya adalah juga selari dengan amalan perubatan kontemporari yang menitikberatkan pencegahan penyakit. 

Justeru itu, katanya, sebelum sesuatu penyakit atau amalan seksual songsang menular menjadi barah membahayakan di dalam masyarakat, tindakan pencegahan yang serius haruslah diambil. – The Merdeka Times

Sumber : Facebook Dr Suhazeli Abdullah

 

 

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending