Connect with us

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Apa syarat untuk masuk Islam?

“Kamu tak tahu solat, mana boleh masuk Islam”.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Pempengaruh dan pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung.

“Kamu tak tahu solat, mana boleh masuk Islam”.

“Kamu baca al-Qur’an pun tak tahu, tak boleh masuk Islam”.

Inilah antara kata-kata yang pernah diterima golongan bukan Muslim yang ingin memeluk Islam daripada orang Muslim sendiri. 

Maka apabila mereka menerima respon sebegini, mereka merasakan Islam merupakan agama sukar dan akhirnya ada sebahagian antara mereka melepaskan niat untuk memeluk Islam.

Adakah solat, pandai membaca al-Qur’an syarat peluk Islam?

Sudah tentunya tidak. Tiada langsung syarat perlunya solat dan pandai membaca al-Qur’an baru seseorang itu boleh memeluk agama Islam. 

Malah, syarat untuk memeluk Islam hakikatnya adalah sangat mudah iaitu hanya dengan mengucap dua kalimah syahadah dan memahami maksudnya.

Asyhadu an-laa ilaaha illallaah (ا شهد أن لا إله إلا الله)

Saya bersaksi tiada Tuhan Selain Allah.

Wa asyhadu anna Muhammadan rasuulullaah (و اشهد أن محمد ر سو ل الله)

Dan saya bersaksi bahwanya Nabi Muhammad adalah utusan Allah.

Syarat inilah penulis akan tekankan kepada mereka yang ingin memeluk agama Islam bahawa perlunya memahami Rukun Iman terlebih dahulu, yang merupakan akar akidah. 

Tanpa pemahaman Rukun Iman yang betul, ia diibaratkan seperti pohon yang tidak berakar.

Tidak dinafikan Rukun Islam seperti solat dan membaca al-Qur’an itu penting, tetapi yang lebih penting adalah akidah.

Jika kita bandingkan, Rukun Islam pertama adalah syahadah, dalam erti kata yang lain, masuk Islam. Setelah itu, barulah rukun yang kedua (solat) dan seterusnya.

Maka apabila ada Muslim yang berfikiran bahawa, untuk memeluk agama Islam, seseorang itu perlu belajar dahulu, maka pada pendapat penulis, ia adalah pemikiran yang tidak tepat.

Mari kita berfikir secara logik. Adakah kita belajar dahulu baru masuk universiti atau kita masuk universiti dahulu baru belajar?

Malah pada awal 13 tahun pertama wahyu diturunkan, kebanyakan ayat al-Qur’an adalah berkaitan dengan akidah, manakala ayat mengenai hukum hakam hanyalah sedikit sehinggalah setelah Baginda Rasulullah ﷺ berhijrah ke Madinah.

Ini menunjukkan bahawa ilmu akidah adalah lebih penting berbanding ilmu ibadah. Tanpa akidah yang kukuh, ibadah akan menjadi lebih sukar untuk dilaksanakan, terutamanya bagi seseorang yang baru memeluk agama Islam.

Apabila berinteraksi dengan mualaf, kita perlu memastikan mualaf tersebut mempunyai akidah yang betul sebelum kita ingin mengajarkan mereka ibadah seperti solat.

Apabila Nabi Muhammad ﷺ menghantar Muaz bin Jabal untuk berdakwah di Yaman, perkara pertama yang Baginda ﷺ perintahkan Muaz menyampaikan bukanlah berkaitan solat atau membaca al-Qur’an tetapi adalah ilmu tauhid. 

Kata Muaz: Nabi ﷺ telah mengutusku ke Yaman dan Nabi ﷺ. telah bersabda: “Wahai Muaz! Sesungguhnya engkau akan diutuskan kepada Ahli Kitab, maka serulah mereka kepada penyaksian (syahadah) bahawa sesungguhnya tiada tuhan selain Allah dan sesungguhnya aku adalah Rasulullah (utusan Allah) , sekiranya mereka boleh menerima dan mentaati mu pada perkara itu, maka ajarkanlah mereka tentang kefarduan solat lima waktu sehari semalam yang telah diperintahkan oleh Allah, sekiranya mereka boleh menerima dan mentaatimu pada perkara itu, maka ajarkanlah mereka tentang kefarduan zakat yang mana harta dari golongan yang kaya di antara mereka diagihkan kepada golongan yang miskin di kalangan mereka.” (Sahih Bukhari, No 1395)

Kesimpulan

Islam bukan sahaja mengajarkan ibadah solat dan membaca al-Quran. Dalam dakwah, keutamaan perlu diberikan dalam menerapkan tauhid kerana itu merupakan perkara yang paling penting di sisi Allah.

Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!” (Surah Fussilat 41:33) – The Merdeka Times

 

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending