Connect with us

Kolumnis

Apa syarat untuk masuk Islam?

“Kamu tak tahu solat, mana boleh masuk Islam”.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Pempengaruh dan pendakwah bebas, Firdaus Wong Wai Hung.

“Kamu tak tahu solat, mana boleh masuk Islam”.

“Kamu baca al-Qur’an pun tak tahu, tak boleh masuk Islam”.

Inilah antara kata-kata yang pernah diterima golongan bukan Muslim yang ingin memeluk Islam daripada orang Muslim sendiri. 

Maka apabila mereka menerima respon sebegini, mereka merasakan Islam merupakan agama sukar dan akhirnya ada sebahagian antara mereka melepaskan niat untuk memeluk Islam.

Adakah solat, pandai membaca al-Qur’an syarat peluk Islam?

Sudah tentunya tidak. Tiada langsung syarat perlunya solat dan pandai membaca al-Qur’an baru seseorang itu boleh memeluk agama Islam. 

Malah, syarat untuk memeluk Islam hakikatnya adalah sangat mudah iaitu hanya dengan mengucap dua kalimah syahadah dan memahami maksudnya.

Asyhadu an-laa ilaaha illallaah (ا شهد أن لا إله إلا الله)

Saya bersaksi tiada Tuhan Selain Allah.

Wa asyhadu anna Muhammadan rasuulullaah (و اشهد أن محمد ر سو ل الله)

Dan saya bersaksi bahwanya Nabi Muhammad adalah utusan Allah.

Syarat inilah penulis akan tekankan kepada mereka yang ingin memeluk agama Islam bahawa perlunya memahami Rukun Iman terlebih dahulu, yang merupakan akar akidah. 

Tanpa pemahaman Rukun Iman yang betul, ia diibaratkan seperti pohon yang tidak berakar.

Tidak dinafikan Rukun Islam seperti solat dan membaca al-Qur’an itu penting, tetapi yang lebih penting adalah akidah.

Jika kita bandingkan, Rukun Islam pertama adalah syahadah, dalam erti kata yang lain, masuk Islam. Setelah itu, barulah rukun yang kedua (solat) dan seterusnya.

Maka apabila ada Muslim yang berfikiran bahawa, untuk memeluk agama Islam, seseorang itu perlu belajar dahulu, maka pada pendapat penulis, ia adalah pemikiran yang tidak tepat.

Mari kita berfikir secara logik. Adakah kita belajar dahulu baru masuk universiti atau kita masuk universiti dahulu baru belajar?

Malah pada awal 13 tahun pertama wahyu diturunkan, kebanyakan ayat al-Qur’an adalah berkaitan dengan akidah, manakala ayat mengenai hukum hakam hanyalah sedikit sehinggalah setelah Baginda Rasulullah ﷺ berhijrah ke Madinah.

Ini menunjukkan bahawa ilmu akidah adalah lebih penting berbanding ilmu ibadah. Tanpa akidah yang kukuh, ibadah akan menjadi lebih sukar untuk dilaksanakan, terutamanya bagi seseorang yang baru memeluk agama Islam.

Apabila berinteraksi dengan mualaf, kita perlu memastikan mualaf tersebut mempunyai akidah yang betul sebelum kita ingin mengajarkan mereka ibadah seperti solat.

Apabila Nabi Muhammad ﷺ menghantar Muaz bin Jabal untuk berdakwah di Yaman, perkara pertama yang Baginda ﷺ perintahkan Muaz menyampaikan bukanlah berkaitan solat atau membaca al-Qur’an tetapi adalah ilmu tauhid. 

Kata Muaz: Nabi ﷺ telah mengutusku ke Yaman dan Nabi ﷺ. telah bersabda: “Wahai Muaz! Sesungguhnya engkau akan diutuskan kepada Ahli Kitab, maka serulah mereka kepada penyaksian (syahadah) bahawa sesungguhnya tiada tuhan selain Allah dan sesungguhnya aku adalah Rasulullah (utusan Allah) , sekiranya mereka boleh menerima dan mentaati mu pada perkara itu, maka ajarkanlah mereka tentang kefarduan solat lima waktu sehari semalam yang telah diperintahkan oleh Allah, sekiranya mereka boleh menerima dan mentaatimu pada perkara itu, maka ajarkanlah mereka tentang kefarduan zakat yang mana harta dari golongan yang kaya di antara mereka diagihkan kepada golongan yang miskin di kalangan mereka.” (Sahih Bukhari, No 1395)

Kesimpulan

Islam bukan sahaja mengajarkan ibadah solat dan membaca al-Quran. Dalam dakwah, keutamaan perlu diberikan dalam menerapkan tauhid kerana itu merupakan perkara yang paling penting di sisi Allah.

Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh, sambil berkata: “Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang Islam (yang berserah bulat-bulat kepada Allah)!” (Surah Fussilat 41:33) – The Merdeka Times

 

Author

Kolumnis

Asyarah Mubasyarah: 10 sahabat dijanjikan syurga

PERKATAAN al-Jannah (syurga) selalu disebut di dalam al-Quran dan ia digunakan untuk merujuk kepada tempat tinggal yang dijanjikan Allah SWT kepada mereka yang beramal soleh.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

PERKATAAN al-Jannah (syurga) selalu disebut di dalam al-Quran dan ia digunakan untuk merujuk kepada tempat tinggal yang dijanjikan Allah SWT kepada mereka yang beramal soleh.

Syurga sering kali digambarkan sebagai tempat penuh kenikmatan dan kebahagiaan yang disediakan khusus untuk orang-orang yang taat kepada perintah Allah SWT dan menjauhi segala larangannya. 

“Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai.” (Surah al-Baqarah 2:25)

Sudah tentu syurga merupakan destinasi akhirat diimpikan setiap Mukmin yang penuh rahmat dan ganjaran bagi mereka yang berjaya dalam ujian dunia. Dalam sejarah Islam, terdapat sepuluh orang yang telah dijanjikan masuk ke syurga oleh Baginda Rasulullah SAW.

Mereka dikenali sebagai “Asyrah Mubasyarah” yang bermaksud sepuluh orang yang diberikan berita gembira.

Berita gembira dimaksudkan di sini kepada pengakhiran mereka di dalam syurga yang telah disahkan oleh Rasulullah SAW sendiri. Bayangkan keseronokan mereka telah mendapat berita jaminan syurga Allah, suatu pengakhiran yang sempurna ketika masih di dunia. 

Di dalam satu hadis Nabi Muhammad SAW, baginda bersabda, “Abu Bakar di syurga, Umar di syurga, Uthman di syurga, Ali di syurga, Talhah di syurga, al-Zubair di syurga, Abdul Rahman bin Auf di syurga, Sa’ad bin Abu Waqqas di syurga, Sa’id bin Zaid di syurga dan Abu Ubaidah bin al-Jarrah di syurga.” (Sunan Tirmizi, Hadis No. 3747)

Inilah sepuluh nama sahabat yang dijamin syurga oleh Baginda Rasulullah SAW, sekaligus menunjukkan kedudukan tinggi mereka di sisi Allah SWT. 

Kisah mereka bukan sekadar catatan sejarah tetapi juga sumber inspirasi menunjukkan dedikasi, pengorbanan dan iman yang tidak goyah. Mereka menyediakan panduan hidup yang sangat berharga bagi umat Islam yang sentiasa mencari keredhaan Allah SWT.

Setiap daripada sepuluh sahabat ini mempunyai keistimewaan dan amalan yang boleh dijadikan teladan. Keimanan Abu Bakar begitu kuat sehingga dikenali sebagai As-Siddiq, menunjukkan keyakinannya yang teguh kepada kebenaran wahyu ilahi.  

Keberanian Umar al-Khattab mempertahankan Islam ketika umat Muslimin sedang ditindas. Sumbangan Uthman bin Affan baik dari segi kewangan mahupun dalam memperluas empayar Islam tidak dapat dilupakan. Perjuangan Ali bin Abi Talib dalam pelbagai peperangan turut menguatkan kedudukan Islam.

Thalhah Bin Ubaidillah dikenali sebagai syuhada yang berjalan di muka bumi, manakala al-Zubair bin al-Awwam dikenali sebagai hawari (pengikut setia) nabi, menonjolkan keberanian dan kesetiaan mereka yang tiada tandingan. 

Abdul Rahman bin Auf menjadi seorang usahawan yang berjaya dan dermawan, sementara Sa’ad bin Abu Waqqas mempunyai kemahiran memanah.

Sa’id bin Zaid terkenal dengan doanya mustajab dan Abu Ubaidah bin al-Jarrah orang kepercayaan umat, menunjukkan integriti dan amanahnya. 

Kisah sepuluh sahabat ini adalah sumber inspirasi yang tidak ternilai bagi umat Islam. Setiap satu dari mereka meninggalkan warisan yang kaya dengan pengajaran, teladan dan inspirasi untuk kita semua. 

Dalam artikel akan datang, penulis akan membincangkan kisah dan kemuliaan setiap sahabat ini dalam sejarah Islam dengan lebih terperinci untuk memberikan kita pemahaman mengenai kehidupan dan sumbangan bagaimana setiap satu darinya layak mendapat syurga Allah SWT.  – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending