Connect with us

Antarabangsa

Yahya Sinwar ‘keluar’ lawat kawasan, keluarga tebusan Israel selar kegagalan rejim

Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar.
  • Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.
  • Perkara itu terjadi setelah perang dahsyat ke atas wilayah terkepung itu dicetuskan dengan dakwaan bertujuan untuk membawa keluarga mereka pulang.
  • MEMO melaporkan perkara itu berlaku ketika tersebarnya berita bahawa Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar datang melawat “kawasan yang menyaksikan pertempuran senjata antara kumpulan penentangan dan tentera pendudukan Israel, di mana dia dilaporkan bertemu dengan beberapa pejuang pergerakan di darat”.
  • Keluarga itu berkata Sinwar berada di jalanan, manakala “tebusan merana di ruangan bawah tanah,” menggambarkan situasi itu sebagai “imej kegagalan Israel”.
  • “Berita tentang keluarnya Al-Sinwar ke jalan-jalan di Gaza disahkan dan didedahkan sumber risikan yang boleh dipercayai bahawa dia muncul dari terowong, di mana mereka yang diculik ditempatkan,” kata keluarga itu sambil menambah bahawa jika orang yang diculik bukan keutamaan kerajaan, “tidak akan ada penebusan, dan tidak akan ada kemenangan”.

Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.

Perkara itu terjadi setelah perang dahsyat ke atas wilayah terkepung itu dicetuskan dengan dakwaan bertujuan untuk membawa keluarga mereka pulang.

MEMO melaporkan perkara itu berlaku ketika tersebarnya berita bahawa Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar datang melawat “kawasan yang menyaksikan pertempuran senjata antara kumpulan penentangan dan tentera pendudukan Israel, di mana dia dilaporkan bertemu dengan beberapa pejuang pergerakan di darat”.

Keluarga itu berkata Sinwar berada di jalanan, manakala “tebusan merana di ruangan bawah tanah,” menggambarkan situasi itu sebagai “imej kegagalan Israel”.

“Berita tentang keluarnya Al-Sinwar ke jalan-jalan di Gaza disahkan dan didedahkan sumber risikan yang boleh dipercayai bahawa dia muncul dari terowong, di mana mereka yang diculik ditempatkan,” kata keluarga itu sambil menambah bahawa jika orang yang diculik bukan keutamaan kerajaan, “tidak akan ada penebusan, dan tidak akan ada kemenangan”.

Ribuan penunjuk perasaan Israel turun ke jalanan pada Sabtu menuntut pilihan raya baharu dan menggesa kerajaan mengambil langkah selanjutnya untuk mengembalikan 133 tawanan perang yang ditahan di Gaza. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Dua “serangan pisau” di Australia, Pihak berkuasa ambil sikap ‘double standard’

Majlis Imam Kebangsaan Australia (ANIC) menyuarakan rasa bimbang berhubung tindakan pihak berkuasa terhadap dua serangan tikaman di Sydney pada bulan lalu yang dilihat pilih kasih (double standard).

Avatar

Published

on

Foto: Presiden Majlis Imam Kebangsaan Australia (ANIC), Imam Shadi Al-Suleiman.
  • Majlis Imam Kebangsaan Australia (ANIC) menyuarakan rasa bimbang berhubung tindakan pihak berkuasa terhadap dua serangan tikaman di Sydney pada bulan lalu yang dilihat pilih kasih (double standard).
  • Merujuk kepada “serangan pisau” di sebuah pusat beli-belah di Sydney pada 13 April lalu dan serangan dua hari kemudiannya di Gereja Christ The Good Shepherd, Presiden ANIC, Imam Shadi Al-Suleiman berkata pendekatan pihak berkuasa terhadap kedua-dua serangan itu tidak sama.
  • “Satu disifatkan sebagai isu kesihatan mental, satu lagi dilabelkan sebagai tindakan pengganas. Terdapat jurang perbezaan yang serius dalam kalangan masyarakat,” kata Al-Suleiman dipetik agensi berita Anadolu.
  • Insiden serangan yang membabitkan pelaku Muslim terus dikaitkan dengan keganasan oleh pihak berkuasa, manakala sebaliknya bagi insiden membabitkan pelaku bukan Muslim.
  • “Islamofobia bukan hanya serangan fizikal, ia juga secara lisan, dalam talian, dan buli. Ini semua jenis Islamofobia,” kata Al-Suleiman.

Majlis Imam Kebangsaan Australia (ANIC) menyuarakan rasa bimbang berhubung tindakan pihak berkuasa terhadap dua serangan tikaman di Sydney pada bulan lalu yang dilihat pilih kasih (double standard).

Merujuk kepada “serangan pisau” di sebuah pusat beli-belah di Sydney pada 13 April lalu dan serangan dua hari kemudiannya di Gereja Christ The Good Shepherd, Presiden ANIC, Imam Shadi Al-Suleiman berkata pendekatan pihak berkuasa terhadap kedua-dua serangan itu tidak sama.

“Satu disifatkan sebagai isu kesihatan mental, satu lagi dilabelkan sebagai tindakan pengganas. Terdapat jurang perbezaan yang serius dalam kalangan masyarakat,” kata Al-Suleiman dipetik agensi berita Anadolu.

Terdahulu, serangan bersenjatakan pisau pada 13 April lalu di sebuah pusat beli-belah di Sydney membunuh enam orang sebelum polis menembak mati penyerang. 

Beberapa hari kemudian, polis Australia berkata penyerang mempunyai masalah kesihatan mental yang membawa kepada tindakan terpencil dan serangan itu tidak berkaitan dengan keganasan.

Sementara pada 15 April lalu, Bishop Mar Mari Emmanuel dan tiga orang di Gereja Christ the Good Shepherd cedera dalam serangan sama ketika sedang bertugas sebelum penyerang ditangkap. 

Ketua Polis New South Wales dengan segera berkata serangan itu akan disiasat sebagai “tindakan pengganas”.

Menegaskan bahasa yang digunakan oleh polis tidak membantu keadaan, Al-Suleiman berkata pihaknya menyampaikan kebimbangan mereka tentang ‘double standard’ kepada pihak berkuasa, namun mendapat maklum balas tidak memuaskan.

“Agensi media arus perdana menyemarakkan keadaan apabila mereka mula menggunakan perkataan seperti ‘agama’ dan ‘muslim Sunni.’ Tidak semua orang faham bahawa keganasan, ekstremisme dan keganasan tidak mempunyai kaum, agama atau warna kulit.

“Islamofobia bukan hanya serangan fizikal, ia juga secara lisan, dalam talian, dan buli. Ini semua jenis Islamofobia,” katanya. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending