Connect with us

Kolumnis

Islam tetapkan dasar hak pekerja lebih awal dari Barat

TARIKH 1 Mei adalah hari ditetapkan dunia Barat bagi memperingati perjuangan para buruh dalam menuntut hak-hak mereka sebagai pekerja semasa era Revolusi Perindustrian kira-kira 140 tahun lalu.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

TARIKH 1 Mei adalah hari ditetapkan dunia Barat bagi memperingati perjuangan para buruh dalam menuntut hak-hak mereka sebagai pekerja semasa era Revolusi Perindustrian kira-kira 140 tahun lalu.

Sejak saat itu, tarikh tersebut didedikasikan sebagai ‘Hari Pekerja’ bagi meraikan semua yang bergelar pekerja di seluruh dunia.  

Namun, fahaman itu adalah fahaman simplistik yang mengaitkan Hari Pekerja hanyalah hari untuk berehat dan bersantai sempena cuti umum. 

Sedangkan, terdapat peristiwa hitam di sebalik ‘keseronokan’ cuti Hari Pekerja di mana untuk mencapai ke detik itu, telah banyak nyawa terkorban dalam menuntut hak-hak pekerja. 

Barat perlu bermati-matian tetap dasar hak pekerja 

Kemuncak kepada perjuangan buruh itu sudah tentulah dikaitkan dengan Rusuhan Haymarket di Chicago, Amerika Syarikat pada 4 Mei 1886 yang menjadi akar kepada sejarah Hari Pekerja. 

Foto: Peristiwa rusuhan Haymarket di Chicago pada 4 Mei 1886

Rusuhan itu berpunca daripada kezaliman pemilik kilang industri yang menindas tenaga buruh supaya mereka bekerja lebih masa dengan kadar upah rendah semata-mata untuk memaksimumkan keuntungan peribadi. 

Ada buruh dipaksa bekerja 16 jam sehari. Malah, ada yang terpaksa bekerja selama 19 jam sehari tanpa diberikan sebarang cuti. Dan upah diterima tidak setimpal dengan kadar jam yang mereka kerjakan. 

Disebabkan tiada sebarang kawalan daripada kerajaan, kilang-kilang industri ini bebas untuk memperlakukan apa-apa sahaja terhadap tenaga buruh mereka walaupun ditindas seperti ‘hamba’. 

Malah di samping dunia Barat pada ketika itu, tidak mempunyai asas dan dasar yang boleh mengangkat hak-hak asasi kemanusiaan. 

Maka para buruh perlu berjuang bermati-matian dan berdemonstrasi bagi menuntut dan menetapkan hak buat mereka. 

Iaitu hak bekerja lapan jam sehari, hak bercuti rehat seminggu sekali serta hak dibayar upah setimpal. 

Perjuangan inilah yang akhirnya membawa kepada sambutan Hari Buruh Antarabangsa atau Labour Day pada 1 Mei setiap tahun dan hak-hak inilah yang menjadi teras kepada tenaga sumber manusia di zaman moden. 

Justeru itu, sehingga kini ramai memandang ke arah dunia Barat sebagai peneraju dalam menetapkan dasar hak-hak pekerja dan paling terkedepan dalam mencari solusi isu hak pekerja. 

Muslim usah inferior, Islam sudah lama ada hak pekerja anti penindasan 

Sedangkan menariknya, Islam telah lama mengakui dan membawa dasar hak-hak pekerja anti-penindasan yang diperjuangkan Barat sejak 1400 tahun dahulu tanpa perlu berlakunya pertumpahan darah. 

Dalam ajaran Islam, pekerja dianggap seperti saudara dan pembantu yang layak dilayan dengan manusiawi, cermat dan perlu dijaga hak dan kebajikannya sepanjang tempoh mereka berkhidmat.  

“Mereka adalah saudara dan pembantu kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah (kekuasaan) tangan-tangan kalian. Barangsiapa yang keadaan saudaranya berada di bawah kekuasaannya, hendaklah ia memberi makan dari apa yang ia makan, memberi pakaian dari apa yang ia pakai, dan janganlah kalian memberinya pekerjaan yang tidak sanggup mereka kerjakan. Jika kalian membebaninya pekerjaan, maka bantulah mereka!” (Sahih Bukhari, No. 30) 

Berbeza dengan dunia Barat di mana pekerja perlu bermati-matian untuk menuntut hak-hak mereka daripada majikan, sebaliknya para sahabat Nabi SAW, yang juga majikan, dengan mudahnya mengimplementasikan dasar itu dan memberikan hak-hak pekerja kepada hamba-hamba mereka. 

Contohnya dari kehidupan para sahabat seperti kisah Salman RA dan Abu Dzar RA menunjukkan bagaimana mereka tidak membebani pekerja dengan tugas yang berat dan menjaga kebajikan pekerjanya. 

Abu Qilabah meriwayatkan: Seorang lelaki masuk ke rumah Salman RA, sedang dia menguli tepung. Lelaki itu berkata, “Apakah ini?”. Salman berkata, “Kami mengutus hamba itu untuk suatu urusan dan kami tidak suka jika dia mempunyai dua tugas sekaligus.” (Ḥilyat al-Awliyā’, No. 657)

Dalam hadis lain yang diriwayatkan Ibnu Syuaib RA berkata: “Aku pernah menemui Abu Dzar di daerah Rabbah, aku melihat Abu Dzar memakai jubah dan hambanya juga memakai jubah yang sama juga.” (Sahih Bukhari, No. 30) 

Meskipun Islam telah memperkenalkan nilai anti-penindasan dan hak-hak pekerja terlebih dahulu dari Barat, sayangnya, nilai dan hak tersebut jarang diperkatakan secara luas seperti Barat. 

Barangkali disebabkan Muslim sendiri berasa ‘inferior’ dengan nilai Islam dan terlalu memandang tinggi terhadap nilai Barat sedangkan nilai Islam hakikatnya sudah jauh mendahului nilai Barat. 

Contohnya, hak dibayar upah setimpal yang diperjuangkan Barat. Islam memerintahkan majikan bukan sahaja perlu membayar pekerjanya dengan upah setimpal, namun penggajiannya perlu cepat dan disegerakan. 

Rasulullah SAW bersabda: “Berikanlah upah pekerja (buruh) sebelum kering peluhnya.” (Sunan Ibn Majah, No. 2443) 

Imam Al-Munawi dalam kitabnya, Faidh Al-Qadir berkata: “Haram hukumnya menunda gaji pekerja jika tiada kekangan untuk disegerakan. Perintah untuk menyerahkan gaji sebelum mengering peluh para pekerja adalah satu kiasan atas wajibnya menyegerakan setelah pekerjaan mereka selesai, walau para pekerja memintanya meskipun belum sampai berpeluh, atau berpeluh dan telah kering.” 

Walaupun demikian penggajian boleh juga mengikut persetujuan sama ada harian, mingguan atau bulanan. Jika ianya telah dipersetujui, maka hendaklah ditunaikan mengikut persetujuan. 

“Umat Islam wajib mematuhi persyaratan yang telah mereka sepakati.” (Jami’ at-Tirmidhi, No. 1352) 

Kesimpulan 

Bayangkan sejak 1400 tahun lalu, dari sistem kontrak antara majikan dan pekerja, sistem penggajian sehinggalah hal ehwal kebajikan dan implementasinya telah dititik beratkan dalam dunia Islam. 

Malah terdapat satu amaran keras terhadap majikan yang menzalimi dan menindas pekerjanya. Dalam satu hadis, Rasulullah SAW meriwayatkan bahawa Allah SWT berfirman: 

“Terdapat tiga golongan yang akan menjadi musuhKu pada hari kiamat…(salah satunya ialah) orang yang mempekerjakan orang lain, namun setelah orang tersebut memenuhi tugasnya, upahnya tidak dibayarkan.” (Sahih Bukhari, No. 2227) 

Sesungguhnya, nilai-nilai dan hak-hak pekerja dalam Islam adalah solusi yang cukup adil dan saksama kerana ia diberi oleh Tuhan yang Maha Mengetahui, yang tahu apa yang terbaik dan terburuk untuk setiap makhlukNya. – The Merdeka Times 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Agama

Syariat membezakan Islam dari lain-lain agama

Islam adalah agama yang membawa rahmah ke seluruh alam. Agama yang membawa keamanan dan mengiktiraf hak manusia untuk hidup bersama dengan aman damai tanpa penindasan dan paksaan.

Avatar

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

Islam adalah agama yang membawa rahmah ke seluruh alam. Agama yang membawa keamanan dan mengiktiraf hak manusia untuk hidup bersama dengan aman damai tanpa penindasan dan paksaan.

Hanya agama Islam yang diakui oleh Allah swt untuk semua manusia. Ia diperjelaskan melalui wahyu Allah melalui kitab Allah iaitu al-Quran dan al-Hadis melalui utusan Allah.

Ini kerana Islam berbeza dengan lain-lain agama dalam perkara yang berkaitan akidah dan ibadah. Akidah dan ibadat dalam Islam adalah berasaskan syariat terus dari perintah, kehendak Allah. Bukan rekaan atau khayalan ciptaan makhluk.

Asas akidah dan ibadat adalah bersumberkan dalam banyak nas dalam al-Quran dan al-Hadis. Allah swt telah memerintahkan orang Islam supaya mengikut syariat disediakan Allah swt melalui Nabi Muhammad saw dan tidak sesekali meniru atau mencampur-adukkan syariat atau peraturan agama dengan amalan umat terdahulu atau terkemudian.

Manakala prinsip ibadah dalam Islam asalnya adalah tiada melainkan ada nas yang membolehkannya.

Al-Imam as-Subki seperti yang dinukilkan oleh Ibn Hajar al-‘Asqalani as-Syafi’ie:

اَلْأَصْلَ فِي اَلْعِبَادَةِ اَلتَّوَقُّف

Terjemahan: “Asal hukum di dalam ibadat adalah tawaqquf (berhenti hingga ada dalil)”. (Fath al-Bari: 4/174)

Hikmah daripada syariat yang Allah swt sediakan khusus kepada umat Islam adalah untuk mengelakkan golongan Yahudi, Kristian, Majusi, Paganisme dan lain-lain mempunyai alasan untuk terus merosakkan kepercayaan umat Islam pada waktu itu mahupun pada masa kini.

Bukan sahaja umat Islam dilarang mencampuradukkan amalan agama malah dilarang melakukan tasyabbuh. Tasyabbuh dalam bahasa Arab yang memiliki erti meniru-niru atau menyerupai. Dalam konteks agama Islam, tasyabbuh diertikan sebagai perilaku meniru-niru orang kafir atau orang yang tidak beriman.

Tidak sama dan tidak menyamakan serta tidak meniru-niru ini menjadi ikrar kita setiap kali menunaikan ibadat, terutama solat supaya semua ibadat kita membuktikan bahawa kita dari golongan Muslimin.

‎إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

‎لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Bermaksud:

Sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidup dan matiku bagi Allah, Tuhan yang memiliki alam keseluruhannya.

Tidak ada bersekutu denganNya sesuatu dan dengan demikian aku disuruh dan aku dari golongan muslimin.

Akidah kita berbeza

Orang Islam bertuhankan Allah Yang Maha Esa.  Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.

Beriman kepada Allah swt yang Maha Esa, Maha Pencipta, Pemilik, Pentadbir Alam dan yang Berhak Disembah. Selainnya adalah hamba Allah.

Dari segi akidah kita tidak boleh berkongsi atau bertoleransi dengan orang yang bukan Islam. Akidah Islam berbeza kerana Islam menjadikan enam rukun iman yang perlu menjadi prinsip kehidupan setiap muslim:

* Beriman kepada Allah swt yang esa.

* Beriman kepada Malaikat

* Beriman kepada Kitab

* Beriman kepada Rasul

* Beriman kepada Hari Akhirat

* Beriman kepada Qada dan Qadar

Amal ibadat yang berbeza

Ibadat  ialah pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah, mengikut peraturan, melakukan suruhannya dan meninggalkan larangannya, sebagaimana ditetapkan di dalam al-Quran dan Sunnah Muhammad. Kepatuhan ini hendaklah dilakukan secara berterusan setiap masa hingga ke akhir hayat. Ia merangkumi makna ketundukan dan kecintaan kepada Allah.

Ibadah dipecahkan kepada dua kategori, iaitu ibadah khusus serta ibadah umum. Ibadah khusus adalah ibadah yang utama dan telah ditetapkan oleh syariah Islam dari segi cara, rukun dan syaratnya tidak boleh diubah. Hukumnya adalah fardhu ain, yakni setiap orang wajib meyakini dan beramal dengannya.

Contohnya seperti solat, puasa, membayar zakat, menunaikan haji, taharah, melaksanakan ibadah korban dan aqiqah.

Manakala, ibadah umum pula bermaksud ibadah yang merangkumi semua kegiatan dan aspek kehidupan yang berkaitan dengan hubungan manusia sesama manusia atau makhluk lain. Ia tidak bertentangan dengan syariat Islam. Contohnya, belajar di sekolah, berniaga, mualamat (jual beli), makan dan minum, bercakap benar, membantu ibu bapa atau individu lain, munakahat dan lain-lain lagi.

Perbezaan penganut Islam dan bukan Islam

Dalam surah al-Jaathiah ayat 18, Allah swt memberitahu orang Islam bahawa mereka telah diberi syariat tersendiri yang berbeza:

ثُمَّ جَعَلْنَٰكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِّنَ ٱلْأَمْرِ فَٱتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَ ٱلَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ

Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).

Justeru itu, di bawah adalah beberapa perbezaan ketara antara penganut Islam dan bukan Islam yang mana menjadi sempadan jelas antara dua golongan ini:

* Sejarah sendiri mencatatkan bagaimana peristiwa orang Yahudi mengeji Rasulullah saw kerana mengadap kiblat ke arah Baitul Maqdis ketika mengerjakan solat yang mana turut menjadi kiblat mereka. Sedangkan, ia sebenarnya adalah perintah Allah swt. Berkat kesabaran dan doa Rasulullah saw, maka turunlah ayat untuk mengubah arah kiblat daripada Baitul Maqdis ke Baitul Haram iaitu Kaabah. Masjid Kiblatain menjadi saksi kepada peristiwa tersebut.

* Larangan Rasulullah saw terhadap umatnya daripada menggunakan loceng sebagai seruan solat pada zaman awal Islam kerana ia menyerupai cara puak Yahudi dan Kristian. Seruan Azan akhirnya digunakan Rasulullah saw berdasarkan mimpi yang dialami oleh salah seorang sahabat baginda. (Shahih Sunan Abi Dawud, no. 498)

* Larangan Rasulullah saw daripada mengerjakan solat pada waktu matahari terbit dan waktu ia sedang terbenam kerana ia adalah waktu sujud golongan penyembah matahari. (Shahih Muslim, no. 832)

* Larangan Rasulullah saw daripada  menjadikan perkuburan para Anbiya’ dan Shalihin sebagai tempat ibadat kerana yang demikian itu adalah amalan golongan Yahudi dan Kristian. (Shahih Muslim, no. 530-532)

* Larangan Rasulullah saw daripada bersolat berbungkus sehelai kain tanpa mengilasnya di tempat kilasan kerana yang demikian itu adalah perbuatan golongan Yahudi. (Shahih Sunan Abi Dawud, no.635)

* Suruhan Rasulullah saw untuk memakai selipar atau khuf (yang terjamin sucinya) ketika melaksanakan ibadat solat adalah kerana golongan Yahudi tidak mengharuskannya. (Shahih Sunan Abi Dawud, no.652)

* Larangan Rasulullah saw daripada duduk bertongkat dengan tangan kiri dalam solat kerana yang demikian itu adalah cara duduk puak Yahudi. (Mustadrak al-Hakim, lihat: Jilbab al-Mar’ah,hal:175)

* Peringatan Rasulullah saw terhadap umatnya supaya bersahur apabila berpuasa kerana golongan Ahli Kitab berpuasa tanpa bersahur. (Shahih Muslim no.1096)

* Saranan Rasulullah saw terhadap umatnya supaya menyegerakan berbuka puasa kerana golongan Ahli Kitab melewatkannya. (Musnad Ahmad)

* Saranan Rasulullah saw supaya umatnya berpuasa Asyura (10 Muharram) iaitu sebanyak dua hari, hari ke-9 dan hari ke-10 kerana golongan Ahli Kitab berpuasa hanya pada hari ke-10 sahaja. (Shahih Muslim no.1134)

* Saranan Rasulullah saw supaya jemaah haji bergerak daripada Mudzalifah ke Mina sebelum terbit matahari kerana golongan Musyrikin lazimnya bergerak selepas matahari terbit sehingga sinarnya melepasi puncak Bukit Thubair di Mekah. (Shahih Bukhari no. 3626).

* Tempat solat orang Islam dinamakan masjid dimana diberi pahala beriktikaf dan sebagainya. Tidak dibenarkan agama lain berkongsi kerana masjid tempat suci dan tidak boleh dijadikan tempat mensyirikkan Allah swt.

Dalam Al Quran. Surah Al- Jinn. Ayat 18:

وَأَنَّ ٱلْمَسَٰجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا۟ مَعَ ٱللَّهِ أَحَدًا

Maksudnya:

“Dan bahawa sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (ibadat kepada) Allah semata-mata; maka janganlah kamu seru dan sembah sesiapapun bersama-sama Allah.

* Tidak menyerupai pakaian ketika solat atau beribadat seperti pakaian ibadat orang bukan Islam. Seperti berpakaian atau berjubah seperti Santa Claus dan lain-lain. Tidak berwarna kuning seperti pakaian sami. Beribadat tidak mencampuradukkan dengan iringan muzik, koir sambil membaca Al Quran dan sebagainya. Juga tidak ada tarian dan selainnya seperti upacara ibadat orang bukan Islam.

Tidak menyerupai (Tasyabbuh) dengan orang kafir

Rasulullah saw dengan tegas telah mengharamkan tasyabbuh dalam sabdanya:

‎(مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ) رواه أبو داود (4031) وصححه الألباني في صحيح أبي داود .

“Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk dari golongannya.” HR. Abu Dawud, (4031) dinyatakan shoheh oleh Albany dalam Shoheh Abi Dawud.

Mungkin kita mencari hikmah pengharaman penyerupaan umat Islam kepada orang kafir dengan mengetahui sisi negatif dari penyerupaan ini menampakkan beberapa keburukan. Di antara hal itu adalah:

1. Bahwa penyerupaan seorang Muslim dengan orang kafir menunjukkan orang Islam lebih mendepani penampilan orang kafir dibandingkan pada dirinya. Hal ini seolah-oleh ia lebih mengiktiraf atau mengagungkannya dari syariat Allah dan kehendakNya. Seorang wanita yang menyerupai lelaki seakan-akan dia menyangkal ciptakan Allah. Dan tidak rela atau tidak menerima ciptaan Allah. Begitu juga orang Islam ketika menyerupai orang kafir. Hal itu mengiklankan bahwa kondisi orang kafir itu lebih baik dari kondisi dirinya yang telah Allah muliakan dan Allah perintahkannya.

2. Menyerupai orang lain menunjukkan kelemahan jiwa dan kekalahan diri. Sementara syariat Islam tidak menerima umat Islam menunjukkan kekalahan seperti itu. Sesungguhnya pengakuan akan membawa kekalahan dan mengiklankannya hal itu menambah kelemahan semakin lemah.

3. Penyerupaan dalam penampilan luar lazimnya ada kecintaan dan kesetian hati. Maka seseorang tidak boleh menyerupai kecuali kepada orang yang yang dicintainya kerana Allah.

Sabda Nabi saw :

‎(أوثق عرى الإيمان : الموالاة في الله ، والمعاداة في الله ، والحب في الله ، والبغض في الله) . رواه الطبراني وصححه الألباني في السلسلة الصحيحة (998) .

“Sesungguhnya tali keimanan paling kuat adalah kesetian karena Allah dan memusuhi kerana Allah. Cinta kerana Allah dan membenci karena Allah.” HR. Tobroni dinyatakan shoheh oleh Albany di Silsilah Shohehah, (998).

Menyerupai dengan orang kafir ini termasuk salah satu cara melemahkan dan meragukan amalan agama.

4. Menyerupai orang kafir dalam penampilan menjerumuskan kepada yang lebih berbahaya. Iaitu menanam bibit menyanjungi agama mereka. Sehingga keyakinannya menjadi seperti keyakinan mereka.

Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah dalam ‘Iqtidho Syirotol Mustaqim, (1/548) mengatakan, “Penyerupaan (sisi penampilan) dan perilaku dalam penampilan mengharuskan penyerupaan dan penyamaan boleh membawa pengaruh secara perlahan dan tersembunyi.

Hikmah yang nampak dari pengharaman agama dari menyerupai orang Islam dengan orang Musyrik. Seharusnya orang Islam merealisasikan hukum Allah swt dan mengimani bahawa Allah Ta’ala tidak menyuruh kecuali di dalamnya ada hikmah dan kemaslahatan serta kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Semoga Allah swt menyelamatkan kita daripada menyerupai ahli maksiat dan golongan yang menyeleweng dan derhaka kepada Allah, sebaliknya menjadikan kita di dalam golongan yang meniru atau menyerupai orang-orang yang berjaya. Dengan itu, mudah-mudahan kita akan berjaya seperti mereka. – The Merdeka Times

Penulis adalah bekas Ketua Hakim Syarie Negeri Perak dan Hakim Rayuan Syariah JKSM.

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending