Connect with us

Antarabangsa

Jenayah Islamofobia Jerman meningkat lebih dua kali ganda tahun lalu

Bilangan jenayah Islamofobia di Jerman meningkat lebih dua kali ganda tahun lalu berdasarkan  angka kerajaan dengan peningkatan dikaitkan dengan perang Israel ke atas Gaza.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Bilangan jenayah Islamofobia di Jerman meningkat lebih dua kali ganda tahun lalu berdasarkan  angka kerajaan dengan peningkatan dikaitkan dengan perang Israel ke atas Gaza.
  • Pada 2023, sekitar 1,464 jenayah seluruh negara diklasifikasikan sebagai Islamofobia, berbanding 610 jenayah kebencian anti-Muslim pada tahun sebelumnya, lapor agensi akhbar Jerman dpa memetik jawapan kerajaan berkenaan siasatan oleh Ahli Parlimen Christian Democratic Union (CDU), Christoph de Vries.
  • Sementara itu, polis melaporkan 137 jenayah Islamofobia pada suku pertama tahun ini.
  • Lonjakan dramatik jenayah kebencian anti-Muslim dikaitkan dengan perang Gaza yang semakin memuncak, menurut laporan itu dengan Jerman sebagai salah satu sekutu paling setia Israel.
  • Kerajaan Jerman berulang kali menyatakan kebimbangan mengenai peningkatan Islamofobia di negara itu sejak bermulanya perang Israel ke atas Gaza tahun lalu.

Bilangan jenayah Islamofobia di Jerman meningkat lebih dua kali ganda tahun lalu berdasarkan  angka kerajaan dengan peningkatan dikaitkan dengan perang Israel ke atas Gaza.

Pada 2023, sekitar 1,464 jenayah seluruh negara diklasifikasikan sebagai Islamofobia berbanding 610 jenayah kebencian anti-Muslim pada tahun sebelumnya, lapor agensi akhbar Jerman dpa memetik jawapan kerajaan berkenaan siasatan oleh Ahli Parlimen Christian Democratic Union (CDU), Christoph de Vries.

Sementara itu, polis melaporkan 137 jenayah Islamofobia pada suku pertama tahun ini.

Lonjakan dramatik jenayah kebencian anti-Muslim dikaitkan dengan perang Gaza yang semakin memuncak, menurut laporan itu dengan Jerman sebagai salah satu sekutu paling setia Israel.

Walaupun begitu, kerajaan Jerman berulang kali menyatakan kebimbangan mengenai peningkatan Islamofobia di negara itu sejak bermulanya perang Israel ke atas Gaza tahun lalu.

Sebarang serangan ke atas umat Islam di Jerman, atas sebab agama atau lain-lain, “sama sekali tidak boleh diterima,” kata jurucakap kerajaan Steffen Hebestreit.

“Hampir lima juta umat Islam di Jerman mempunyai hak untuk dilindungi,” katanya.

Perikatan Menentang Islamofobia dan Kebencian Anti-Muslim yang berpangkalan di Berlin juga memberi amaran tentang perkauman anti-Islam semakin meningkat di tengah-tengah konflik Israel-Palestin yang semakin memuncak di Gaza.

“Kami menyaksikan peningkatan perkauman anti-Muslim di Jerman. Ini sesuatu yang kita semua patut ambil berat dan perlu ambil serius,” kata Rima Hanano, ketua pertubuhan bukan kerajaan itu.

“Kita tidak boleh membenarkan pendirian tidak berperikemanusiaan terus dinormalisasi yang dengan itu menjejaskan perpaduan sosial. 

“Semua orang mesti dilindungi daripada keganasan dan ancaman perkauman, anti-semitisme dan lain-lain yang tidak berperikemanusiaan,” katanya.

Dengan populasi lebih 84 juta orang, Jerman mempunyai penduduk Muslim kedua terbesar di Eropah Barat setelah Perancis. – The Merdeka Times

Author

Antarabangsa

Mesir kerah konvoi kenderaan berperisai, tentera tambahan ke sempadan Gaza

Mesir mengerahkan kenderaan pengangkut anggota berperisai (APC) dan tentera tambahan ke sempadannya dengan Gaza di timur laut Sinai minggu ini, menandakan situasi semakin meruncing di wilayah konflik itu.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Mesir mengerahkan kenderaan pengangkut anggota berperisai (APC) dan tentera tambahan ke sempadannya dengan Gaza di timur laut Sinai minggu ini, menandakan situasi semakin meruncing di wilayah konflik itu.
  • Lima belas APC dipasang peralatan tempur dikesan penduduk Sinai di bandar Sheikh Zuweid dalam perjalanan menuju sempadan Mesir dengan Gaza pada petang Rabu, kata Yayasan Hak Asasi Manusia Sinai dipetik MEE.
  • Dalam insiden berasingan, sebuah lagi konvoi kenderaan berperisai tiba di kampung Al-Joura, selatan Sheikh Zuweid, kata yayasan itu.
  • Minggu lalu, Israel merampas sempadan Rafah dan melancarkan operasi ketenteraan di bandar itu di mana kira-kira 1.5 juta penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal berlindung.
  • Serangan itu menimbulkan kemarahan Mesir yang mempunyai perjanjian damai selama 45 tahun dengan Israel dan bekerjasama rapat dalam hal keselamatan. 

Mesir mengerahkan kenderaan pengangkut anggota berperisai (APC) dan tentera tambahan ke sempadannya dengan Gaza di timur laut Sinai minggu ini, menandakan situasi semakin meruncing di wilayah konflik itu.

Lima belas APC dipasang peralatan tempur dikesan penduduk Sinai di bandar Sheikh Zuweid dalam perjalanan menuju sempadan Mesir dengan Gaza pada petang Rabu, kata Yayasan Hak Asasi Manusia Sinai dipetik MEE.

Dalam insiden berasingan, sebuah lagi konvoi kenderaan berperisai tiba di kampung Al-Joura, selatan Sheikh Zuweid, kata yayasan itu.

Penempatan kenderaan tentera itu dilakukan di tengah-tengah ketegangan antara Mesir dan Israel berhubung serangan rejim Israel ke atas Rafah, bandar sempadan selatan Gaza. 

Minggu lalu, Israel merampas sempadan Rafah dan melancarkan operasi ketenteraan di bandar itu di mana kira-kira 1.5 juta penduduk Palestin yang kehilangan tempat tinggal berlindung.

Serangan itu menimbulkan kemarahan Mesir yang mempunyai perjanjian damai selama 45 tahun dengan Israel dan bekerjasama rapat dalam hal keselamatan. 

Sumber tentera Mesir memberitahu MEE minggu lalu bahawa “tiada penyelarasan operasi” antara Mesir dan Israel berlaku sebelum sempadan Rafah diserang.

Penghantaran bantuan kemanusiaan ke Gaza telah terhenti akibat rampasan rejim Israel ke atas sempadan Rafah dan Mesir menolak permintaan Israel untuk membuka semula lintasan itu dengan Presiden Mesir Abdel Fattah el-Sisi berkata Israel mahu menggunakan kawalan Rafah “untuk mengetatkan kepungan di wilayah itu”.

Perbalahan diplomatik antara Mesir dan Israel semakin meruncing selama beberapa hari.

The Wall Street Journal pada Selasa memetik pegawai Mesir sebagai berkata Kaherah sedang mempertimbangkan untuk menurunkan taraf hubungan dua hala dengan Israel, termasuk menarik balik duta mereka.

Terdahulu, Mesir mengumumkan akan menyertai Afrika Selatan dalam kesnya terhadap Israel di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) yang menuduh Israel melakukan genosid. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending