Connect with us

Terkini

SPRM perkecil Indeks Persepsi Rasuah,TI-M gesa terima realiti pahit dan cari solusi

Tan Sri Azam Baki berpandangan bahawa Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International Malaysia (TI-M) tidak berasaskan fakta tetapi sekadar ‘persepsi’ membayangi ketidakfahaman terhadap konsep indeks.

Wartawan TMT

Published

on

persepsi rasuah - muhammad mohan
Foto: Presiden TI-M, Muhammad Mohan.
  • Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyatakan kepada media minggu lepas bahawa CPI bukan indikator situasi sebenar negara
  • Presiden TI-M, Muhammad Mohan menjelaskan yang CPI tidak pernah mewakili “ukuran sebenar rasuah” sejak ia dikenalkan pada 1995 namun ia diterima seluruh dunia sebagai “ indikator” terhadap pembangunan negara ahli.
  • Muhammad menyifatkan kematangan sebuah negara diukur dengan kemampuannya untuk menerima realiti yang menyakitkan, merenung dan mencari solusi untuk memperbaiki posisi negara.
  • Presiden TI-M desak agar fokus diberi dalam membanteras rasuah, mendapat skor baik dan mencapai matlamat Pelan Antirasuah Nasional (NACP)

KUALA LUMPUR – Tan Sri Azam Baki berpandangan bahawa Indeks Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International Malaysia (TI-M) tidak berasaskan fakta tetapi sekadar ‘persepsi’ membayangi ketidakfahaman terhadap konsep indeks.

Ketua Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menyatakan kepada media minggu lepas bahawa CPI bukan indikator situasi benar negara namun ia hanyalah ukuran berdasarkan graf.

Presiden TI-M, Muhammad Mohan menjelaskan yang CPI tidak pernah mewakili “ukuran sebenar rasuah” sejak ia dikenalkan pada 1995, ia diterima seluruh dunia sebagai “ukuran indikator” terhadap pembangunan negara ahli.

“Skor sesebuah negara diberikan berdasarkan beberapa tinjauan dan penilaian pakar, dimana pelbagai faktor dalam negara diambil kira termasuk aspek demokratik, keterbukaan terhadap pelabur luar dan faktor-faktor ekonomi,” menurut Muhammad.

CPI turut membantu dalam penentuan status ekonomi dan politik negara serta kecenderungannya terhadap aktiviti rasuah, dan memberi signal kepada pihak berkaitan mengenai masalah rasuah yang penting.

Kritikan ke atas indeks ini bukan perkara baharu, menurut Presiden TI-M, sebelum ini terdapat usul agar Malaysia dikecualikan sepenuhnya daripada CPI.

Walau bagaimanapun, Muhammad berkata Malaysia menolak dan mencadang untuk penambahbaikan dan bukan menolak secara total.

“Melihat sejarah kritikan tersebut, TI-M seperti keliru tentang pendirian SPRM untuk tidak menerima fakta yang posisi Malaysia dalam CPI menurun.

“Orang-orang ini juga merupakan yang pertama bersorak bila kedudukan negara dalam keadaan baik, seperti yang dilaporkan pada 2019 dimana Malaysia buat kali pertama berjaya memperbaiki skornya dari 47 ke 53 and posisinya dari 61 ke 51 daripada 180 negara di dunia. Ketika itu, pihak-pihak ini terima baik CPI.

“ Kematangan sebuah negara diukur dengan kemampuannya untuk menerima kenyataan pahit, merenung dan mencari solusi untuk memperbaiki posisi negara,” ujar Muhammad.

Daripada meragui kredibiliti CPI, presiden TI-M mendesak agar SPRM lebih fokus membanteras rasuah, memperoleh skor yang baik dan mencapai matlamat Pelan Antirasuah Nasional (NACP).

Sumber : Malay Mail

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Islam tetapkan dasar hak pekerja lebih awal dari Barat

TARIKH 1 Mei adalah hari ditetapkan dunia Barat bagi memperingati perjuangan para buruh dalam menuntut hak-hak mereka sebagai pekerja semasa era Revolusi Perindustrian kira-kira 140 tahun lalu.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

TARIKH 1 Mei adalah hari ditetapkan dunia Barat bagi memperingati perjuangan para buruh dalam menuntut hak-hak mereka sebagai pekerja semasa era Revolusi Perindustrian kira-kira 140 tahun lalu.

Sejak saat itu, tarikh tersebut didedikasikan sebagai ‘Hari Pekerja’ bagi meraikan semua yang bergelar pekerja di seluruh dunia.  

Namun, fahaman itu adalah fahaman simplistik yang mengaitkan Hari Pekerja hanyalah hari untuk berehat dan bersantai sempena cuti umum. 

Sedangkan, terdapat peristiwa hitam di sebalik ‘keseronokan’ cuti Hari Pekerja di mana untuk mencapai ke detik itu, telah banyak nyawa terkorban dalam menuntut hak-hak pekerja. 

Barat perlu bermati-matian tetap dasar hak pekerja 

Kemuncak kepada perjuangan buruh itu sudah tentulah dikaitkan dengan Rusuhan Haymarket di Chicago, Amerika Syarikat pada 4 Mei 1886 yang menjadi akar kepada sejarah Hari Pekerja. 

Foto: Peristiwa rusuhan Haymarket di Chicago pada 4 Mei 1886

Rusuhan itu berpunca daripada kezaliman pemilik kilang industri yang menindas tenaga buruh supaya mereka bekerja lebih masa dengan kadar upah rendah semata-mata untuk memaksimumkan keuntungan peribadi. 

Ada buruh dipaksa bekerja 16 jam sehari. Malah, ada yang terpaksa bekerja selama 19 jam sehari tanpa diberikan sebarang cuti. Dan upah diterima tidak setimpal dengan kadar jam yang mereka kerjakan. 

Disebabkan tiada sebarang kawalan daripada kerajaan, kilang-kilang industri ini bebas untuk memperlakukan apa-apa sahaja terhadap tenaga buruh mereka walaupun ditindas seperti ‘hamba’. 

Malah di samping dunia Barat pada ketika itu, tidak mempunyai asas dan dasar yang boleh mengangkat hak-hak asasi kemanusiaan. 

Maka para buruh perlu berjuang bermati-matian dan berdemonstrasi bagi menuntut dan menetapkan hak buat mereka. 

Iaitu hak bekerja lapan jam sehari, hak bercuti rehat seminggu sekali serta hak dibayar upah setimpal. 

Perjuangan inilah yang akhirnya membawa kepada sambutan Hari Buruh Antarabangsa atau Labour Day pada 1 Mei setiap tahun dan hak-hak inilah yang menjadi teras kepada tenaga sumber manusia di zaman moden. 

Justeru itu, sehingga kini ramai memandang ke arah dunia Barat sebagai peneraju dalam menetapkan dasar hak-hak pekerja dan paling terkedepan dalam mencari solusi isu hak pekerja. 

Muslim usah inferior, Islam sudah lama ada hak pekerja anti penindasan 

Sedangkan menariknya, Islam telah lama mengakui dan membawa dasar hak-hak pekerja anti-penindasan yang diperjuangkan Barat sejak 1400 tahun dahulu tanpa perlu berlakunya pertumpahan darah. 

Dalam ajaran Islam, pekerja dianggap seperti saudara dan pembantu yang layak dilayan dengan manusiawi, cermat dan perlu dijaga hak dan kebajikannya sepanjang tempoh mereka berkhidmat.  

“Mereka adalah saudara dan pembantu kalian, Allah telah menjadikan mereka di bawah (kekuasaan) tangan-tangan kalian. Barangsiapa yang keadaan saudaranya berada di bawah kekuasaannya, hendaklah ia memberi makan dari apa yang ia makan, memberi pakaian dari apa yang ia pakai, dan janganlah kalian memberinya pekerjaan yang tidak sanggup mereka kerjakan. Jika kalian membebaninya pekerjaan, maka bantulah mereka!” (Sahih Bukhari, No. 30) 

Berbeza dengan dunia Barat di mana pekerja perlu bermati-matian untuk menuntut hak-hak mereka daripada majikan, sebaliknya para sahabat Nabi SAW, yang juga majikan, dengan mudahnya mengimplementasikan dasar itu dan memberikan hak-hak pekerja kepada hamba-hamba mereka. 

Contohnya dari kehidupan para sahabat seperti kisah Salman RA dan Abu Dzar RA menunjukkan bagaimana mereka tidak membebani pekerja dengan tugas yang berat dan menjaga kebajikan pekerjanya. 

Abu Qilabah meriwayatkan: Seorang lelaki masuk ke rumah Salman RA, sedang dia menguli tepung. Lelaki itu berkata, “Apakah ini?”. Salman berkata, “Kami mengutus hamba itu untuk suatu urusan dan kami tidak suka jika dia mempunyai dua tugas sekaligus.” (Ḥilyat al-Awliyā’, No. 657)

Dalam hadis lain yang diriwayatkan Ibnu Syuaib RA berkata: “Aku pernah menemui Abu Dzar di daerah Rabbah, aku melihat Abu Dzar memakai jubah dan hambanya juga memakai jubah yang sama juga.” (Sahih Bukhari, No. 30) 

Meskipun Islam telah memperkenalkan nilai anti-penindasan dan hak-hak pekerja terlebih dahulu dari Barat, sayangnya, nilai dan hak tersebut jarang diperkatakan secara luas seperti Barat. 

Barangkali disebabkan Muslim sendiri berasa ‘inferior’ dengan nilai Islam dan terlalu memandang tinggi terhadap nilai Barat sedangkan nilai Islam hakikatnya sudah jauh mendahului nilai Barat. 

Contohnya, hak dibayar upah setimpal yang diperjuangkan Barat. Islam memerintahkan majikan bukan sahaja perlu membayar pekerjanya dengan upah setimpal, namun penggajiannya perlu cepat dan disegerakan. 

Rasulullah SAW bersabda: “Berikanlah upah pekerja (buruh) sebelum kering peluhnya.” (Sunan Ibn Majah, No. 2443) 

Imam Al-Munawi dalam kitabnya, Faidh Al-Qadir berkata: “Haram hukumnya menunda gaji pekerja jika tiada kekangan untuk disegerakan. Perintah untuk menyerahkan gaji sebelum mengering peluh para pekerja adalah satu kiasan atas wajibnya menyegerakan setelah pekerjaan mereka selesai, walau para pekerja memintanya meskipun belum sampai berpeluh, atau berpeluh dan telah kering.” 

Walaupun demikian penggajian boleh juga mengikut persetujuan sama ada harian, mingguan atau bulanan. Jika ianya telah dipersetujui, maka hendaklah ditunaikan mengikut persetujuan. 

“Umat Islam wajib mematuhi persyaratan yang telah mereka sepakati.” (Jami’ at-Tirmidhi, No. 1352) 

Kesimpulan 

Bayangkan sejak 1400 tahun lalu, dari sistem kontrak antara majikan dan pekerja, sistem penggajian sehinggalah hal ehwal kebajikan dan implementasinya telah dititik beratkan dalam dunia Islam. 

Malah terdapat satu amaran keras terhadap majikan yang menzalimi dan menindas pekerjanya. Dalam satu hadis, Rasulullah SAW meriwayatkan bahawa Allah SWT berfirman: 

“Terdapat tiga golongan yang akan menjadi musuhKu pada hari kiamat…(salah satunya ialah) orang yang mempekerjakan orang lain, namun setelah orang tersebut memenuhi tugasnya, upahnya tidak dibayarkan.” (Sahih Bukhari, No. 2227) 

Sesungguhnya, nilai-nilai dan hak-hak pekerja dalam Islam adalah solusi yang cukup adil dan saksama kerana ia diberi oleh Tuhan yang Maha Mengetahui, yang tahu apa yang terbaik dan terburuk untuk setiap makhlukNya. – The Merdeka Times 

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending