Connect with us

Terkini

Melayu Islam raikan kepelbagaian minoriti, tidak kacau kepercayaan agama lain

Masyarakat Melayu Islam tidak pernah mengganggu mana-mana agama dan kepercayaan yang pelbagai di negara ini, malah mereka memahami serta meraikan kelompok minoriti lain di Malaysia. 

Rasyidah Zulkifli

Published

on

Melayu Islam raikan kepelbagaian minoriti, tidak kacau kepercayaan agama lain
Foto: Profesor Emeritus Datuk Dr Teo Kok Seong.
  • Masyarakat Melayu Islam tidak pernah mengganggu mana-mana agama dan kepercayaan yang pelbagai di negara ini.
  • Mereka memahami serta meraikan kepelbagaian kelompok minoriti lain di Malaysia. 
  • Kaum Melayu cukup menjaga sensitiviti semua kaum, namun segelintir kelompok minoriti tidak faham bahawa negara ini ‘bertuan’ dalam konteks penduduk asal, majoriti dan dominan. 
  • Kita tak pernah melihat pun orang Melayu mengajar kepercayaan orang lain dan sebagainya”. – Felo Majlis Profesor Negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Teo Kok Seong.
  • Tokoh ilmuan itu juga terkejut dengan kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam yang seolah-olah mengecam kelompok Melayu Islam dengan mengingatkan mereka tidak merasa selesa dan angkuh dengan menganggap kelompok minoriti lain tidak boleh diraikan untuk hidup bersama dalam sebuah negara.

KUALA LUMPUR – Masyarakat Melayu Islam tidak pernah mengganggu mana-mana agama dan kepercayaan yang pelbagai di negara ini, malah mereka memahami serta meraikan kelompok minoriti lain di Malaysia. 

Felo Majlis Profesor Negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Teo Kok Seong berkata kaum Melayu cukup menjaga sensitiviti semua kaum, namun segelintir kelompok minoriti tidak faham bahawa negara ini ‘bertuan’. 

“Walaupun meraikan kepelbagaian, kita harus ingat negara ini bertuan.. negara ini ada tuan.. maknanya ini negara Melayu Islam.

“Kita harus mengambil kira kelompok Melayu Islam itu sebagai kelompok asalnya, majoriti dan dominan. 

“Orang Melayu maknanya selalu memberi perhatian kepada hal kepelbagaian ini. Kita tak pernah melihat pun orang Melayu mengacau kepercayaan orang lain dan sebagainya,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.

Ilmuan terkenal negara itu juga menasihati kaum minoriti lain agar tidak menuntut hak bahasa ibunda mereka di Malaysia.

“Kalau mereka fasih dalam bahasa ibunda dan tak fasih dalam bahasa negara, apa erti kepelbagaian itu.. Saya kira kepelbagaian ini harus dilihat semula, kira banyak tersasarlah.

“Secara peribadi, saya amat terkejut dengan kenyataan Perdana Menteri yang semacam mengecam kelompok majoriti negara ini, yang sesungguhnya menerima kelompok minoriti dengan seadanya,” katanya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam menegaskan agar masyarakat Melayu Islam di Malaysia diingatkan tidak terlalu selesa dan angkuh dengan menganggap kelompok minoriti lain tidak boleh diraikan untuk hidup bersama dalam sebuah negara.

Menurutnya, prinsip saling menghormati dan meraikan serta memberikan hak kewarganegaraan kepada semua harus dititikberatkan dalam usaha memastikan kepentingan majoriti Melayu Muslim di Malaysia dijaga.

Beliau turut mengambil perbandingan dengan negara Kemboja yang majoriti penganut Buddha dapat meraikan dan memberikan penghormatan kepada golongan minoriti 10 peratus umat Islam di sana. –  The Merdeka Times

Author

Terkini

LKAN: Majlis Profesor Negara nafi salah guna dana kerajaan

Majlis Profesor Negara (MPN) menafikan pihaknya menyalahgunakan pembiayaan kewangan daripada kerajaan bagi tempoh 2019 hingga 2023 seperti terkandung dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini.

Wartawan TMT

Published

on

Foto : Gambar sekadar hiasan.
  • Majlis Profesor Negara (MPN) menafikan pihaknya menyalahgunakan pembiayaan kewangan daripada kerajaan bagi tempoh 2019 hingga 2023 seperti terkandung dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini.
  • MPN tidak menerima dana kerajaan sejak pembubarannya pada 2018, sebaliknya beroperasi dengan sumbangan dan pembiayaan sendiri serta bergerak sebagai entiti bebas sehingga Januari 2022.
  • Ini susulan kerajaan memutuskan untuk membubarkan MPN serta merta berkuat kuasa 23 Mei 2018 yang secara langsung mengeluarkannya daripada naungan kerajaan.
  • “Disepanjang tempoh itu pihak MPN telah mengambil inisiatif-inisiatif tertentu untuk menentukan kelangsungannya disamping membuat pindaan terhadap perlembagaannya selaras dengan kedudukan dan statusnya itu.
  • “MPN mula diterima semula beroperasi dibawah naungan Kerajaan dan menerima dana tahunan mulai Januari 2022,” katanya menerusi satu kenyataan media hari ini.

KUALA LUMPUR — Majlis Profesor Negara (MPN) menafikan pihaknya menyalahgunakan pembiayaan kewangan daripada kerajaan bagi tempoh 2019 hingga 2023 seperti terkandung dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) yang dibentangkan di Dewan Rakyat hari ini.

Melalui penjelasan ke atas LKAN itu, MPN berkata pihaknya tidak menerima dana kerajaan sejak pembubarannya pada 2018, sebaliknya beroperasi dengan sumbangan dan pembiayaan sendiri serta bergerak sebagai entiti bebas sehingga Januari 2022.

Ini susulan kerajaan memutuskan untuk membubarkan MPN serta merta berkuat kuasa 23 Mei 2018 yang secara langsung mengeluarkannya daripada naungan kerajaan.

Foto: Kenyataan media MPN yang dimuat naik di Facebooknya hari ini.

“Mulai tarikh pembubaran itu MPN tiada lagi menerima saluran dana Kerajaan dan beroperasi dengan sumbangan dan pembiayaan sendiri serta bergerak sebagai sebuah entiti bebas.

“Di sepanjang tempoh itu pihak MPN telah mengambil inisiatif-inisiatif tertentu untuk menentukan kelangsungannya disamping membuat pindaan terhadap perlembagaannya selaras dengan kedudukan dan statusnya itu.

“MPN mula diterima semula beroperasi dibawah naungan Kerajaan dan menerima dana tahunan mulai Januari 2022,” katanya menerusi satu kenyataan media hari ini.

Melalui LKAN 2/2024, audit dilaporkan menemui penyalahgunaan dana dalam MPN di mana ia sebagai Syarikat Berhad Menurut Jaminan yang dikawal selia Jabatan Perdana Menteri, didapati membiayai operasi dua syarikat persendirian berjumlah RM373,516. 

Malah, ia mewujudkan konflik kepentingan apabila dua ahli Lembaga Pemegang Amanah (LPA) tidak mengisytiharkan kepentingannya sebagai pemilik saham kepada dua syarikat terbabit, selaras Akta 777 (Akta Syarikat 2016). 

MPN juga didapati membuat pembayaran elaun besar kepada pengerusi tetap dan timbalan pengerusi berjumlah RM207,000 tanpa kelulusan menteri yang dipertanggungjawabkan.

Justeru, LKAN mengesyorkan JPM mengkaji semula status MPN sebagai syarikat di bawah seliaan kerajaan dan status MPN perlu diputuskan sebelum dipertimbangkan sama ada penyaluran peruntukan geran wajar diteruskan atau sebaliknya. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending