Connect with us

Terkini

Hari Wanita Sedunia: Jangan abaikan hak dan perjuangan wanita di zon konflik

WANITA adalah antara golongan paling terdedah kepada bahaya maut dan yang terawal merasakan kesan konflik apabila runtuhnya sistem sokongan dalam sesebuah negara. 

Research And Development MRM

Published

on

Hari Wanita Sedunia
Foto: Gambar sekadar hiasan.

WANITA adalah antara golongan paling terdedah kepada bahaya maut dan yang terawal merasakan kesan konflik apabila runtuhnya sistem sokongan dalam sesebuah negara. 

Apatah lagi negara yang sedang mengalami konflik peperangan.

Maka adalah penting untuk kita mengalihkan perhatian dunia kepada realiti wanita yang semakin dilupai di zon konflik tersebut di mana hak asasi mereka ‘didiamkan’ di muka awam yang perlu disuarakan.  

Mengambil contoh, negara yang masih berada dalam konflik seperti Palestin.  Hampir 70 peratus rakyat Palestin yang terbunuh di Gaza terdiri daripada wanita dan kanak-kanak.

Malah, hampir sejuta wanita dan kanak-kanak perempuan kehilangan tempat tinggal. 

Badan kemanusian, ActionAid melaporkan wanita dan kanak-kanak di Gaza mengalami tahap keganasan yang tidak pernah berlaku sebelum ini. 

“Dua ibu terbunuh setiap jam di Gaza dan tujuh wanita mati setiap dua jam,” kata laporan itu.

Foto: Nyawa manusia di sebalik nombor: Tinjauan sayap Wanita Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UN Women).

Menurut laporan Pejabat Pesuruhjaya Tinggi Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (OHCHR), kematian wanita dan kanak-kanak dianggap sebagai kematian yang disengajakan oleh rejim Israel di Gaza.  

Bagaikan terpenjara dalam ‘penjara terbesar dunia’, mereka yang terselamat perlu bertarung nyawa dengan berkurangnya bekalan air bersih dan makanan serta fasiliti kesihatan yang makin terhad saban hari sambil perlu tetap berwaspada terhadap serangan bom yang tiada henti. 

Ini bukanlah persekitaran kondusif, malah ia merupakan lokasi paling berbahaya di dunia bagi wanita dan kanak-kanak.

Ringkasnya, tiada sesiapa pun dijamin selamat di Gaza. Namun demi kelangsungan hidup, rakyat Gaza terus berusaha mencari solusi dengan segala ruang yang ada. 

Contohnya, mereka terpaksa menggunakan kain khemah sebagai bahan pelapik sewaktu haid kerana tiada akses kepada tuala wanita. 

Situasi itu mendedahkan mereka kepada risiko jangkitan yang mengancam nyawa.  

Mengikut tinjauan sayap wanita PBB (UN Women), dianggarkan terdapat 50,000 wanita hamil di Gaza sedang menantikan kelahiran cahaya mata. 

Lebih teruk lagi, sebanyak 180 wanita merisikokan nyawa mereka untuk melahirkan anak tanpa penjagaan kesihatan yang mencukupi, termasuk melahirkan anak secara pembedahan tanpa penstrilan peralatan, ubat bius atau ubat penahan sakit. 

Ini jelas merupakan pelanggaran hak asasi wanita secara terang-terangan mengikut Konvensyen Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi terhadap Wanita (CEDAW) bahawa wanita berhak untuk mendapatkan perkhidmatan kesihatan yang baik. 

Namun sehingga kini hak itu masih lagi didiamkan dan dibutakan. 

“Kematian ibu di Gaza dijangka meningkat memandangkan kekurangan akses kepada penjagaan yang mencukupi. Situasi ini akan memberi kesan buruk kepada nyawa si ibu dan anak di mana boleh keguguran disebabkan tekanan, bayi mati sewaktu melahirkan dan kelahiran pramatang,” kata PBB dalam kenyataan pada Januari lalu. 

Setelah melahirkan, ibu-ibu di Palestin terpaksa bergelut untuk menyusui bayi mereka dalam keadaan tubuhnya sendiri kurang nutrisi. 

Hibanya sehingga mereka terpaksa memberikan kurma yang dihancurkan dan mencampur susu dengan air tercemar kepada bayi kerana kekurangan susu.

Dunia menyangka wanita Palestin yang sengsara dari konflik ini hanya melibatkan Muslim sahaja, tetapi hakikatnya, isu hak wanita dan kemanusian di Palestin tidak pernah mengenal agama, bangsa atau warna kulit seseorang itu. 

Bahkan, masyarakat Kristian di Gaza yang tidak menyokong kekejaman zionis Israel turut mengalami perkara sama seperti masyarakat Muslim di mana rumah mereka dibom, ahli keluarga mereka dibunuh dan gereja mereka dimusnahkan. 

“Saya tidak pasti sama ada mereka (Kristian Palestin) akan terselamat daripada pengeboman Israel dan walaupun mereka terselamat, saya fikir ramai yang akan berhijrah. Tetapi apa yang saya tahu dalam generasi ini, agama Kristian tidak akan lagi wujud di Gaza,” kata Mitri Raheb, paderi Evangelikal Lutheran di Gaza dipetik agensi berita al-Jazeera

Inilah realiti sedang dihadapi wanita Palestin yang tanpa henti memperjuangkan hak mereka untuk bertahan hidup di tengah-tengah konflik.

Maka sempena Hari Wanita Sedunia pada tahun ini, inilah masanya untuk bertindak segera bukan hanya meraikan pencapaian dan kejayaan wanita sahaja. 

Bukan juga hanya berfikirkan tentang kepentingan diri kita sahaja mahupun berfikir apa lagi hak ‘wanita tidak tulen’ yang perlu diketengahkan sedangkan isu kepincangan hak wanita dalam zon konflik masih belum diselesaikan. 

Inilah isu feminis terbesar yang seharusnya disuarakan dan dibangkitkan dengan kadar segera tanpa mengira latar agama dan bangsa, bukannya berdiam atas dasar bersikap ‘neutral’. 

Ibarat cubit paha kanan, paha kiri pun terasa juga sebagaimana sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: 

“Perumpamaan orang-orang yang beriman dalam hal saling mencintai, mengasihi dan menyayangi bagaikan satu tubuh. Apabila ada salah satu anggota tubuh yang sakit, maka seluruh tubuhnya akan ikut terjaga (tidak boleh tidur) dan panas (turut merasakan sakitnya).” (Sahih Muslim, no 4685) 

Malah, kitab Bible turut menyatakan perkara yang sama dalam 1 Korintus 12:26 yang bermaksud: 

“Kerana itu jika satu anggota menderita, semua anggota turut menderita. Jika satu anggota dihormati, semua anggota turut bersuka cita.” 

Bukalah mata, bersuaralah dan manfaatkan platform media sosial semaksimum mungkin dalam memperjuangkan hak dan keperluan wanita di zon konflik yang sering dinafikan supaya suara mereka terus didengari. – The Merdeka Times 

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending