Connect with us

Antarabangsa

Keadaan kesihatan Gaza kritikal – WHO

Kesan konflik Israel-Palestin ke atas sektor penjagaan kesihatan Gaza menjadi ‘malapetaka’, kata Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, hari ini (semalam) pada mesyuarat tergempar lembaga pengarah.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Kesan konflik Israel-Palestin ke atas sektor penjagaan kesihatan Gaza menjadi ‘malapetaka’, kata Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus pada mesyuarat tergempar lembaga pengarah.
  • Katanya, keadaan ketika ini amat berisiko untuk penyebaran penyakit maut.
  • Bagaimanapun, Tedros berkata, mustahil WHO memperbaiki keadaan memandangkan keganasan masih lagi berterusan.
  • “Ia menyatakan dengan jelas untuk mengatakan kesan konflik terhadap kesihatan adalah malapetaka,” katanya kepada lembaga pengarah 34 ahli, semalam.
  • Ringkasnya, keperluan kesihatan meningkat secara mendadak dan kapasiti sistem kesihatan dikurangkan kepada satu pertiga daripadanya.

GENEVA: Kesan konflik Israel-Palestin ke atas sektor penjagaan kesihatan Gaza menjadi ‘malapetaka’, kata Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), Tedros Adhanom Ghebreyesus, hari ini (semalam) pada mesyuarat tergempar lembaga pengarah.

Katanya, keadaan ketika ini amat berisiko untuk penyebaran penyakit maut.

Bagaimanapun, Tedros berkata, mustahil WHO memperbaiki keadaan memandangkan keganasan masih lagi berterusan.

“Ia menyatakan dengan jelas untuk mengatakan kesan konflik terhadap kesihatan adalah malapetaka,” katanya kepada lembaga pengarah 34 ahli.

Ringkasnya, keperluan kesihatan meningkat secara mendadak dan kapasiti sistem kesihatan dikurangkan kepada satu pertiga daripadanya.

Usul yang sedang disemak oleh lembaga yang dicadangkan oleh Afghanistan, Maghribi, Qatar dan Yaman menuntut laluan untuk kakitangan perubatan dan bekalan mereka dan tugas WHO mendapatkan pembiayaan untuk membina semula hospital.

Namun, Tedros berkata, ‘hampir mustahil’ untuk memenuhi permintaan itu memandangkan keadaan keselamatan di lapangan dan berkata beliau amat kesal dengan Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) tidak dapat bersetuju menggesa gencatan senjata berikutan veto Amerika Syarikat (AS).

“Usaha membekalkan semula kemudahan kesihatan menjadi amat sukar dan amat terjejas oleh keadaan keselamatan di lapangan dan bekalan semula yang tidak mencukupi dari luar Gaza,” katanya.

Usul itu dikritik oleh Israel yang mengatakan ia memberikan perhatian yang tidak seimbang kepada Israel dan tidak menangani apa yang digambarkan sebagai penggunaan orang awam oleh Hamas sebagai perisai manusia, dengan meletakkan pusat arahan dan senjata di dalam hospital.

Sesi darurat WHO seperti itu jarang berlaku dan ia berlaku ketika krisis kesihatan termasuk semasa wabak COVID-19 pada 2020 dan semasa wabak Ebola di Afrika Barat pada 2015. – REUTERS

Sumber : Berita Harian

Author

Antarabangsa

Derita ekonomi perang Gaza, Samsung Next tarik diri dari Israel

Samsung Next menutup operasinya di Israel dan mengalihkan aktivitinya ke luar negara kerana kemerosotan ekonomi dialami Israel akibat peperangan berterusan ke atas Gaza, lapor The New Arab.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Samsung Next menutup operasinya di Israel dan mengalihkan aktivitinya ke luar negara kerana kemerosotan ekonomi dialami Israel akibat peperangan berterusan ke atas Gaza, lapor The New Arab.
  • Firma yang merupakan inovasi cawangan syarikat Korea Samsung mengumumkan kepada kakitangannya bahawa ia akan menutup operasinya di hab teknologi serantau, Tel Aviv.
  • “Keputusannya, walaupun sukar, tidak mengurangkan pencapaian yang telah kami capai bersama selama hampir sedekad,” termasuk melabur dalam 70 syarikat dan syarikat pemula Israel, demikian kandungan e-mel dipetik penerbitan teknologi Israel CTech dalam laporan The New Arab pada 12 April lalu.
  • Pejabat Amerika Syarikat akan mengambil alih pelanggan dan pelaburan serantau syarikat dalam proses yang dijangka bermula menjelang musim luruh dan menyediakan sumber serta nasihat kepada pasukan itu, kata e-mel itu.
  • Ia berlaku selepas kesukaran ekonomi Israel sejak serangan 7 Oktober tahun lalu dan peperangan ke atas Gaza, termasuk dalam sektor teknologi.

Samsung Next menutup operasinya di Israel dan mengalihkan aktivitinya ke luar negara kerana kemerosotan ekonomi dialami Israel akibat peperangan berterusan ke atas Gaza, lapor The New Arab.

Firma yang merupakan inovasi cawangan syarikat Korea Samsung mengumumkan kepada kakitangannya bahawa ia akan menutup operasinya di hab teknologi serantau, Tel Aviv.

“Keputusannya, walaupun sukar, tidak mengurangkan pencapaian yang telah kami capai bersama selama hampir sedekad,” termasuk melabur dalam 70 syarikat dan syarikat pemula Israel, demikian kandungan e-mel dipetik penerbitan teknologi Israel CTech dalam laporan The New Arab pada 12 April lalu.

Pejabat Amerika Syarikat akan mengambil alih pelanggan dan pelaburan serantau syarikat dalam proses yang dijangka bermula menjelang musim luruh dan menyediakan sumber serta nasihat kepada pasukan itu, kata e-mel itu.

Ia berlaku selepas kesukaran ekonomi Israel sejak serangan 7 Oktober tahun lalu dan peperangan ke atas Gaza, termasuk dalam sektor teknologi.

Amaran berkenaan pertumbuhan Israel melarat sejak permulaan serangannya ke atas Gaza dengan penguncupan ekonomi hampir 20 peratus dalam tempoh suku terakhir 2023.

Industri pelancongan Israel juga dilaporkan terjejas disebabkan peperangan itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending