Connect with us

Kolumnis

Bolehkah Muslim sambut Krismas?

Isu Muslim sambut hari Krismas bukan lagi perkara asing setiap kali tibanya sambutan perayaan utama masyarakat beragama Kristian pada Disember ini. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

Isu Muslim sambut hari Krismas bukan lagi perkara asing setiap kali tibanya sambutan perayaan utama masyarakat beragama Kristian pada Disember ini. 

Apatah lagi rakyat Malaysia hidup dalam masyarakat majmuk berbilang bangsa, maka persoalan seperti “Bolehkah Muslim menyambut perayaan ini seperti memakai atau menggunakan apa sahaja hiasan berkaitan hari Krismas?” adalah persoalan yang sering dibangkitkan atas nama toleransi. 

Menurut Ensiklopedia Katolik, istilah ‘Christmas’ bermaksud Mass of Christ atau disingkat Christ-Mass sebagai hari merayakan kelahiran Jesus. Malah, nama perayaan itu sendiri berakar daripada agama yang disambut. 

Penganut Kristian percaya bahawa perayaan Krismas bukan sekadar memperingati kelahiran, malah hari untuk mensyukuri kasih Tuhan kerana menghantar AnakNya, Jesus Christ untuk mati di kayu salib bagi menghapuskan dosa-dosa manusia. 

Apabila ada cubaan menjustifikasikan tindakan memakai topi Santa Claus atau menghias rumah dengan pokok Krismas adalah sekadar perhiasan, suka-suka dan bukan boleh tercabut akidah, penulis berpendapat kata-kata sebegini adalah kenyataan berbahaya dan dangkal tidak berasaskan ilmu. 

Walhal setiap perayaan keagamaan hakikatnya memiliki simbol tersendiri yang diekspresikan bagi melambangkan teras dan pegangan sesuatu agama tersebut melalui perhiasan, pakaian dan sebagainya .

Sebagai contoh, antara tradisi Krismas yang sering kita lihat adalah sebatang pokok Krismas yang besar dihiasi ceria dengan loceng, bintang dan lampu-lampu, dan memberi hadiah. 

Hakikatnya, tradisi pokok Krismas itu turut mempunyai pensejarahan yang panjang. 

Pokok Krismas atau pokok Cemara Malar Hijau (Evergreen Fir Tree) pada masa dahulu digunakan sebagai satu bentuk sembahan dalam perayaan pagan oleh beberapa tamadun sebelum era Kristian. 

Pada abad ke-16, penduduk Jerman mulai membawa tradisi pokok ini dalam kalangan masyarakat Kristian dengan fahaman baru. 

Bagi masyarakat Kristian, pokok Krismas pula dipercayai melambangkan simbol agama Kristian. 

Ini kerana bentuk pokoknya bersegi tiga itu dianggap mencerminkan konsep Triniti (Tuhan Bapa, Tuhan Anak dan Roh Kudus) dianuti teguh oleh penganut Kristian. Oleh itu, tradisi pokok Krismas diteruskan sehingga ke hari ini sebagai salah satu simbolik khas perayaan Krismas. 

Bukan itu sahaja, setiap perhiasan di pokok Krismas itu juga melambangkan beberapa simbolik kepada kelahiran Jesus Christ. 

Sebagai contoh, perhiasan loceng dikatakan melambangkan kisah pengumuman kelahiran Anak Tuhan yang dirai kedatangannya oleh para malaikat ke bumi.

Manakala, perhiasan ‘bintang’ di bahagian atas pokok pula dikatakan sebagai lambang kemunculan ‘bintang’ Betlehem yang membimbing orang ke arah Jesus Christ sewaktu kelahirannya.

Dan terangnya bintang Betlehem seperti cahaya yang menerangi dan membimbing manusia daripada kegelapan untuk mengikuti jalan Tuhan. Ini disebut dalam Matthew 2:1-2

“Sesudah Jesus dilahirkan di Betlehem di tanah Judea pada zaman raja Herodes, datanglah orang-orang majus dari Timur ke Yerusalem dan bertanya-tanya: ”Di manakah Dia, raja orang Yahudi yang baru dilahirkan itu? Kami telah melihat bintang-Nya di Timur dan kami datang untuk menyembah Dia.”

Manakala, tradisi memberi hadiah sewaktu perayaan Krismas juga berakar daripada kepercayaan agama Kristian. Amalan ini berdasarkan daripada kisah biblikal dalam Matthew 2:11 tentang tiga orang Majusi yang memberi hadiah emas, kemenyan dan morha kepada bayi Jesus. 

Maka, amalan memberi hadiah ini diteruskan dalam masyarakat Kristian sehinggalah muncul figura Santa Claus yang dipopularkan pada akhir abad ke-19. 

Figura Santa Claus ini terinspirasi daripada tindakan seorang tokoh uskup Kristian, Saint Nicholas yang terkenal dengan sifat pemurah dan gemar memberi hadiah kepada kanak-kanak. Figura yang berpakaian merah dan bertopi ini mulai menjadi simbolik dan ikon Krismas hingga kini.

Oleh sebab itu, apabila sebahagian Muslim mengatakan memakai topi Santa Claus hanya sekadar pakaian dan perhiasan Krismas lain tidak melambangkan sebarang simbolik agama adalah sesuatu yang dangkal dan boleh menyebabkan seseorang tergelincir dari landasan agama tanpa disedari.  

Sedangkan, para mufti telah membahaskan panjang lebar tentang hukum Muslim menyambut hari Krismas dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-68 yang bersidang pada 12 April 2005. 

Fatwa tersebut mengatakan bahawa penggunaan perhiasan atau pemakaian berkaitan perayaan Krismas adalah tidak dibenarkan. 

Ini kerana memakai sesuatu lambang yang sinonim dengan perayaan itu bukan sahaja simbol agama tersebut malah ia seolah-olah menyerupai penganut agama terbabit.  

Ini berdasarkan hadith yang diriwayatkan oleh Ibn Umar bahawa Rasulullah SAW bersabda: 

“Sesiapa yang menyerupai satu kaum maka dia termasuk dari kalangan mereka.” (Riwayat Abu Dawud, no 4031) 

Selain itu, masyarakat Kristian juga akan menyanyikan lagu-lagu Christmas carol sepanjang perayaan Krismas. Lagu-lagu yang dinyanyikan kebiasaannya berbentuk puji-pujian kepada Jesus dan Tuhan Bapa sebagai cara mereka menyambut serta mensyukuri kelahiran Anak Tuhan ke bumi. Pada awalnya, amalan nyanyian itu hanya dilakukan di dalam gereja sahaja tetapi kini, ia dinyanyikan di jalanan, majlis-majlis dan pusat komersial.     

Walaupun perayaan Krismas kini dikomersialkan sebagai perayaan dunia, ia tidak mengubah hakikat teras tradisi perayaan ini masih berakar daripada kepercayaan dan akidah agama Kristian. 

Justeru, perbuatan yang menyertakan simbol-simbol agama seperti menghias pokok dengan perhiasan Krismas, memakai kostum Santa Claus dan menyanyikan lagu-lagu bercirikan agama termasuk dalam perkara yang tidak dibenarkan dalam Islam. 

Sebagai umat Islam, kita perlu memastikan perayaan yang kita ingin sertai tidak mempunyai perbuatan yang bertentangan dengan akidah Islam dan syarak sehingga boleh menyebabkan tercemarnya akidah Islam.

Adakah kita sebagai umat Islam yang jelas bukan berakidah Kristian wajar menyambut perayaan Krismas hanya kerana besarnya perayaan mahupun atas dasar toleransi beragama? 

Enggan menyambut perayaan agama lain bukan bermaksud kita menolak toleransi dan berhubungan baik dengan penganut agama tersebut. Namun, soal akidah perlu ditegakkan secara tegas dan berprinsip. 

Penegasan ini bertepatan dengan ayat al-Qur’an dari Surah al-Kafirun, 109:6; “Bagi kamu agama kamu, dan bagiku agamaku”. – The Merdeka Times 

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Kolumnis

Islam ada cara melindungi alam sekitar

KINI isu penjagaan alam sekitar dan kemusnahan hasil daripada tindakan buruk manusia semakin diperbahaskan di seluruh dunia. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

KINI isu penjagaan alam sekitar dan kemusnahan hasil daripada tindakan buruk manusia semakin diperbahaskan di seluruh dunia. 

Baru-baru ini, terjadi bencana ribut besar di Emiriah Arab Bersatu (UAE) dan Oman sehingga mengakibatkan banjir besar dianggap sebagai satu bencana alam luar biasa. 

Bencana ini diyakini berlaku akibat daripada perubahan iklim dan ditambah pula dengan kesan daripada tindakan buruk manusia terhadap alam sekitar yang memburukkan lagi keadaan.

Sedangkan kehidupan manusia dan alam sekitar saling bergantung. Jika salah satu bermasalah, maka yang lain akan menderita. 

Oleh sebab itu, Islam amat menekankan tanggungjawab manusia untuk menjaga kemakmuran bumi sebagai amanah yang diberikan Allah SWT. 

Dia telah menciptakanmu daripada Bumi (tanah) dan menghendakimu memakmurkannya. [Al Qur’an 11:61]

Menjaga alam sekitar adalah amanah 

Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan. [Al Qur’an 33:72]

Dunia ini adalah amanah yang diterima manusia daripada Allah SWT. Setiap manusia merupakan khalifah (pengganti atau pelayan) di muka bumi dan bertanggungjawab untuk menjaganya. (Al Qur’an 2:30) 

Kita dipertanggungjawabkan sementara waktu untuk memakmurkannya, memastikannya berkembang maju dan aman. Kita bukanlah pemilik dunia ini, tetapi kita adalah pelaksana amanah tersebut.

Amanah memakmurkan bumi tidaklah terhad kepada pembangunan materialistik, sebaliknya melibatkan amanah kelestarian alam yang didiami hampir keseluruhan makhluk bernyawa ciptaan Allah SWT.

Lebih-lebih lagi apabila pembangunan yang semakin pesat dek tangan-tangan manusia yang mengeksploitasikan alam sekitar sehingga berlakunya ketidak seimbangan, maka amanah ini perlu lagi dipergiat. 

Keseimbangan alam sekitar bergantung kepada penghuni bumi 

Allah SWT menciptakan alam dalam keadaan yang seimbang dan sudah sempurna sifatnya malah meminta manusia untuk tidak merosakkannya. 

“Matahari dan bulan beredar mengikut hitungan yang tertentu. Dan tumbuh-tumbuhan dan pohon-pohon, kedua-duanya tunduk (kepada-NYA). Dan langit telah ditinggikan-NYA dan Dia ciptakan keseimbangan. Agar kamu jangan merosakkan keseimbangan itu.” [Al Qur’an 55:5-8]

Malah keseimbangan alam sekitar inilah punca manusia dapat berkembang pesat di dunia ini, yang perlu diperhatikan. 

Allah berfirman, “Dan Dialah yang menurunkan hujan dari langit, lalu Kami tumbuhkan dengan air itu segala sesuatu. Kami menghasilkan daripadanya kehijauan yang daripadanya Kami menghasilkan bijirin yang disusun berlapis-lapis. Dan dari pokok palma – buahnya yang muncul adalah gugusan yang tergantung rendah. Dan kebun anggur dan zaitun dan delima, serupa lagi pelbagai. Lihatlah [setiap] buahnya apabila ia berbuah dan [pada] masaknya. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang beriman’. [Al Qur’an 6:99]

Allah yang menjadikan bumi sebagai tempat penetapan untuk kamu, dan langit sebagai bumbung yang kukuh binaannya; dan Ia membentuk kamu lalu memperelokkan rupa kamu, serta dikurniakan kepada kamu dari benda-benda yang baik lagi halal. Yang demikian (kekuasaanNya dan kemurahanNya) ialah Allah Tuhan kamu; maka nyatalah kelebihan dan kemurahan Allah, Tuhan sekalian alam. [Al Qur’an 40:64]

Sepatutnya dengan menggunakan akal yang waras untuk melihat ciptaan Allah SWT, seharusnya menimbulkan rasa ingin menghargai dan mensyukuri rahmat-Nya. 

Lantas membuatkan kita faham akan larangan Allah SWT untuk tidak melakukan kerosakan di muka bumi ini.

Makan dan minumlah dengan rezeki (yang diberikan) Allah dan janganlah kamu melakukan kejahatan di bumi dengan membuat kerosakan. [Al Qur’an 2:60]

Bagi mereka yang mementingkan diri dan tidak bertanggungjawab dengan ingkar pada perintah Allah SWT ini, al-Quran telahpun memaklumkan ancaman-ancaman yang bakal menimpa manusia hasil dari kerosakan dan perbuatan yang mengganggu keseimbangan yang sudah sempurna ini.

“Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan lautan dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat).” [Al Qur’an 30:41]

Lihatlah bagaimana tindakan manusia merosak keseimbangan alam ciptaan Allah SWT.

Seperti lapisan-lapisan langit yang berfungsi sebagai bumbung untuk melindungi penghuninya daripada cahaya matahari telah mulai kehilangan kemampuannya apabila manusia melepaskan asap kilang tanpa tapisan dan penggunaan bahan kimia secara berlebihan. 

Akhirnya, berlaku penipisan lapisan ozon bumi sehingga ia membawa kepada pemanasan global. Untuk pertama kalinya, pada awal tahun ini, dunia dikejutkan dengan peningkatan suhu yang ekstrim menembusi ambang 1,5 Celcius berbanding era pra industri 1850-1900.

Manakala, bumi yang dipasak dengan gunung-ganang sebagai tiang kestabilan daripada sebarang gegaran telah digondolkan secara berleluasa tanpa kawalan menyebabkan berlakunya tanah runtuh dan banjir besar. 

Selain itu, air sungai punca kemunculan pelbagai ekosistem darat dan laut yang tidak terkira banyaknya, kian tercemar dan menjejas kehidupan lain. 

Setiap bencana alam yang berlaku pada hari ini sudah cukup membuktikan kepada manusia bahawasanya ciptaan Allah SWT di muka bumi ini saling bergantung antara satu sama lain. 

Namun, disebabkan oleh tangan-tangan manusia yang terlalu tamak sehingga melampaui batas, akhirnya generasi kita dan akan datang yang terpaksa menerima akibatnya. 

Sumber alam hendaklah dianggap terhad

Islam menggalakkan kita menganggap semua sumber alam sebagai terhad. Kita digalakkan untuk memikirkan ‘keperluan’ kita sahaja dan tidak membazir.

Nabi Muhammad SAW pernah berpesan akan larangan israf (berlebihan) dalam menggunakan air bagi tujuan berwudhu’. Ini berdasarkan sebuah riwayat daripada Abdullah bin ‘Amr bin al-‘Ash R.Anhuma, beliau berkata:

Sesungguhnya Rasulullah S.A.W lalu di suatu kawasan dan melihat Sa’ad sedang berwuduk, lalu baginda bersabda: “Kenapakah israf (berlebihan) ini?” Maka Sa’ad menjawab: Adakah pada wuduk juga terdapat israf? Lalu baginda menjawab: “Ya, sekalipun kamu berada di sungai yang mengalir”. [Hadis Riwayat al-Bukhari No.201]

Dalam hadis ini, Nabi SAW mengajar kita satu pengajaran yang cukup mendalam iaitu walaupun kita mempunyai sumber yang nampaknya tidak terhad, kita masih harus menggunakan hanya untuk memenuhi keperluan kita sahaja.

Walaupun di Malaysia, negara yang kaya dengan sumber asli, ia tidak bermakna kita boleh menggunakan seberapa banyak yang dimahukan namun cukup sekadar yang diperlukan.

Menanam pokok merupakan amalan sedekah

Sumber alam yang telah digunakan amat digalakkan dalam Islam untuk diperbaharui semula.

Pokok dan tumbuh-tumbuhan, antara sumber alam yang boleh diperbaharui dengan cara menanam semula. 

Walaupun tindakan menanam pokok tampak kecil, namun ia memberi manfaat kepada pelbagai peringkat ekosistem dan membantu memelihara dan menjaga alam sekitar. 

Malah dianggap sebagai sedekah dalam Islam seperti yang diriwayatkan dalam sebuah hadis daripada Jabir R.A, Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak ada seorang muslim yang menanam pohon, kecuali sesuatu yang dimakan dari tanaman itu akan menjadi sedekah baginya, dan yang dicuri akan menjadi sedekah. Apa sahaja yang dimakan oleh binatang buas darinya, maka sesuatu (yang dimakan) itu akan menjadi sedekah baginya. Apapun yang dimakan oleh burung darinya, maka hal itu akan menjadi sedekah baginya. Tidak ada seorang pun yang mengurangi, kecuali itu akan menjadi sedekah baginya.” [Hadis Riwayat Muslim no. 3945]

Kesimpulannya, sebagai seorang Muslim ia menjadi tanggungjawab kita untuk menjaga alam sekitar memandangkan ia berkait rapat dengan tuntutan agama. Saranan agama mengenai hal ini tidak patut lagi dipandang rendah lebih-lebih lagi ia adalah saranan daripada Sang Pencipta alam ini.

Semoga dengan kita melaksanakan saranan Tuhan ini, masyarakat dunia akan menyedari bahawa hakikatnya Islam sudahpun menggariskan saranan bagi mewujudkan dunia yang lebih sihat dan mampan untuk generasi akan datang. – The Merdeka Times 

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending