Connect with us

Terkini

UMNO mungkir janji, hanya menamakan 10 peratus calon wanita – PantauPRU15

Jawatankuasa Pemantauan PRU15 (PantauPRU15) kesal berikutan kegagalan kebanyakan parti politik mengiktiraf wanita sebagai pemimpin dan menjadi calon dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Wartawan TMT

Published

on

UMNO mungkir janji, hanya menamakan 10 peratus calon wanita - PantauPRU15
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Menerusi data diperoleh 3 November lalu, pihaknya mendapati peratusan calon wanita bagi kerusi Parlimen diumumkan tidak sampai 30 peratus.
  • PH jadi parti politik paling banyak menamakan calon wanita PRU15 sebanyak 18 peratus, diikuti GTA sebanyak 13.3 peratus dan BN sebanyak 11 peratus.
  • “PN hanya mengemukakan calon wanita sebanyak 9.3 peratus, GPS sebanyak 16.1 peratus dan Gabungan Rakyat Sabah-BN sebanyak 12.5 peratus.
  • UMNO mengumumkan kelulusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) untuk meletakkan 30 peratus calon wanita dalam PRU15, bagaimanapun hanya menamakan 10 peratus calon wanita manakala dua calon wanita pada PRU14 digugurkan.
  • Apa mendukacitakan adalah mungkir janji dibuat MKT UMNO.
  • “PantauPRU15 sekali lagi gesa semua parti politik menyemak semula dan buat perubahan senarai pencalonan bagi membuktikan parti politik anda mengiktiraf dan menghormati kepimpinan wanita.”

SHAH ALAM – Jawatankuasa Pemantauan PRU15 (PantauPRU15) kesal berikutan kegagalan kebanyakan parti politik mengiktiraf wanita sebagai pemimpin dan menjadi calon dalam Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

PantauPRU15 dalam satu kenyataan berkata, menerusi data yang diperoleh pada 3 November lalu, pihaknya mendapati peratusan calon wanita bagi kerusi Parlimen yang diumumkan tidak sampai 30 peratus.

Menurut kenyataan itu, Pakatan Harapan (PH) menjadi parti politik paling banyak menamakan wanita sebagai calon PRU15 sebanyak 18 peratus, diikuti Gerakan Tanah Air (GTA) sebanyak 13.3 peratus dan BN sebanyak 11 peratus.

“Perikatan Nasional (PN) hanya mengemukakan calon wanita sebanyak 9.3 peratus, Gabungan Parti Sarawak (GPS) sebanyak 16.1 peratus dan Gabungan Rakyat Sabah-BN sebanyak 12.5 peratus.

“Prestasi PH banyak disumbang oleh DAP yang mencapai 25.4 peratus calon wanita pada PRU15. Ini diikuti 20 peratus oleh Pertubuhan Kinabalu Progresif Bersatu (UPKO), sebanyak 17 peratus masing-masing oleh Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda), sementara Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) mengumumkan 19.4 peratus calon Wanita.

“Sungguhpun tidak mencapai sasaran yang diharapkan, namun ada sedikit petanda baik apabila jumlah wanita yang dicalonkan mencatat penambahan,” kata kenyataan itu pada Jumaat.

Tambah kenyataan itu, UMNO yang telah mengumumkan kelulusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) untuk meletakkan 30 peratus calon wanita dalam PRU15, bagaimanapun hanya menamakan 10 peratus calon wanita manakala dua calon wanita pada PRU14 digugurkan.

“Parti komponen yang berada dalam BN, MCA mencatat jumlah tertinggi menamakan wanita sebagai calon iaitu sebanyak 16 peratus, manakala MIC sebanyak sembilan peratus.

“Dalam komponen PN, Pas mencatat sebanyak 12.5 peratus meskipun jumlah itu mencatat penurunan berbanding PRU-14, sementara Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) hanya mencapai 7.2 peratus dan Parti Gerakan Rakyat Malaysia (Gerakan) mencatat 10 peratus.

“Sungguhpun terdapat kemajuan dalam beberapa parti politik, jelas bahawa secara amnya pemimpin parti politik tidak menghormati dan mengiktiraf kepimpinan wanita yang sangat berkaliber dan mampu mengubah corak kepimpinan parti dan urus tadbir negara dengan gemilang,” kata kenyataan itu.

Menurut kenyataan itu, apa yang mendukacitakan adalah mungkir janji yang dibuat oleh MKT UMNO.

“Kebolehpercayaan adalah penting bagi rakyat dan kita berpegang kepada harapan untuk memilih kerajaan yang boleh dipercayai melaksanakan komitmen kepada semua golongan rakyat.

“Peningkatan calon wanita adalah tanggungjawab bagi parti menunaikannya. 

PantauPRU15 sekali lagi menggesa semua parti politik untuk menyemak semula dan membuat perubahan senarai pencalonan bagi membuktikan parti politik anda mengiktiraf dan menghormati kepimpinan wanita,” kata Pantau PRU15.

Sumber : Sinar Harian

 

 

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending