Connect with us

Terkini

Tiktok menjadi sasaran kempen PRU15

Aplikasi TikTok dijangka menjadi pelantar pilihan bagi kempen Pilihan Raya Umum (PRU-15) bersama dengan penggunaan aplikasi WhatsApp yang digunakan secara meluas ketika kempen Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Wartawan TMT

Published

on

Tiktok menjadi sasaran kempen PRU15
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Aplikasi Tiktok dijangka menjadi pilihan untuk PRU15.
  • Kedua-dua aplikasi mempunyai capaian meluas yang tidak terbatas umur.
  • Kempen pilihan raya menerusi internet melalui blog dan agensi berita persendirian dianggap sebagai PRU media sosial untuk penyaluran maklumat.
  • Parti politik dan ahli politik harus bergerak seiring dengan budaya  jika tidak mereka ketinggalan dalam soal menyebarkan dasar, bahan kempen serta intipati manifesto masing-masing. – Prof Dr Sara Chinnasamy.

KUALA LUMPUR: Aplikasi TikTok dijangka menjadi pelantar pilihan bagi kempen Pilihan Raya Umum (PRU-15) bersama dengan penggunaan aplikasi WhatsApp yang digunakan secara meluas ketika kempen Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Penganalisis Politik dan Media Sosial Universiti Teknologi MARA (UiTM), Prof Dr Sara Chinnasamy, berkata kedua-dua aplikasi itu dilihat mempunyai capaian meluas yang tidak terbatas umur.

Katanya, aplikasi seperti Twitter biasanya menjadi pilihan mereka yang berusia bawah 30 tahun, manakala Facebook, antara 30 hingga 60 tahun.

“Kempen pilihan raya menerusi internet sudah pun diadakan di negara kita pada 2008 melalui blog dan agensi berita persendirian, malah pada 2013, ia digelar sebagai pilihan raya media sosial kerana semua pelantar media sosial digunakan untuk penyaluran maklumat.

“Pada 2018, ia menyaksikan ‘Pilihan Raya Facebook’ dan tahun ini, TikTok bakal meraih populariti tanpa batasan umur dan medium yang boleh uar-uarkannya adalah WhatsApp.

“PRU-15 dijangka menjadi pilihan raya ‘TikTok’, apabila media sosial berkonsepkan video pendek dengan penerangan ringkas digunakan secara meluas oleh semua parti politik negara ini,” katanya mengulas kecenderungan pengguna media sosial bagi kempen PRU-15.

Sara berkata, parti politik dan ahli politik harus bergerak seiring dengan budaya sedemikian kerana jika tidak mereka ketinggalan dalam soal menyebarkan dasar, bahan kempen serta intipati manifesto masing-masing.

Katanya, jika ahli politik tidak mempunyai akaun aplikasi itu, mereka akan ketinggalan dalam mencapai sasaran pengundi berusia 18 tahun, pengundi muda dan pengundi atas pagar yang tinggal di kawasan bandar.

Beliau berkata, pengguna aplikasi media sosial itu kini adalah cara terbaik bagi calon PRU untuk menyasarkan kumpulan masing-masing.

Katanya, gelombang TikTok tidak boleh dielakkan berikutan pelantar itu kini meraih populariti tertinggi pada pilihan raya umum (PRU) di Jerman, Colombia, Filipina dan Amerika Syarikat.

“Menjelang pilihan raya pertengahan musim gugur ini, TikTok sedang membentuk inkubator utama bagi maklumat tidak berasas dan mengelirukan, dalam banyak cara yang bermasalah seperti Facebook dan Twitter yang menjejaki kepalsuan dalam talian.

“Kualiti sama yang membolehkan TikTok menyemarakkan aliran viral, jangkauan platform yang besar, panjang pendek videonya, algoritma pengesyoran yang berkuasa tetapi kurang difahami, juga boleh membuat dakwaan yang tidak tepat sukar dibendung,” katanya.

Sara juga menekankan bahawa pilihan raya kali ini mungkin berbeza berbanding PRU yang lain yang mana tugas menyalurkan maklumat tidak boleh dilihat sebagai hanya memuatkan propaganda berunsurkan fitnah, palsu atau mewujudkan kebencian kepada mana-mana pihak.

Malah, katanya, pada hari ini rakyat mempunyai terlalu banyak sumber untuk membuat rujukan mahupun mengambil keputusan untuk mengundi mana-mana pihak.

Sara menekankan propaganda yang sihat dan berhemah berdasarkan fakta dan angka sangat penting dalam menjana persepsi yang baik dalam kalangan pengundi.

“Ini boleh menaikkan tahap kebolehpercayaan pengundi terhadap mana-mana ahli politik dan parti politik. Kemunculan cybertroopers juga tidak ketinggalan dalam isu ini,” katanya.

Sumber: Berita Harian

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending