Connect with us

Terkini

Akar umbi takut tegur, kritik pemimpin sebab taat setia ‘baiah’

Baiah adalah perjanjian dalam hal-hal menyokong perjuangan Islam yang telah dilakukan sejak zaman Rasulullah SAW secara menyeluruh.

Rasyidah Zulkifli

Published

on

Akar umbi takut tegur, kritik pemimpin sebab taat setia ‘baiah’
Foto: Prof Madya Dr Mohd Izani Mohd Zain.
  • Baiah adalah perjanjian dalam hal-hal menyokong perjuangan Islam yang telah dilakukan sejak zaman Rasulullah SAW secara menyeluruh.
  • Penganalisis politik, berkata, baiah mampu mengikat ahli-ahli pemimpin parti supaya tidak menyeberang ke parti lain. 
  • “Di sebalik kebaikannya, baiah ini juga memberikan kesan negatif kerana akan mewujudkan ketaksuban ataupun pemimpin parti tidak boleh mengkritik pemimpin, parti dan sebagainya,” 
  • “Bagi saya Akta Anti Lompat Parti itu sudah ada dan mencukupi, cuma parti-parti kalau mahu membuat baiah sendiri. Mungkin itu sebagai tambahan atau satu peraturan nak mengukuhkannya lagi.

KUALA LUMPUR – Baiah adalah perjanjian dalam hal-hal menyokong perjuangan Islam yang telah dilakukan sejak zaman Rasulullah SAW secara menyeluruh.

Mereka yang berbaiah akan dikurniakan ganjaran pahala berlipat ganda oleh ALLAH SWT.

Secara amnya, ia terbahagi kepada dua iaitu baiah in’iqad dan baiah taat. Baiah in’iqad memberikan hak ketaatan kepada pemilik kekuasaan atau pemimpin. 

Manakala, baiah taat pula dalam situasi orang Islam memberikan sepenuh ketaatan kepada pemimpin terpilih.

Bagaimanapun, dalam konteks politik pada hari ini, perjanjian yang dilakukan tidak memenuhi 10 rukun seperti ditetapkan oleh syarak.

Antaranya, berilmu, ikhlas, amal, kesungguhan, pengorbanan, taat, teguh, persaudaraan, percaya dan jelas fikrah.

Penganalisis politik, Fakulti Ekologi Manusia, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof Madya Dr Mohd Izani Mohd Zain, berkata, baiah mampu mengikat ahli-ahli pemimpin parti supaya tidak menyeberang ke parti lain. 

“Kita sedia maklum PAS ini ada satu sistem baiah yang mengikat ahli-ahli untuk setia pada parti politik. Sebenarnya baiah ini adalah kesetiaan kepada parti. 

“Berdasarkan pemerhatian saya, UMNO juga pernah cuba untuk menggunakan sistem ini dalam parti terutamanya untuk menjamin kesetiaan kepada parti. 

“Di sebalik kebaikannya, baiah ini juga memberikan kesan negatif kerana akan mewujudkan ketaksuban yang mungkin disebabkan baiah itu, ahli ataupun pemimpin parti tidak boleh mengkritik pemimpin, parti dan sebagainya,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.

Tambahnya, baiah PAS dahulu dilihat ‘rigid’ seolah-olah membuatkan ahli dalam parti itu ekstrem terhadap parti secara melulu.

Sehingga tidak ada kritikan langsung yang menyebabkan parti tidak boleh disentuh disebabkan baiah telah diberikan.  

“Bagi saya Akta Anti Lompat Parti itu sudah ada dan mencukupi, cuma parti-parti kalau mahu membuat baiah sendiri. Mungkin itu sebagai tambahan atau satu peraturan nak mengukuhkannya lagi. 

“Parti kena sedia untuk terbuka menerima kritikan daripada parti-parti politik. UMNO cuba mengambil semangat baiah sebab ahli boleh setia kepada pemimpin parti. Bila unsur-unsur baiah ini ada dalam UMNO, pemimpin itu tidak boleh ditegur dan orang tak berani nak tegur sebab taat setia baiah. 

“Itu satu perkara yang tidak baik yang akan merosakkan parti itu sendiri untuk memastikannya terus relevan dan sentiasa berubah mengikut perkembangan semasa,” ujarnya.

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending