Connect with us

Terkini

Kes pecah amanah Syed Saddiq: pendakwaan berjaya timbulkan prima facie

Pasukan pendakwaan memberitahu Mahkamah Tinggi di sini pada Khamis bahawa mereka berjaya menimbulkan prima facie bagi kes subahat pecah amanah, salah guna harta dan pengubahan wang haram (AMLA) membabitkan Ahli Parlimen, Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Wartawan TMT

Published

on

Kes pecah amanah Syed Saddiq: pendakwaan berjaya timbulkan prima facie
Foto: Syed Saddiq.
  • Pasukan pendakwaan berjaya menimbulkan prima facie bagi kes subahat pecah amanah membabitkan Ahli Parlimen, Muar.
  • Pihak pembelaan gagal mematahkan kes pendakwaan dan keterangan saksi-saksi kekal kukuh bagi membuktikan kesalahan tersebut.
  • “Kami hanya perlu membuktikan tindakan tertuduh mengarahkan pengeluaran wang RM1 juta itu yang termasuk bawah kesalahan bersubahat,” – Timbalan Pendakwa Raya.

KUALA LUMPUR – Pasukan pendakwaan memberitahu Mahkamah Tinggi di sini pada Khamis bahawa mereka berjaya menimbulkan prima facie bagi kes subahat pecah amanah, salah guna harta dan pengubahan wang haram (AMLA) membabitkan Ahli Parlimen, Muar Syed Saddiq Syed Abdul Rahman.

Ketika prosiding hujahan di akhir kes pendakwaan, Timbalan Pendakwa Raya, Datuk Wan Shaharuddin Wan Ladin berkata, sehingga ke saat ini, pihak pembelaan gagal mematahkan kes pendakwaan dan keterangan saksi-saksi kekal kukuh bagi membuktikan kesalahan tersebut.

Dalam kes ini, antara saksi yang hadir memberi keterangan ialah saksi pendakwaan ke-13 (SP-13), bekas Penolong Bendahari Angkatan Bersatu Anak Muda (Armada) Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu), Rafiq Hakim Razali dan SP-29, Pegawai Penyiasat SPRM Putrajaya, Asbi Munip.

“Kami menegaskan, pendakwaan tidak perlu membuktikan tertuduh melakukan kesalahan pecah amanah jenayah kerana itu bukan elemen pertuduhan.

“Kami hanya perlu membuktikan tindakan tertuduh mengarahkan pengeluaran wang RM1 juta itu yang termasuk bawah kesalahan bersubahat,” katanya.

Wan Shaharuddin berkata, mereka hanya perlu menunjukkan setiap tindakan Rafiq Hakim adalah disebabkan arahan yang diberikan oleh tertuduh.

Beliau berkata, Syed Saddiq telah mengarahkan SP-13 itu supaya memindahkan kutipan derma RM1.12 juta daripada akaun Maybank dan CIMB Armada Bumi Bersatu Enterprise (ABBE) ke akaun Maybank milik tertuduh.

Menurutnya, wang yang dikeluarkan adalah melibatkan jumlah RM120,000 pada April 2018 manakala pada 6 Mac 2020 bernilai RM1 juta.

Bagi kes AMLA pula, Wan Shaharuddin berkata, dua transaksi dilakukan pada 16 dan 19 Jun 2018, masing-masing RM50,000 daripada akaun Maybank milik tertuduh ke akaun Amanah Saham Bumiputera (ASB) miliknya.“Tertuduh tidak pernah memberitahu tiga saksi termasuk Rafiq Hakim bahawa wang itu digunakan untuk menggantikan perbelanjaan pendahuluan yang dibuat ketika berkempen atau membantu mangsa banjir.

“Terdapat keterangan yang jelas menunjukkan bahawa wang yang diperoleh hasil daripada program-program kutipan derma tersebut tidak pernah digunakan untuk kempen Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU-14),” katanya.

Selain itu Wan Shaharuddin berkata, berdasarkan keterangan Rafiq Hakim dan Asbi memaklumkan bahawa sebarang kutipan derma adalah milik Armada dan bukanlah milik tertuduh.

Malah beliau berkata, wang tersebut dipindahkan ke akaun peribadi tertuduh sebelum PRU-14 diadakan.

Beliau berkata, wang itu kemudiannya dipindahkan ke ASB milik Syed Saddiq untuk pelaburan dan mendapatkan dividen, selepas PRU-14 berlangsung.

“Berdasarkan keterangan saksi juga, Syed Saddiq mengarahkan SP-13 untuk mengosongkan wang kerana tertuduh khuatir wang tersebut akan disita oleh pihak SPRM.

“Susulan itu, saya memohon agar tertuduh dipanggil membela diri terhadap empat pertuduhan tersebut,” katanya.

Bagaimanapun, peguam Gobind Singh Deo yang mewakili Syed Saddiq menghujahkan bahawa, anak guamnya tidak menerima walau satu sen daripada pengeluaran wang RM1 juta dari akaun rasmi sayap parti tersebut.

Sebaliknya, peguam ini berkata, wang itu dibelanjakan untuk program Armada sekali gus tidak melanggar perlembagaan parti berkenaan.

“Rafiq Hakim tidak melakukan kesalahan apabila mengeluarkan RM1 juta daripada akaun rasmi CIMB Armada, maka Syed Saddiq tidak boleh dikatakan melakukan kesalahan bersubahat,” katanya.

Beliau berkata, pendakwaan mesti membuktikan bahawa tertuduh mempunyai niat tidak jujur apabila didakwa mengarahkan SP-13 itu untuk mengeluarkan wang daripada akaun bank Armada.

Satu-satunya keterangan oleh pendakwaan katanya, membabitkan arahan tertuduh supaya mengosongkan wang yang disangkal, selepas RM250,000 dilaporkan hilang dari rumahnya.

“Oleh itu, adalah wajar untuk menekankan bahawa saksi itu telah memberikan keterangan yang bercanggah.

“Semasa pemeriksaan balas pada 6 Julai lalu, dia berulang kali menyatakan tidak ingat jika tertuduh secara khusus menggunakan perkataan kosongkan,” katanya.

Mengikut pertuduhan pertama, Syed Saddiq didakwa bersubahat dengan Rafiq Hakim Razali iaitu Penolong Bendahari Armada Bersatu yang diamanahkan dengan dana berjumlah RM1 juta, melakukan pecah amanah dengan menyalahgunakan dana itu.

Bagi pertuduhan kedua, tertuduh didakwa menyalahgunakan harta untuk diri sendiri iaitu wang RM120,000 daripada akaun Maybank Islamic Berhad milik Armada Bumi Bersatu Enterprise dengan menyebabkan Rafiq melupuskan wang terbabit.

Beliau juga berdepan dua pertuduhan membabitkan diri dalam aktiviti pengubahan wang haram iaitu memindahkan wang masing-masing RM50,000 dalam akaun Maybank Islamic Berhad miliknya ke akaun Amanah Saham Bumiputera miliknya, yang merupakan hasil daripada aktiviti haram.

Sumber: Sinar Harian 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending