Connect with us

Terkini

Perbicaraan hari kedua kes gangguan seksual Ebit Lew

Pendakwah terkenal, Ebit Lew tiba di pekarangan Mahkamah Majistret Tenom pada 10.23 pagi bagi menghadiri perbicaraan hari kedua kes gangguan seksual yang dihadapinya.

Wartawan TMT

Published

on

Perbicaraan hari kedua kes gangguan seksual Ebit Lew
Foto: Ebit Lew.

KUALA LUMPUR – TENOM – Pendakwah terkenal, Ebit Lew tiba di pekarangan Mahkamah Majistret Tenom pada 10.23 pagi bagi menghadiri perbicaraan hari kedua kes gangguan seksual yang dihadapinya.

Ebit Lew, 37, atau nama sebenarnya Ebit Irawan Ibrahim dilihat berpakaian kemeja merah gelap (maroon) memasuki pekarangan mahkamah.

Prosiding perbicaraan bersambung hari ini di hadapan Majistret Nur Asyraf Zolhani dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Nor Azizah Mohamad, Muhammad Ilmami Ahmad, Zahida Zakaria, Adibah Saiful Bahri, dan Nur Masrin Amalia.

10.31 pagi – Ebit Lew mengambil tempat di kandang tertuduh. 

10.50 pagi – Mohd Fairuz Bin Abu dipanggil masuk sebagai saksi pendakwaan pertama. 

10.54 pagi – Saksi membawa posting Facebook bertarikh 26 Julai 2021 seperti yang dijanjikan dalam perbicaraan semalam bagi memulakan proses perbicaraan mahkamah hari ini.

11.05 pagi – Pihak pembela bertanya kepada saksi berkenaan tindakan saksi membuat kenyataan di Facebook adalah tindakan susulan selepas aduan mangsa lain terhadap Ebit Lew.

Saksi : Setuju.

Pihak pembela: Kenapa kamu berbuat sedemikian?

Saksi: Saya berbuat sedemikian setelah membuat perbincangan bersama Firdaus Wong dan peguam MRM bagi membantu mana-mana wanita yang telah menjadi mangsa untuk tampil ke hadapan mengadu berkenaan gangguan seksual yang dilakukan kepada mereka. Selepas itu, saya serahkan aduan itu kepada sayap wanita MRM yang memiliki barisan kaunselor, psikologis, asatizah dan agamawan. 

11.28 pagi – Saksi memaklumkan kepada mahkamah bahawa selepas menerima gambar tersebut daripada mangsa, saksi menghantar gambar terbabit kepada Firdaus Wong dan telah memadamkan gambar tersebut. 

12.13 tengah hari –  Saksi pendakwaan mendedahkan bahawa ada satu lagi laporan polis dibuat di Bukit Aman berkenaan seorang wanita.

12.15 tengah hari – Pihak pembela bertanyakan kepada saksi sama ada saksi ada bersama mangsa di Bukit Aman ketika membuat laporan polis.

Saksi: Ya betul bahkan saya menjadi saksi kepada polis. 

Beliau memaklumkan bahawa dia tahu bahawa laporan polis telah dibuat, bagaimanapun dia tidak tahu apa yang berlaku kepada kes itu.

“Saya rasa pihak polis yang perlu beritahu perkembangan kes berkenaan, lagipun saya telah membantu wanita ini dari segi menemani beliau ketika membuat laporan polis, menghubungkan beliau dengan peguam MRM (Multiracial Reverted Muslims).

“Saya telah menjalankan apa yang termampu oleh saya,” katanya pada sesi perbicaraan 

12.33 tengah hari – Pihak pembela bertanyakan kepada saksi berkenaan saksi ada mencadangkan kepada mangsa untuk membuat laporan polis. 

Saksi: Seperti saya sebut dalam keterangan semalam, mangsa dan suami meminta masa untuk berbincang dan pada masa sama mangsa merujuk peguam MRM. Jadi disini perbualan saya dengan mangsa adalah bertarikh 27/7/21 dan kemudian tiada perbincangan selepas itu. Saya hanya bertemu beliau (mangsa) ketika menemaninya bersama suami ke Bukit Aman untuk membuat laporan polis. 

Pihak Pembela: Adakah kamu cadangkan mangsa membuat laporan polis di Bukit Aman?

Saksi: Tidak. Ia datang daripada pilihan mangsa dan suami seperti saya sebut sebelum ini. 

12.36 tengah hari – Pihak pembela bertanyakan kepada saksi sama ada mangsa akan lebih memerlukan perbelanjaan banyak yang perlu dikeluarkan bagi perjalanan mangsa dari Tenom ke Bukit Aman.

Pihak pendakwa raya mencelah kerana soalah berbentuk spekulasi.

“There is an objection kerana ini adalah satu soalan yang berbentuk spekulasi. Kami (pendakwa raya) membantah soalan ini kerana berbentuk spekulasi samada terdapat kos yang tinggi untuk perjalanan mangsa dari Tenom ke Bukit Aman dan saya percaya tidak relevan kepada kes ini,” katanya 

12.50 tengah hari – Pihak pembela bertanyakan soalan sama ada saksi setuju untuk pertama kali bercakap kepada mangsa dalam satu jam adalah tempoh yang lama?

Saksi: Ya, saya setuju kerana waktu itu mangsa berkongsi secara terperinci apa yang berlaku kepada beliau. Ketika perbualan itu, saya lebih banyak mendengar cerita beliau daripada mencadangkan perkara. Perbualan itu menjadi sesi luahan hati seorang wanita yang dizalimi. 

Mahkamah ditangguhkan sementara.

2.33 petang – Mahkamah sambung perbicaraan kes gangguan seksual Ebit Lew

Saksi pendakwaan menolak cadangan peguam bela bahawa terdapat konspirasi untuk menjatuhkan reputasi pendakwah terkenal, Ebit Lew.

Beliau malah tidak pernah menyiarkan lagi hantaran berkaitan kes gangguan seksual membabitkan Ebit selepas laporan polis dibuat oleh seorang wanita pada 7 Ogos 2021.

Saksi: Saya tidak setuju.

Pendakwa Raya, Zahida Zakaria meminta Mohd Fairuz menjelaskan kenapa tidak bersetuju bahawa dia memainkan peranan aktif dalam kes berkenaan.

“Saya sebagai pemudahcara mangsa dan kemudian mencadangkan kepada mangsa untuk berhubung terus dengan peguam MRM (Multiracial Reverted Muslims).

“Jadi saya hanya berhubung dengan wanita itu pada 26 dan 27 Julai 2021 sahaja,” katanya.

Pihak pendakwa juga turut meminta penjelasan daripada saksi bahawa beliau bersetuju membuat aturan bersama Firdaus Wong ke Bukit Aman untuk membuat laporan polis.

“Saya dan Firdaus Wong meminta peguam MRM untuk mendapatkan maklumat wanita itu dan suaminya agar dibelikan tiket kapal terbang, itu yang saya maksudkan,” katanya.

Perbicaraan ditangguhkan dan bersambung pada 9.30 pagi Khamis, esok. 

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending