Connect with us

Terkini

P-hailing, tidak perlu mohon lesen GDL

Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, perkara itu diputuskan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong ketika sesi dialog bersama Pemuda UMNO, Setiausaha Politik Perdana Menteri dan wakil Persatuan Penghantar p- hailing Malaysia (Penghantar).

Wartawan TMT

Published

on

P hailing tidak perlu mohon lesen GDL
Foto: Sumber Sinar Harian.
  • Perkara itu diputuskan Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong ketika sesi dialog bersama Pemuda UMNO, Setiausaha Politik Perdana Menteri dan wakil Persatuan Penghantar p-hailing Malaysia (Penghantar), kata Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki dalam hantaran Facebook hari ini.
  • Satu mekanisme pendaftaran vokasional baharu yang tidak akan membebankan penghantar akan diperkenalkan.
  • Penunggang dan penghantar p-hailing akan diberikan moratorium atau caj paling minima dan nominal.
  • Kementerian Pengangkutan juga bersetuju mengambil kira Pelan Penambahbaikan Eko-Sistem Ekonomi GIG P-Hailing.

SHAH ALAM – Lesen Good Driving Licence (GDL) tidak akan dikenakan kepada penunggang (rider) penghantar p-hailing.

Ketua Pemuda UMNO, Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki berkata, perkara itu diputuskan oleh Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong ketika sesi dialog bersama Pemuda UMNO, Setiausaha Politik Perdana Menteri dan wakil Persatuan Penghantar p- hailing Malaysia (Penghantar).

Menurut beliau, beberapa persetujuan lain turut dicapai dalam pertemuan berkenaan termasuk satu mekanisme pendaftaran vokasional baharu yang tidak akan membebankan penghantar akan diperkenalkan.

“Ini termasuk memberikan moratorium atau caj paling minima dan nominal.

“Rekod ini penting bagi memastikan kerajaan punya mekanisme untuk menyalurkan apa jua bantuan secara efektif dan melakukan kawal selia aspek kebajikan penghantar,” katanya dalam kenyataan dimuat naik di Facebooknya, pada Khamis.

Selain itu kata Asyraf Wajdi, persetujuan turut dicapai apabila wakil Persatuan Penghantar Malaysia akan dilibatkan dalam sebarang Task Force atau libat urus kementerian yang melibatkan pindaan Akta-Akta berkaitan menyentuh hak, kebajikan dan kepentingan rider (penghantar).

“Kementerian Pengangkutan juga bersetuju mengambil kira Pelan Penambahbaikan Eko-Sistem Ekonomi GIG P-Hailing yang dibangunkan bersama oleh Pemuda UMNO, penghantar dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC).

“Cadangan lain termasuk penetapan harga lantai kadar upah bayaran perkhidmatan pengambilan dan penghantaran pesanan; menggesa syarikat-syarikat penyedia (Grab, Foodpanda, Lalamove dan lain-lain) dan menambah baik sistem peta digital di aplikasi syarikat penyedia supaya jarak perjalanan adalah selaras dengan sistem peta aplikasi di Google atau Waze.

Menurutnya, pelan Keselamatan Operasi Rakan Penghantar P-Hailing seperti muatan barangan yang dibawa, tempoh masa ditetapkan dalam penghantaran makanan dan barangan juga akan ditingkatkan.

“Penghantar turut menggesa syarikat penyedia memberi perlindungan kemalangan dan telus dalam terma dan syarat tuntutan,” katanya.

Menurut Asyraf Wajdi, semua rider penghantar diwajibkan mendaftar dengan Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS) Perkeso dengan kerajaan memberi insentif sebanyak 80 peratus.

“Akhir sekali menteri juga menyokong dengan resolusi utama persidangan meja bulat dianjurkan Pemuda UMNO Malaysia dengan wakil-wakil penghantar seluruh Malaysia pada 20 September 2021.

Katanya, terdapat tiga resolusi utama dicadangkan antaranya status individu terlibat di dalam industri e-hailing dan p-hailing diiktiraf sebagai pekerja serta dilindungi oleh Akta Kerja 1955 dan akta-akta berkaitan.

“Mewujudkan sebuah badan kawal selia yang mengkaji keperluan peraturan-peraturan (regulations) yang lebih adil dan realistik untuk penyedia perkhidmatan dan penghantar bagi menjamin kebajikan, keselamatan dan hak semua.

“Perlindungan diri penghantar juga haruslah terjamin dengan memastikan kaedah terbaik untuk penyedia perkhidmatan menyediakan perlindungan sosial (KWSP dan Perkeso) khas penghantar di Malaysia,” katanya.

Asyraf Wajdi turut memberitahu, Menteri Pengangkutan memberi jaminan moratarium diberikan untuk pendaftaran kali pertama kelak.

“Tapi kalau lepas tu jika kena bayar sekalipun, Menteri bagi jaminan bahawa nilainya nominal berbentuk token dalam RM1atau RM2 sahaja,” katanya.

Pemuda UMNO melalui Sekretariat Pekerja Muda yang dipengerusikan Fairuz Jamaludin Ledang akan terus memantau segala yang dipersetujui demi memastikan hak, kebajikan dan keselamatan anak-anak muda terlibat dalam industri p-hailing dan e-hailing ini sentiasa terbela dan terpelihara.

Sumber: Sinar Harian

 

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending