Connect with us

Terkini

Pencarum Muslim KWSP simpanan konvensional : ‘Bersihkan’ dividen atau tukar kepada simpanan syariah – Pakar Kewangan Islam

Seorang pakar kewangan Islam meminta pencarum Muslim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bertukar kepada simpanan syariah ataupun melakukan pembersihan dividen.

Hidayah Sani

Published

on

Pencarum Muslim KWSP simpanan konvensional :
Foto: Pakar kewangan Islam, Dr Zaharuddin Abd Rahman.
  • Dr Zaharuddin Abd Rahman berkata ini kerana dana KWSP bagi simpanan konvensional dilaburkan secara bercampur dengan 66 peratus pendapatan membabitkan RM50.7 billion adalah daripada pelaburan tidak patuh syariah seperti perbankan nasional, insurans dan kadar faedah.
  • “Mandat KWSP konvensional bebas melabur di industri halal dan tidak halal asalkan boleh bawa keuntungan, mereka juga menggunakan instrumen tidak patuh Shariah, ke dalam syarikat tidak patuh Shariah.
  • “Atas sebab itu bagi mereka yang mementingkan halal dan keberkatan pada tahap maksimum, perlulah beralih ke akaun simpanan Shariah atau lakukan pembersihan,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Selasa lalu.
  • KWSP pada 3 Mac lalu, mengumumkan agihan dividen 2023 sebanyak 5.5 peratus untuk simpanan konvensional dan 5.4 peratus untuk simpanan syariah.
  • Dalam hantaran berbeza, Zaharuddin berkata pencarum KWSP yang beragama Islam wajar membuat pembersihan berjumlah 66 peratus daripada dividen simpanan konvensional yang diumumkan.

KUALA LUMPUR — Seorang pakar kewangan Islam meminta pencarum Muslim Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) bertukar kepada simpanan syariah ataupun melakukan pembersihan dividen.

Dr Zaharuddin Abd Rahman berkata ini kerana dana KWSP bagi simpanan konvensional dilaburkan secara bercampur dengan 66 peratus pendapatan membabitkan RM50.7 billion adalah daripada pelaburan tidak patuh syariah seperti perbankan nasional, insurans dan kadar faedah.

“Mandat KWSP konvensional bebas melabur di industri halal dan tidak halal asalkan boleh bawa keuntungan, mereka juga menggunakan instrumen tidak patuh Shariah, ke dalam syarikat tidak patuh Shariah.

“Atas sebab itu bagi mereka yang mementingkan halal dan keberkatan pada tahap maksimum, perlulah beralih ke akaun simpanan Shariah atau lakukan pembersihan,” katanya menerusi hantaran di Facebook pada Selasa lalu.

Bagaimanapun,  katanya sebarang peralihan ke akaun syariah atau pembersihan dividen tertakluk kepada individu, kerana menurut peruntukan perlembagaan dan undang-undang sedia ada tiada pihak boleh memaksa pencarum dalam perkara itu. 

“Kami hanya memberi panduan dan cadangan serta nasihat. Peralihan ke akaun simpanan Shariah kini boleh dilakukan secara online melalui i-akaun KWSP masing-masing,” katanya.

KWSP pada 3 Mac lalu, mengumumkan agihan dividen 2023 sebanyak 5.5 peratus untuk simpanan konvensional dan 5.4 peratus untuk simpanan syariah.

Ketua Pegawai Eksekutif KWSP, Ahmad Zulqarnain Onn berkata ia membabitkan agihan sejumlah RM50.3 billion bagi simpanan konvensional, manakala RM7.48 billion untuk simpanan syariah.

Dalam hantaran berbeza, Zaharuddin berkata pencarum KWSP yang beragama Islam wajar membuat pembersihan berjumlah 66 peratus daripada dividen simpanan konvensional yang diumumkan.

“Bagi mereka yang inginkan pendapatan halal lagi bersih sahaja, 66 peratus dari jumlah dividen konvensional itu mesti dibersihkan. 

“Ini menjadikan dividen patuh shariah KWSP konvensional yang halal dinikmati hanyalah sebanyak 1.87 peratus. 

“Jika dividen konvensional itu nilainya RM 10,000 maka RM6,600 perlu dibersihkan dan boleh guna wang sedia ada yang bukan simpanan KWSP,” kata Zaharuddin dalam hantaran yang berbeza.

Beliau berkata jumlah berkenaan juga boleh disalurkan kepada fakir miskin atau keperluan awam dengan niat untuk pembersihan, bagaimanapun pembersihan tidak diperlukan bagi dividen simpanan syariah. — The Merdeka Times

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending