Connect with us

Terkini

Mentega Terbang: Filem menyentuh sensitiviti secara berlebihan menyusahkan pengkarya lain – Karyawan

Filem menyentuh isu sensitif masyarakat, jika tidak diadun dan dipersembahkan dengan bijak, sebenarnya menyusahkan pengkarya lain.

Ruszaini Ruslan

Published

on

Mentega Terbang: Filem menyentuh sensitiviti secara berlebihan menyusahkan pengkarya lain – Karyawan
Foto: Pengurus Persatuan Karyawan Malaysia, Ahmad Abdullah (kanan).
  • Filem-filem indie (bebas) yang lain akan turut terjejas apabila terdapat salah satu daripadanya yang mencetuskan kontroversi
  • “Dalam masa terdekat ni, kalau ada filem yang berbaur seperti ini, automatik akan di banned. Benda ni analogi macam mana yang kita pernah lalui dahulu.
  • “Walaupun kita ada idea yang eccentric, idea yang brilliant, idea yang idealist, kita kena faham yang ada area yang boleh dilanggar dan ada area yang tak boleh langgar”. – Pengurus Persatuan Karyawan Malaysia, Ahmad Abdullah.

Filem menyentuh isu sensitif masyarakat, jika tidak diadun dan dipersembahkan dengan bijak, sebenarnya menyusahkan pengkarya lain.

Demikian pendapat Pengurus Persatuan Karyawan Malaysia, Ahmad Abdullah mengulas isu filem ‘Mentega Terbang’ yang dikritik kerana dilihat mempersenda agama, terutama agama Islam.

Ahmad menjelaskan bagaimana karya-karya indie (karya bebas) lain akan turut terjejas apabila salah satunya menimbulkan kontroversi.

“Dalam masa terdekat ni, kalau ada filem yang berbaur seperti ini, automatik akan di banned. Benda ni analogi macam mana yang kita pernah lalui dahulu.

“Untuk orang lain yang buat filem berunsur socio-critic ni juga akan terkesan. Orang lain mungkin sentuh sedikit sahaja, tak sehingga tahap itu. Tapi penonton akan label filem-filem yang lain itu sama.

“Ia menyusahkan orang lain yang ada socio-critic di dalam filem tetapi minimum. Tapi bila ada satu kes yang besar ni, ia membuatkan penonton jadi particular,” kata Ahmad ketika dihubungi The Merdeka Times hari ini.

Beliau berkata kontroversi filem Mentega Terbang sepatutnya menjadi pengajaran kepada pembikin filem yang lain agar tidak menghasilkan karya terlalu ekstrim bagi skala penonton Malaysia.

“Berkaryalah apa-apa idea, tapi dalam masa yang sama kita kena sedar yang kita berkongsi karya kita dengan masyarakat.

“Walaupun kita ada idea yang eccentric, idea yang brilliant, idea yang idealist, kita kena faham yang ada area yang boleh dilanggar dan ada area yang tak boleh langgar.

“Sebenarnya mereka (pembikin filem) tahu apa yang mereka buat dan mereka tahu akan jadi macam ni,” katanya.

Ahmad beranggapan pembikin filem perlu menerima dengan hati terbuka jika hasil karya mereka disekat pihak berkuasa, apatah lagi jika karya itu mampu mempengaruhi pemikiran awam yang belum cukup matang untuk memahaminya

“Mungkin kamu (pembikin filem) ada satu fahaman yang berlainan sikit dari orang lain. Tapi bila kamu nak ketengahkan perkara itu kepada masyarakat dan ianya di banned, itu salah kamu sendiri lah,” katanya.

Sebagai seorang penggiat seni bebas, Ahmad bagaimanapun merasakan tindakan menyekat karya ibarat membunuh kreativiti seseorang.

Namun dia bersetuju jika karya yang tidak wajar dan melampau perlu dipantau pihak kerajaan.

“Saya sokong jika kerajaan memantau apa-apa penerbitan yang improper dan melampau.

“Berat rasanya bila nak sekat karya orang. Karya itu ibarat kata hati seseorang. Tapi bila kata hati itu menyebabkan aftermath kepada orang lain, maka sekat sahaja lah. Disebabkan karya kamu seorang, karya undeground dan indie movie orang lain dah jadi satu isu,” katanya.

Ahmad berkata orang ramai akan memandang rendah terhadap bidang kreatif apabila timbul sesuatu kontroversi yang tidak sepatutnya berlaku.

Lebih memburukkan keadaan apabila ia menjejaskan minat anak-anak muda yang ingin menceburi bidang ini, kata pengkarya itu melahirkan kebimbangannya.

Filem Mentega Terbang arahan Khairi Anwar mencetuskan kontroversi sejak ia mula ditayangkan menerusi platform penstriman Viu pada 19 Januari lalu selepas dua tahun ditayangkan secara terhad.

Ia mengisahkan tentang Aisyah berusia 16 tahun yang mengkaji kitab suci pelbagai agama untuk mencari jawapan mengenai kehidupan selepas mati.

Antara kandungannya yang mencetuskan kritikan ialah apabila terdapat unsur mempercayai kelahiran semula yang menjadi kepercayaan agama lain, seorang ayah yang menerima jika anaknya memilih untuk murtad dan seorang Islam yang membandingkan pengharaman babi dalam Islam dengan pengharaman daging lembu dalam ajaran Hindu.

Ahli Parlimen Kuala Krai, Abdul Latiff Abdul Rahman semalam di Dewan Rakyat dilapor meminta filem itu diharamkan Kementerian Komunikasi dan Digital, walaupun ia sudah dialih keluar dari platform Viu pada hari yang sama. – The Merdeka Times

Author

Terkini

Dasar luar Malaysia rapuh, tidak bersedia untuk konflik peperangan

Dasar luar Malaysia tentang konflik dilihat rapuh dan tidak jelas, sekaligus meletakkan negara dalam kedudukan tidak bersedia sekiranya berlaku peperangan seperti di timur tengah, kata pensyarah dari School of law and Governance Universiti Taylor’s.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Pensyarah dari School of law and Governance Universiti Taylor's, Dr Saidatul Nadia Abd Aziz.
  • Dasar luar Malaysia tentang konflik dilihat rapuh dan tidak jelas, sekaligus meletakkan negara dalam kedudukan tidak bersedia sekiranya berlaku peperangan seperti di timur tengah, kata pensyarah dari School of law and Governance Universiti Taylor’s, Dr Saidatul Nadia Abd Aziz.
  • Beliau berkata dengan permainan geopolitik sekarang yang amat kejam dan berubah pantas, tidak mustahil Malaysia bakal berdepan nasib sama seperti mana berlaku ke atas  Palestin.
  • Beliau berkata tidak mustahil juga keamanan negara yang dirasakan akan kekal hingga ke kiamat akan tergugat berikutan dasar luar itu.
  • “Dasar luar negara kita tak jelas kata mempertahankan ataupun dia (Malaysia) dah cakap (orang asing) jangan masuk atau apa-apa, pertahanan kita sebagainya… semua isu itu bila saya yang sudah banyak buat kajian ini nampaklah macam mana rapuhnya, sebagainya dasar (luar Malaysia) kita tak berapa nak kuat.
  • “Kita tak bersedia untuk konflik yang kita ada sebegini ini… kita memang tak bersedia,” katanya menerusi video Wacana Sinar Edisi ke-436 bertajuk ‘Konflik Iran-Israel: Kesan Kepada Malaysia’ yang dimuat naik Youtube Sinar Harian di sini semalam. 
  • Beliau berkata Jordan boleh dijadikan contoh negara mempunyai dasar luar jelas apabila ia enggan membenarkan ruang udaranya dan kawasan negara itu ‘diganggu’ dalam konflik ketika ini dalam mempertahankan kedaulatan dan keselamatan negara.

KUALA LUMPUR — Dasar luar Malaysia tentang konflik dilihat rapuh dan tidak jelas, sekaligus meletakkan negara dalam kedudukan tidak bersedia sekiranya berlaku peperangan seperti di timur tengah, kata pensyarah dari School of law and Governance Universiti Taylor’s.

Dr Saidatul Nadia Abd Aziz berkata dengan permainan geopolitik sekarang yang amat kejam dan berubah pantas, tidak mustahil Malaysia bakal berdepan nasib sama seperti mana berlaku ke atas  Palestin.

Beliau berkata tidak mustahil juga keamanan negara yang dirasakan akan kekal hingga ke kiamat akan tergugat berikutan dasar luar itu.

Katanya, Jordan boleh dijadikan contoh negara mempunyai dasar luar jelas apabila ia enggan membenarkan ruang udaranya dan kawasan negara itu ‘diganggu’ dalam konflik ketika ini dalam mempertahankan kedaulatan dan keselamatan negara.

Kalau dasar luar Malaysia sangat rapuh, sesiapa sahaja boleh masuk ke dalam negara kita dan kita pun tak mustahil boleh jadi seperti Palestin,  di mana mereka (orang asing) masuk, fight negara kita. 

“Dasar luar negara kita tak jelas kata mempertahankan ataupun dia (Malaysia) dah cakap (orang asing) jangan masuk atau apa-apa, pertahanan kita sebagainya… semua isu itu bila saya yang sudah banyak buat kajian ini nampaklah macam mana rapuhnya sebagainya dasar (luar Malaysia) kita tak berapa nak kuat.

“Kita tak bersedia untuk konflik yang kita ada sebegini ini… kita memang tak bersedia,” katanya menerusi video Wacana Sinar Edisi ke-436 bertajuk ‘Konflik Iran-Israel: Kesan Kepada Malaysia’ yang dimuat naik Youtube Sinar Harian di sini semalam. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini dilaporkan berkata pelancaran dron Iran merupakan tindakan yang sah berikutan serangan biadab rejim zionis Israel terhadap Kedutaan Iran di Damsyik. 

Media pada Isnin melaporkan kabinet Jordan mengatakan setiap objek yang terbang memasuki ruang udara negara itu pada lewat malam Sabtu lalu dipintas demi keselamatan rakyat Jordan.

Kenyataan itu dikeluarkan kabinet Jordan selepas masyarakat dunia mempersoalkan mengapa negara itu memintas dron Iran yang disasarkan ke wilayah jajahan haram Israel. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending