Connect with us

Terkini

Ujian saringan HIV pra-perkahwinan diwajibkan, demi jaga keturunan – Senator Datuk Seri Dr Zulkifli

“Apabila seseorang tidak mengambil langkah yang disyorkan pemerintah mengenai penularan HIV / AIDS, ini bererti mereka dengan sengaja telah mendedahkan diri dan orang lain kepada kemudaratan.”

Wartawan TMT

Published

on

Ujian saringan HIV pra-perkahwinan diwajibkan, demi jaga keturunan - Senator Datuk Seri Dr Zulkifli
Foto: Senator Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri.
  • Apabila seseorang tidak mengambil langkah disyorkan pemerintah mengenai penularan HIV / AIDS, ini bererti mereka sengaja mendedahkan diri dan orang lain kepada kemudaratan.”
  • Ujian itu dibolehkan bahkan jadi kemestian jika diputuskan pihak pemerintah atau badan berautoriti.
  • Tindakan pemerintah selaras dengan Maqasid Syari’ah, iaitu menjaga keturunan.
  • Ia menjaga maslahat sama ada pasangan suami atau isteri sekali gus mengelakkan berlaku penipuan yang boleh merosakkan bahtera perkahwinan.
  • Implikasi tidak melakukan ujian tersebut menyebabkan seseorang yang tidak mengetahui dia menghidap HIV, membawa jangkitan kepada pasangannya dan juga keturunannya.

KUALA LUMPUR – “Apabila seseorang tidak mengambil langkah yang disyorkan pemerintah mengenai penularan HIV / AIDS, ini bererti mereka dengan sengaja telah mendedahkan diri dan orang lain kepada kemudaratan.”

Senator Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata demikian ketika mengulas kenyataan Prof Dr Adeeba Kamarulzaman yang menyatakan ujian saringan HIV pra-perkahwinan dijalankan di Malaysia satu pembaziran dana kesihatan awam sebaliknya usaha hapuskan HIV perlu ditumpukan kepada golongan berisiko seperti pekerja seks, MSM dan individu yang menyuntik dadah (PWID).

Mantan Menteri Agama itu berkata, “Ujian Saringan HIV Pra-Perkahwinan adalah dibolehkan bahkan menjadi kemestian jika diputuskan oleh pihak pemerintah atau badan berautoriti.”

Pendapat yang mengharuskan, bahkan mewajibkan dengan dalil dan hujahnya amat bertepatan berdasarkan maslahat untuk kedua pasangan. Inilah pandangan kebanyakan tokoh dan ulama’. Ia selari dengan pendapat kesemua negeri-negeri di Malaysia dan Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan.” katanya menerusi portal Al-Mawaqif.

Tambahnya, tindakan pemerintah adalah selaras dengan Maqasid Syari’ah, antaranya hifz al-nafs dan hifz al-nasl. Begitu juga, tindakan mereka menepati dengan kaedah: “Polisi pemerintah itu hendaklah berasaskan maslahah terhadap rakyat.”

Maqasid Syar’iyyah yang kelima ialah menjaga keturunan. Menutup sesuatu kemudaratan sebelum berlakunya mudarat tersebut adalah lebih baik daripada mengubatinya. Ia adalah penting bagi memelihara agama dan keturunan.

Mengulas lanjut, beliau menegaskan ujian saringan tersebut bertujuan menjaga maslahat kedua-dua belah pihak sama ada pasangan suami atau isteri sekali gus dapat mengelakkan daripada berlaku sebarang penipuan yang boleh merosakkan bahtera perkahwinan yang diinginkan damai dan bahagia. 

“Kesan jika seseorang itu melakukan ujian saringan HIV ialah dapat mencegah HIV daripada merebak sekiranya dia menghidapinya.

Implikasi jika tidak melakukan ujian saringan HIV ialah seseorang yang tidak mengetahui bahawa dia menghidap HIV, akan menyebabkan jangkitan kepada pasangannya dan juga keturunannya,” katanya pada Khamis.

Dalam pada itu, beliau memetik kata Syeikh Muhammad al-Zuhaili yang menyatakan: 

“Sesungguhnya ujian makmal dan pemeriksaan kesihatan sebelum perkahwinan tidak ada salahnya di dalam syariat dan juga dalam pengamalannya walaupun di negara yang tidak menuntut dan mensyaratkan untuk melakukannya. Sekiranya pihak pemerintah menetapkannya atas tujuan kemaslahatan, maka pemeriksaan itu menjadi wajib.” (Lihat al-Irsyad al-Jini, hlm. 780)

Sumber : Portal Al-Mawaqif

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending