Connect with us

Terkini

EKSKLUSIF: Kes Emilia Hanafi – SM Faisal: Fokus kebajikan anak-anak – Persatuan Hak Bapa

Walaupun sudah dipersetujui lokasi perjumpaan di Serene Kiara, Kuala Lumpur, Emilia tidak membawa anak-anaknya ke lokasi itu, sebaliknya menunggu di rumah bapanya di Country Heights, Kajang, Selangor.

Shamirul Nazrin

Published

on

  • Persatuan Hak Bapa Malaysia (FRAM) bersetuju dengan keputusan mahkamah dalam kes Emilia dan SM Faisal.
  • Ada berlakunya pemungkiran terma-terma yang ditetapkan mahkamah.
  • Setiap keputusan itu harus mendapat persetujuan dari kedua-dua belah pihak.
  • Kes ini boleh dijadikan sebagai teladan bagi mematuhi terma dan perintah mahkamah.
  • Anak sepatutnya mendapat akses kepada kedua ibu bapa.
  • Perubahan perundangan perlu dilakukan di mana kedua-dua pihak diberikan hak jagaan bersama dan hak akses kepada anak-anak secara bersama.

KUALA LUMPUR – Persatuan Hak Bapa Malaysia (FRAM) bersetuju dengan keputusan mahkamah dalam kes Emilia dan SM Faisal kerana berlakunya pemungkiran terma-terma yang ditetapkan mahkamah dalam Penghakiman Persetujuan bertarikh 23 Julai 2018 antara plaintif (SM Faisal) dan defendan, (Emilia) yang direkodkan di Mahkamah Tinggi Syariah Kuala Lumpur.

Presiden FRAM, Malcolm Fernandez berkata, dalam kes Emilia dan SM Faisal, jika ada pertukaran dari segi lokasi berjumpa, tarikh atau waktu, setiap keputusan itu harus mendapat persetujuan dari kedua-dua belah pihak, dan sekiranya proses tersebut tidak mendapat persetujuan, ia akan membawa kepada pemungkiran terma mahkamah.
Katanya, kes ini boleh dijadikan sebagai satu mesej teladan bahawa semua pihak perlu mematuhi terma dan perintah mahkamah.

“Ia telah memburukkan Mahkamah dan perundangan syariah dengan mengingkari terma-terma yang sudah ditetapkan. Kita tidak seharusnya mengambil ringan dengan terma-terma atau perintah yang ditetapkan oleh mahkamah syariah,” katanya kepada The Merdeka Times.

Penghakiman Persetujuan antara SM Faisal dan Emilia menyatakan enam bulan pertama bermula Ogos 2018, hak lawatan (tanpa bermalam) adalah pada setiap Sabtu dan Ahad antara jam 9 pagi hingga 8 malam untuk minggu pertama dan minggu ketiga setiap bulan, sementara bermula Februari 2019, hak lawatan dan bermalam diberikan setiap Jumaat daripada jam 6 petang hingga 6 petang (Ahad) untuk minggu pertama dan ketiga setiap bulan.

Bagaimanapun SM Faisal tidak pernah sekali dibenarkan berjumpa atau membawa keluar anak-anaknya.

Walaupun sudah dipersetujui lokasi perjumpaan di Serene Kiara, Kuala Lumpur, Emilia tidak membawa anak-anaknya ke lokasi itu, sebaliknya menunggu di rumah bapanya di Country Heights, Kajang, Selangor.

Ditanya mengenai FRAM, Malcolm menjelaskan bahawa perjuangan mereka bukanlah berpihak kepada lelaki mahupun wanita tetapi lebih cenderung untuk memperjuangkan hak kebajikan anak-anak.

“Anak sepatutnya mendapat akses kepada kedua ibu bapa. Dengan memberi akses tersebut, anak akan mendapat manfaat dari segi kebajikan dan sosial,” katanya.

Beliau berkata ada beberapa kes keganasan rumah tangga ke atas suami yang didiamkan.

“Ada yang dipukul, didera, diugut dan banyak lagi. Ada kes yang ayah terpaksa berdiam selama empat tahun. Sehingga ada yang bertanya kenapa ayah-ayah ini tidak membawa hal ini kepada pihak berkuasa? Persoalan saya, nak bawa hal ini ke mana? Kementerian pun tak ada kementerian untuk lelaki. Yang sedia ada pun Kementerian untuk wanita, anak dan keluarga,” kata Malcolm.

Malcolm berkata perubahan perundangan perlu dilakukan di mana kedua-dua pihak (bapa atau ibu) diberikan hak jagaan bersama dan hak akses kepada anak-anak secara bersama.

Baca berita susulan – Kes Emilia-SM Faisal: Pengamal undang-undang pelik kenapa ada pihak persoalkan keputusan mahkamah syariah

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Hanya dua peratus syarikat Malaysia sedia hadapi serangan siber – Cisco

Hanya dua peratus daripada keseluruhan organisasi di negara ini mencapai tahap ‘matang’ yang diperlukan bagi mendepani ancaman risiko keselamatan siber moden.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Menurut Indeks Kesiapsiagaan Keselamatan Siber 2024 di bawah Cisco, 77 peratus responden mendedahkan insiden keselamatan siber berkemungkinan memberi kesan kepada perniagaan mereka dalam tempoh 12 ke 24 bulan akan datang.
  • Indeks itu turut mendedahkan 98 peratus daripada keseluruhan responden kajian berkemungkinan besar akan meningkatkan perbelanjaan untuk mengukuhkan keselamatan siber dalam tempoh 12 bulan akan datang.
  • “Pendekatan tradisi seperti menggunapakai beberapa penyelesaian keselamatan siber jelas tidak menunjukkan keputusan diingini, dengan 87 peratus responden mengakui pendekatan sedemikian melambatkan keupayaan pasukan mereka untuk mengesan, bertindak balas dan pulih daripada insiden tersebut.
  • “Ini jelas menimbulkan kebimbangan yang signifikan kerana 68 peratus daripada organisasi berkata mereka telah menggunakan lebih daripada 10 penyelesaian untuk keselamatan siber, manakala 24 peratus lagi menggunakan lebih daripada 30,” menurut kajian Cisco dipetik Astro Awani di sini hari ini.

KUALA LUMPUR — Hanya dua peratus daripada keseluruhan organisasi di negara ini mencapai tahap ‘matang’ yang diperlukan bagi mendepani ancaman risiko keselamatan siber moden.

Menurut Indeks Kesiapsiagaan Keselamatan Siber 2024 di bawah Cisco, 77 peratus responden mendedahkan insiden keselamatan siber berkemungkinan memberi kesan kepada perniagaan mereka dalam tempoh 12 ke 24 bulan akan datang.

Indeks itu turut mendedahkan 98 peratus daripada keseluruhan responden kajian berkemungkinan besar akan meningkatkan perbelanjaan untuk mengukuhkan keselamatan siber dalam tempoh 12 bulan akan datang.

“Kos terpaksa ditanggung akibat ketidaksediaan menghadapi serangan siber agak tinggi, dengan 73 peratus responden mengatakan mereka mengalami insiden berkaitan dalam tempoh 12 bulan lepas dan 44 peratus mengatakan terpaksa menanggung kos sekitar AS$300,000 (RM1.4 juta).

“Pendekatan tradisi seperti menggunapakai beberapa penyelesaian keselamatan siber jelas tidak menunjukkan keputusan diingini, dengan 87 peratus responden mengakui pendekatan sedemikian melambatkan keupayaan pasukan mereka untuk mengesan, bertindak balas dan pulih daripada insiden tersebut.

“Ini jelas menimbulkan kebimbangan yang signifikan kerana 68 peratus daripada organisasi berkata mereka telah menggunakan lebih daripada 10 penyelesaian untuk keselamatan siber, manakala 24 peratus lagi menggunakan lebih daripada 30,” menurut kajian Cisco dipetik Astro Awani di sini hari ini.

Cisco berkata syarikat mesti memacu pelaburan lebih berkesan dalam sekuriti, termasuk menggunapakai langkah sekuriti berinovatif dan pendekatan platform sesuai bagi menangani cabaran dalam landskap masa kini,

Pengurusan syarikat juga digalakkan mengukuhkan kemampanan rangkaian menggunakan penjanaan teknologi pembuatan dan meningkatkan pengambilan pekerja bagi merapatkan jurang dalam kemahiran keselamatan siber.

“Landskap cabaran hari ini lebih rumit berbanding dahulu dan organisasi global, termasuk mereka di Malaysia masih lambat untuk meningkatkan kemampanan siber mereka.

“Syarikat perlu menggunakan pendekatan platform yang akan memberikan paparan tunggal yang mudah, selamat serta menyeluruh ke dalam infrastruktur mereka demi mengukuhkan postur keselamatan mereka dan memanfaatkan peluang yang datang dengan teknologi baru muncul dengan sebaik-baiknya,” kata Pengarah Urusan Cisco Malaysia, Hana Raja. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending