Connect with us

Terkini

Nurul Ain selamat keluar dari Gaza – Kementerian luar

Kementerian Luar Negeri (KLN) Malaysia mengesahkan seorang rakyat Malaysia, Nurul Ain Haron bersama pasangannya yang terperangkap di Gaza, Palestin telah selamat dibawa keluar.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Nurul Ain Haron (tiga dari kanan) dan suaminya, Mohamed A.M.Shaat, warganegara Palestin (sebelah kirinya) dibawa keluar melalui Lintasan Sempadan Rafah.
  • Kementerian Luar Negeri (KLN) Malaysia mengesahkan seorang rakyat Malaysia, Nurul Ain Haron bersama pasangannya yang terperangkap di Gaza, Palestin telah dibawa keluar.
  • Dia dan suaminya, Mohamed A.M.Shaat, warganegara Palestin telah selamat dibawa keluar melalui Lintasan Sempadan Rafah pada 12 November 2023 pukul 8.23 malam waktu tempatan (2.23 pagi waktu Malaysia).
  • Tindakan evakuasi berkenaan dilaksanakan dengan berkesan berikutan pertemuan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Presiden Mesir, Abdel Fattah Al-Sisi semasa lawatan pada 23 Oktober lalu.
  • Ia turut mendapat penyelarasan lanjut Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah, Mesir dan di Amman, Jordan.

KUALA LUMPUR- Kementerian Luar Negeri (KLN) Malaysia mengesahkan seorang rakyat Malaysia, Nurul Ain Haron bersama pasangannya yang terperangkap di Gaza, Palestin telah selamat dibawa keluar.

Pihak kementerian berkata, dia dan suaminya, Mohamed A.M.Shaat, warganegara Palestin dibawa keluar melalui Lintasan Sempadan Rafah pada 12 November 2023 pukul 8.23 malam waktu tempatan (2.23 pagi waktu Malaysia).

Tindakan evakuasi berkenaan dilaksanakan dengan berkesan berikutan pertemuan antara Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Presiden Mesir, Abdel Fattah Al-Sisi semasa lawatan pada 23 Oktober lalu.

Ia turut mendapat penyelarasan lanjut Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah, Mesir dan di Amman, Jordan.

“Sejurus selepas Nurul Ain dan suami tiba di Lintasan Sempadan Rafah, beliau telah dihubungi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir,”

“KLN ingin merakamkan setinggi-tinggi penghargaan dan ucapan terima kasih kepada Mesir, Qatar, Kedutaan Besar Mesir di Kuala Lumpur dan Kedutaan Besar Qatar di Kuala Lumpur atas jalinan kerjasama serta keutamaan yang telah diberikan kepada Malaysia dalam usaha menjalankan proses evakuasi warganegara Malaysia yang berada di kawasan konflik Gaza dengan selamat,” katanya dalam satu kenyataan  Wisma Putra pada Isnin.

Terdahulu, media melaporkan Nurul Ain ke Gaza mengikut suaminya pada 1 Oktober lalu selepas enam tahun berkahwin.

Kira-kira seminggu selepas berada di sana, wanita berasal dari Keramat, Kuala Lumpur itu berdepan situasi mencemaskan apabila Gaza mula diserang rejim penjajah Israel sejak 7 Oktober. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Senator Muslimah Australia pertahan Palestin letak jawatan Parti Buruh

Senator Muslimah Australia, Fatima Payman pada Khamis mengumumkan peletakan jawatannya daripada parti pemerintah Australia “dengan berat hati tetapi dengan kesedaran jelas”.

Wartawan TMT

Published

on

Foto : Senator Muslimah Australia, Fatima Payman
  • Senator Muslimah Australia, Fatima Payman pada Khamis mengumumkan peletakan jawatannya daripada parti pemerintah Australia “dengan berat hati tetapi dengan kesedaran jelas”.
  • Keputusan itu diambil selepas Parti Buruh menggantungnya untuk selama-lamanya kerana berikrar memberontak terhadap barisan parti dan menyokong usul mengiktiraf negara Palestin.
  • Payman yang mewakili negeri Australia Barat, mengundi pada akhir Jun untuk menyokong usul dikemukakan Parti Hijau bagi mengiktiraf Palestin, bertentangan dengan kehendak Parti Buruh dan Perdana Menteri, Anthony Albanese.
  • “Kita semua melihat imej berdarah kanak-kanak kecil kehilangan anggota badan, dipotong tanpa ubat bius dan kelaparan ketika Israel meneruskan serangannya, disiarkan secara langsung di seluruh dunia,” kata Payman dalam sidang akhbarnya pada Khamis dipetik Al Jazeera.
  • Payman yang dilahirkan di Afghanistan dan tiba di Australia sejak bayi berkata sejarah peribadinya sendiri memberi inspirasi kepada pilihannya untuk tidak berundur dalam isu Palestin, walaupun menerima tekanan daripada pemimpin parti.

Senator Muslimah Australia, Fatima Payman pada Khamis mengumumkan peletakan jawatannya daripada parti pemerintah Australia “dengan berat hati tetapi dengan kesedaran jelas”.

Keputusan itu diambil selepas Parti Buruh menggantungnya untuk selama-lamanya kerana berikrar memberontak terhadap barisan parti dan menyokong usul mengiktiraf negara Palestin.

Payman yang mewakili negeri Australia Barat, mengundi pada akhir Jun untuk menyokong usul dikemukakan Parti Hijau bagi mengiktiraf Palestin, bertentangan dengan kehendak Parti Buruh dan Perdana Menteri, Anthony Albanese.

“Kita semua melihat imej berdarah kanak-kanak kecil kehilangan anggota badan, dipotong tanpa ubat bius dan kelaparan ketika Israel meneruskan serangannya, disiarkan secara langsung di seluruh dunia,” kata Payman dalam sidang akhbarnya pada Khamis dipetik Al Jazeera.

Payman yang dilahirkan di Afghanistan dan tiba di Australia sejak bayi berkata sejarah peribadinya sendiri memberi inspirasi kepada pilihannya untuk tidak berundur dalam isu Palestin, walaupun menerima tekanan daripada pemimpin parti.

“Keluarga saya tidak melarikan diri dari negara yang dilanda perang untuk datang ke sini sebagai pelarian bagi saya berdiam diri apabila melihat kekejaman dikenakan kepada orang yang tidak bersalah,” katanya.

Payman akan terus berada di Senat sebagai wakil bebas. – The Merdeka Times

 

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending