Connect with us

Terkini

KJ tewas tipis di Sungai Buloh

Calon Barisan Nasional (BN) Khairy Jamaluddin tewas tipis kepada Ramanan Ramakrishnan dari Pakatan Harapan di kerusi Parlimen Sungai Buloh, hari ini dengan 2,693 majoriti undi.

Wartawan TMT

Published

on

KJ tewas tipis di Sungai Buloh
Foto: Calon Barisan Nasional (BN) Khairy Jamaluddin.

KUALA LUMPUR – Calon Barisan Nasional (BN) Khairy Jamaluddin tewas tipis kepada Ramanan Ramakrishnan dari Pakatan Harapan di kerusi Parlimen Sungai Buloh, hari ini dengan 2,693 majoriti undi.

Ramanan memperoleh 50,943 undi, manakala Khairy mendapat 48,250 undi, demikian keputusan rasmi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) awal pagi ini.

Parlimen Sungai Buloh adalah kubu kuat Pakatan Harapan dengan majoriti lebih 26,000 undi yang diperoleh penyandangnya Sivarasa Rasiah pada pilihan raya umum yang lalu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Dasar luar Malaysia rapuh, tidak bersedia untuk konflik peperangan

Dasar luar Malaysia tentang konflik dilihat rapuh dan tidak jelas, sekaligus meletakkan negara dalam kedudukan tidak bersedia sekiranya berlaku peperangan seperti di timur tengah, kata pensyarah dari School of law and Governance Universiti Taylor’s.

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Pensyarah dari School of law and Governance Universiti Taylor's, Dr Saidatul Nadia Abd Aziz.
  • Dasar luar Malaysia tentang konflik dilihat rapuh dan tidak jelas, sekaligus meletakkan negara dalam kedudukan tidak bersedia sekiranya berlaku peperangan seperti di timur tengah, kata pensyarah dari School of law and Governance Universiti Taylor’s, Dr Saidatul Nadia Abd Aziz.
  • Beliau berkata dengan permainan geopolitik sekarang yang amat kejam dan berubah pantas, tidak mustahil Malaysia bakal berdepan nasib sama seperti mana berlaku ke atas  Palestin.
  • Beliau berkata tidak mustahil juga keamanan negara yang dirasakan akan kekal hingga ke kiamat akan tergugat berikutan dasar luar itu.
  • “Dasar luar negara kita tak jelas kata mempertahankan ataupun dia (Malaysia) dah cakap (orang asing) jangan masuk atau apa-apa, pertahanan kita sebagainya… semua isu itu bila saya yang sudah banyak buat kajian ini nampaklah macam mana rapuhnya, sebagainya dasar (luar Malaysia) kita tak berapa nak kuat.
  • “Kita tak bersedia untuk konflik yang kita ada sebegini ini… kita memang tak bersedia,” katanya menerusi video Wacana Sinar Edisi ke-436 bertajuk ‘Konflik Iran-Israel: Kesan Kepada Malaysia’ yang dimuat naik Youtube Sinar Harian di sini semalam. 
  • Beliau berkata Jordan boleh dijadikan contoh negara mempunyai dasar luar jelas apabila ia enggan membenarkan ruang udaranya dan kawasan negara itu ‘diganggu’ dalam konflik ketika ini dalam mempertahankan kedaulatan dan keselamatan negara.

KUALA LUMPUR — Dasar luar Malaysia tentang konflik dilihat rapuh dan tidak jelas, sekaligus meletakkan negara dalam kedudukan tidak bersedia sekiranya berlaku peperangan seperti di timur tengah, kata pensyarah dari School of law and Governance Universiti Taylor’s.

Dr Saidatul Nadia Abd Aziz berkata dengan permainan geopolitik sekarang yang amat kejam dan berubah pantas, tidak mustahil Malaysia bakal berdepan nasib sama seperti mana berlaku ke atas  Palestin.

Beliau berkata tidak mustahil juga keamanan negara yang dirasakan akan kekal hingga ke kiamat akan tergugat berikutan dasar luar itu.

Katanya, Jordan boleh dijadikan contoh negara mempunyai dasar luar jelas apabila ia enggan membenarkan ruang udaranya dan kawasan negara itu ‘diganggu’ dalam konflik ketika ini dalam mempertahankan kedaulatan dan keselamatan negara.

Kalau dasar luar Malaysia sangat rapuh, sesiapa sahaja boleh masuk ke dalam negara kita dan kita pun tak mustahil boleh jadi seperti Palestin,  di mana mereka (orang asing) masuk, fight negara kita. 

“Dasar luar negara kita tak jelas kata mempertahankan ataupun dia (Malaysia) dah cakap (orang asing) jangan masuk atau apa-apa, pertahanan kita sebagainya… semua isu itu bila saya yang sudah banyak buat kajian ini nampaklah macam mana rapuhnya sebagainya dasar (luar Malaysia) kita tak berapa nak kuat.

“Kita tak bersedia untuk konflik yang kita ada sebegini ini… kita memang tak bersedia,” katanya menerusi video Wacana Sinar Edisi ke-436 bertajuk ‘Konflik Iran-Israel: Kesan Kepada Malaysia’ yang dimuat naik Youtube Sinar Harian di sini semalam. 

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum ini dilaporkan berkata pelancaran dron Iran merupakan tindakan yang sah berikutan serangan biadab rejim zionis Israel terhadap Kedutaan Iran di Damsyik. 

Media pada Isnin melaporkan kabinet Jordan mengatakan setiap objek yang terbang memasuki ruang udara negara itu pada lewat malam Sabtu lalu dipintas demi keselamatan rakyat Jordan.

Kenyataan itu dikeluarkan kabinet Jordan selepas masyarakat dunia mempersoalkan mengapa negara itu memintas dron Iran yang disasarkan ke wilayah jajahan haram Israel. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending