Connect with us

Terkini

Isu ‘Ketuanan Malaysia’ , isu basi

Perang antara bangsa Melayu dan Cina adalah perang semantik, iaitu tentang nama konsep seperti ‘Ketuanan Melayu’ atau ‘Ketuanan Malaysia’ yang telah wujud sejak dahulu lagi.

Rasyidah Zulkifli

Published

on

Isu ‘Ketuanan Malaysia’ , isu basi
Foto: Profesor Datuk Dr Jayum Anak Jawan.
  • Perang antara bangsa Melayu dan Cina adalah perang semantik, iaitu tentang nama konsep seperti ‘Ketuanan Melayu’ atau ‘Ketuanan Malaysia’ yang telah wujud sejak dahulu lagi. 
  • Profesor Datuk Dr Jayum Anak Jawan berkata, perbahasan patut berfokuskan kepada penubuhan negara bangsa Malaysia yang ditubuhkan pada 1963. 
  • “Konflik selalu berfokus kepada Melayu dan Cina sedangkan itu isu basi dan kedua-dua kaum itu patut bangkit mengemukakan kerangka bagaimana mengisi Malaysia pasca Malaya seperti pemimpin-pemimpin sudah terjemahkan dengan pelbagai konsep seperti Bangsa Malaysia, Islam Hadhari, 1 Malaysia dan Keluarga Malaysia,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.
  • Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan ‘Ketuanan Malaysia’ yang dikeluarkan Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, semalam.

KUALA LUMPUR – Perang antara bangsa Melayu dan Cina adalah perang semantik, iaitu tentang nama konsep seperti ‘Ketuanan Melayu’ atau ‘Ketuanan Malaysia’ yang telah wujud sejak dahulu lagi.

Profesor Sains Politik, Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Felo Akademi Sains, Profesor Datuk Dr Jayum Anak Jawan berkata, perbahasan patut berfokuskan kepada penubuhan negara bangsa Malaysia yang ditubuhkan pada 1963. 

“Konflik selalu berfokus kepada Melayu dan Cina sedangkan itu isu basi dan kedua-dua kaum itu patut bangkit mengemukakan kerangka bagaimana mengisi Malaysia pasca Malaya seperti pemimpin-pemimpin sudah terjemahkan dengan pelbagai konsep seperti Bangsa Malaysia, Islam Hadhari, 1 Malaysia dan Keluarga Malaysia,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenyataan ‘Ketuanan Malaysia’ yang dikeluarkan Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang, semalam.

Tambahnya, ‘Ketuanan Melayu’ dan ‘Ketuanan Malaysia’ boleh dianggap sebagai satu perkara yang sama, namun penggunaan konsep itu memberi maksud yang berbeza. 

“Persoalan bagaimana kekuasan politik ditentukan. Pasti jawapannya berdasarkan angka yang menentukan kerajaan. 

“Kalau itu indeksnya, maka ‘Ketuanan Melayu’ atau ‘Ketuanan Malaysia’ akan lahirkan benda sama, iaitu kekuasan yang didominasi oleh Melayu.

“Di Malaysia atau semenanjung, tidak salah merujuk kepada ‘political supremacy’ itu terletak di tangan orang Melayu kerana Orang Melayu ada lebih kurang 125 kerusi dari sejumlah 165 di Semenanjung. Bakinya, lebih kurang 40 kerusi parlimen dari Semenanjung, ada pengundi majoriti dari etnik Cina. Tiada satu kerusi parlimen ada majoriti pengundi India. Ini hakikat,” ujarnya.

Di Pulau Pinang pula, katanya, penduduk dan kerusi DUN yang menentukan kuasa di peringkat negeri itu adalah lebih kurang sama banyak di antara masyarakat Melayu dan Cina. 

“Sementara itu, hanya satu kerusi DUN Pulau Pinang ada majoriti pengundi India. Ini juga fakta. Realiti politik, kerajaan Pulau Pinang oleh masyarakat Cina sejak kerajaan pertama MCA hanya boleh ditegakkan dengan sokongan Melayu dan sebaliknya pun boleh berlaku.

“Di Sarawak, masyarakat terbesar adalah Dayak, sebanyak 45 peratus dari jumlah penduduk di negeri itu. Sementara Melayu adalah 24 peratus,  namun mengemudikan kerajaan di sana. Dan ini boleh berlaku kerana sokongan Dayak dan juga masyarakat Cina yang merupakan penduduk seramai lebih kurang 27 peratus.

“Justeru, dalam bidang sains politik bila bercakap tentang kuasa, maka kekuasaan duduk di tangan majoriti dan ia boleh disebut sebagai ‘Malay political supremacy’ iaitu ‘Ketuanan Melayu’, boleh digunakan juga ‘Ketuanan Malaysia’, namun golongan yang ada majoriti untuk tuntutan kuasa di Semananjung dan Malaysia ialah Melayu Semenanjung kerana mereka ada 125 kerusi majoriti dari 222 yang ada di parlimen Malaysia,” jelasnya.

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending