Connect with us

Terkini

Sihir dan liwat antara seksyen baharu kesalahan jenayah diperkenal Terengganu

Empat seksyen baharu membabitkan kesalahan perbomohan dan sihir, hamil atau melahirkan anak luar nikah, perempuan berlagak seperti lelaki dan persediaan melakukan liwat akan dicadangkan bagi menambah baik Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001. 

Wartawan TMT

Published

on

Sihir dan liwat antara seksyen baharu kesalahan jenayah diperkenal Terengganu
Foto: Ketua Hakim Syarie Terengganu, Datuk Wan Mohd Zakri Wan Mohd.
  • Kesalahan perbomohan dan sihir, hamil atau melahirkan anak luar nikah, perempuan berlagak seperti lelaki dan persediaan melakukan liwat akan dicadangkan bagi menambah baik Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001.
  • Ketua Hakim Syarie Terengganu, Datuk Wan Mohd Zakri Wan Mohd, berkata, selain itu, 21 pindaan terhadap hukuman sedia ada juga dicadangkan.
  • Tambah beliau, hukuman berdasarkan peruntukan 356 iaitu tiga tahun penjara, denda RM5000 dan enam sebatan turut dimaksimumkan.
  • “Kali terakhir enakmen itu digubal ialah lebih 20 tahun lalu dan kali terakhir pindaan enakmen dibuat adalah pada tahun 2016 iaitu hanya melibatkan lima seksyen sahaja,” – Jawatankuasa Penyelarasan Undang-Undang Syariah.

KUALA TERENGGANU – Empat seksyen baharu membabitkan kesalahan perbomohan dan sihir, hamil atau melahirkan anak luar nikah, perempuan berlagak seperti lelaki dan persediaan melakukan liwat akan dicadangkan bagi menambah baik Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Takzir) Terengganu 2001. 

Menurut Ketua Hakim Syarie Terengganu, Datuk Wan Mohd Zakri Wan Mohd, selain itu, 21 pindaan terhadap hukuman sedia ada juga dilakukan.

“Draf bagi penambah baikan enakmen tersebut telah disiapkan dan akan dibawa untuk dibahas serta diluluskan dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada November ini. 

“Cadangan pindaan itu merupakan hasil penelitian dan kajian yang dilakukan Jawatankuasa Penyelarasan Undang-Undang Syariah di Bawah Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi. 

“Hasil perbincangan tersebut, 21 seksyen dicadangkan untuk dibuat pindaan dan memasukkan empat seksyen baharu diikuti dua subseksyen baharu,” katanya pada sidang akhbar selepas menghadiri forum Enakmen-Enakmen Syariah Terengganu 2001: Cadangan Penambahbaikan dan Pemerkasaan Enakmen, baru-baru ini.

Tambah beliau, beberapa enakmen telah dikaji dan telah dibuat penambah baikan antaranya dimaksimumkan hukuman berdasarkan peruntukan 356 iaitu tiga tahun penjara, denda RM5000 dan enam sebatan. 

“Berhubung dengan perkara timbal balas, berdasarkan peruntukan sedia ada, hanya lelaki berlagak perempuan sahaja yang dikira sebagai satu kesalahan, melalui pindaan terbaharu ini perempuan berlagak lelaki juga dikira sebagai satu kesalahan. 

“Terdapat penambahan bagi beberapa hukuman dengan dibuat hukuman alternatif untuk peruntukan sedia ada. 

“Hukuman-hukuman telah dipinda daripada terus ditahan ke penjara tetapi diberi kuasa kepada hakim untuk membuat alternatif lain sama ada dihantar ke pusat jagaan yang telah diluluskan oleh Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam),” ujarnya.

Sambung beliau, Jawatankuasa Penyelarasan Undang-Undang Syariah berpandangan cadangan untuk meminda enakmen ini juga adalah wajar berikutan pola perkembangan kes-kes jenayah di Mahkamah Syariah yang meningkat setiap tahun dan boleh dikatakan semakin kompleks. 

“Kali terakhir enakmen itu digubal ialah lebih 20 tahun lalu dan kali terakhir pindaan enakmen dibuat adalah pada tahun 2016 iaitu hanya melibatkan lima seksyen sahaja. 

“Dengan adanya pindaan ini akan memperkukuhkan lagi perundangan Syariah di Negeri Terengganu. 

“Cadangan pindaan adalah berdasarkan takzir 2001 pindaan 2016 yang mana pindaan yang dicadangkan ini masih lagi dalam ruang lingkup bidang kuasa yang diberikan di bawah Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Syariah) 1965 iaitu Akta 355,” jelasnya.

Sumber: Sinar Harian 

 

 

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending