Connect with us

Terkini

Peguam Negara bukan jawatan politik, proses pelantikan perlu dipinda – Pakar Perlembagaan

Jawatan Peguam Negara adalah jawatan yang amat penting dan ia perlulah sentiasa dilihat bersih dan tidak menyebelahi mana-mana pihak serta dicemari kepentingan politik.

Wartawan TMT

Published

on

Peguam Negara bukan jawatan politik, proses pelantikan perlu dipinda - Pakar Perlembagaan
Foto: Pakar Perlembagaan, Profesor Madya Datuk Dr Shamrahayu Ab Aziz.
  • Jawatan Peguam Negara perlu sentiasa bersih dan tidak menyebelahi mana-mana pihak serta dicemari kepentingan politik.
  • Pakar Perlembagaan, Profesor Madya Datuk Dr Shamrahayu Ab Aziz mencadangkan kerajaan akan datang meminda semula Perlembagaan Persekutuan dalam pelantikan Peguam Negara.
  • Mengikut Peruntukan Perkara 145 berkuat kuasa sekarang, Peguam Negara dilantik Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.
  • Perkara lain yang dicadang turut dipinda adalah pemecatan atau penamatan jawatan Peguam Negara.

SHAH ALAM – Jawatan Peguam Negara adalah jawatan yang amat penting dan ia perlulah sentiasa dilihat bersih dan tidak menyebelahi mana-mana pihak serta dicemari kepentingan politik.

Pakar Perlembagaan, Profesor Madya Datuk Dr Shamrahayu Ab Aziz berkata, oleh sebab itu beliau mencadangkan kepada kerajaan akan datang agar meminda semula Perlembagaan Persekutuan dalam pelantikan Peguam Negara.

Katanya, mengikut Peruntukan Perkara 145 yang berkuat kuasa sekarang, Peguam Negara dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri.

“Perkara 145 ini telah dipinda daripada yang asal melalui Akta 26/1963 yang mula berkuat kuasa pada 16 September 1963.

“Perkara 145 yang asal memperuntukkan seperti berikut: Yang di-Pertuan Agong hendaklah, selepas berunding dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan, melantik daripada kalangan anggota Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan seorang Peguam Negara, yang hendaklah seorang yang berkelayakan menjadi hakim Mahkamah Persekutuan,” katanya dalam satu kenyataan pada Isnin.

Kata Shamrahayu lagi, selain pelantikan, perkara lain yang perlu dipinda adalah pemecatan atau penamatan jawatan Peguam Negara.

Katanya, mengikut Perkara 145 sekarang, Peguam Negara memegang jawatan selagi mana diperkenan oleh Yang di-Pertuan Agong. Ini bermaksud Perdana Menteri juga boleh menasihati Yang di-Pertuan Agong untuk memecat atau menamatkan jawatan Peguam Negara.

Menurutnya, peruntukan asal Perkara 145 menyebut Peguam Negara tidak boleh dipecat tanpa ‘perbicaraan’ atau tanpa prosiding khusus untuk tujuan tersebut.

“Jawatan Peguam Negara perlu bebas dan selamat daripada campur tangan pihak yang mempunyai kepentingan, seperti pihak eksekutif.

“Justeru, prosedur lantikan dan pemecatan atau penamatan perkhidmatan memainkan peranan penting.

“Dapat disimpulkan bahawa jawatan Peguam Negara adalah bukan jawatan politik.

“Namun pindaan kepada Perlembagaan telah membuka ruang kepada campur tangan politik dalam pelantikan dan pemecatan atau penamatan perkhidmatan Peguam Negara,” katanya.

Selain itu, Shamrahayu turut mencadangkan agar ahli-ahli Parlimen yang memenangi Pilihanraya Umum ke- 15 (PRU15) akan datang dengan serius dapat membincangkan perkara ini di Dewan Rakyat.

“Semoga jawatan Peguam Negara tidak dicemari campur tangan politik sehingga menjadi beban kepada institusi raja, iaitu Yang di-Pertuan Agong yang juga mendapat nasihat daripada Peguam Negara,” katanya.

Sumber : Sinar Harian

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending