Connect with us

Terkini

Hukuman diyat ganti mati mandatori, diskriminasi pesalah miskin?

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menyarankan supaya hukuman diyat (pampasan kepada keluarga mangsa yang terkesan dengan tindakan penjenayah) dapat dikaji dan dilaksanakan di Malaysia.

Wartawan TMT

Published

on

Hukuman diyat ganti mati mandatori, diskriminasi pesalah miskin?
Foto: Al-Sultan Abdullah menyempurnakan Perasmian Kompleks Mahkamah Syariah Negeri Pahang.
  • Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menyarankan hukuman diyat (pampasan kepada keluarga mangsa yang terkesan dengan tindakan penjenayah) dapat dikaji dan dilaksanakan di Malaysia.
  • Hukuman diyat boleh dilaksanakan dalam perundangan negara sebagai hukuman gantian terhadap hukuman mati mandatori.
  • “Ia memberikan pembelaan kepada keluarga mangsa serta memberi keadilan terhadap semua pihak,” – Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri.
  • “Ia antara idea diterima jika hukuman mati mandatori dimansuhkan kelak,” – Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang).
  • Bagaimanapun ia hanya memberi kelebihan buat pesalah kaya berbanding miskin yang tidak mampu melunaskan pampasan kepada keluarga mangsa kes.
  • Aspek pemakaian diyat kepada penjenayah bukan Islam turut dibincangkan.

KUALA LUMPUR – Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah menyarankan supaya hukuman diyat (pampasan kepada keluarga mangsa yang terkesan dengan tindakan penjenayah) dapat dikaji dan dilaksanakan di Malaysia.

Al-Sultan Abdullah bertitah, pelaksanaan hukuman diyat itu sudah dicadangkan oleh Baginda sejak lima hingga enam tahun lalu namun ia masih di peringkat kajian hingga kini.

Dalam pada itu, Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri berkata pertimbangan menggunakan konsep diyat sebagai hukuman gantian terhadap hukuman mati mandatori boleh diusulkan untuk dilaksanakan dalam perundangan negara. 

Menurutnya, ia dapat memberikan pembelaan kepada keluarga mangsa yang terbabit dalam kemalangan maut atau seumpamanya akibat kecuaian orang lain serta memberi keadilan terhadap semua pihak.

Beliau berkata, nyawa manusia adalah perkara paling bernilai untuk dijaga dalam syariat Islam dan secara perbandingan nyawa hidupan lain adalah lebih rendah.

Katanya, apabila berlaku konflik, nyawa manusia perlu diselamatkan dulu sebelum nyawa lain.

Terdahulu, 8 Jun media melaporkan kerajaan bersetuju memansuhkan hukuman mati mandatori di negara ini, dengan hukuman gantian tertakluk kepada budi bicara mahkamah.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang) Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata kerajaan berkemungkinan memperkenalkan konsep diyat ke atas banduan hukuman mati sedia ada termasuk untuk pesalah yang bukan Islam.

Ia antara idea diterima oleh beliau jika hukuman mati mandatori dimansuhkan kelak.

Namun katanya, “Mungkin ia dibuat menyeluruh atau kes tertentu sahaja kerana kita kena pertimbang banyak isu termasuk keadilan untuk keluarga mangsa.”

Ini susulan pada bulan sama, kerajaan memutus menubuhkan tribunal bagi mengkaji 1,342 kes banduan akhir, sebelum pindaan rang undang-undang pemansuhan hukuman mati mandatori dibentangkan di Parlimen.

Bagaimanapun, jelasnya, terdapat kekurangan berkenaan konsep diyat yang di mana ia hanya mampu dilunaskan golongan berada sahaja dan ia tidak akan membantu semua golongan masyarakat.

Justeru, ia merupakan satu bentuk diskriminasi antara golongan kaya dan miskin.

Malah, aspek pemakaian diyat kepada penjenayah bukan Islam turut dibincangkan dan dilihat sebagai cabaran terhadap pelaksanaan cadangan ini secara umumnya.

Beliau turut menyatakan, ini menunjukkan masih banyak isu perlu dipertimbangkan bagi mengambil kira sensitiviti waris mangsa jenayah kejam itu yang mungkin terkesan teruk dan tidak mencapai objektif keadilan.

Hukuman diyat ialah harta yang wajib dibayar dan diberikan oleh penjenayah kepada wali atau waris mangsa sebagai ganti rugi disebabkan jenayah yang dilakukan oleh penjenayah ke atas mangsa.

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending