Connect with us

Terkini

“Menteri jangan syok sendiri, saya tak setuju RUU ini “ – Tiong King Sing , Pemimpin GPS Tolak GEG

Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing ketika membahaskan RUU itu di Dewan Rakyat, menyatakan penolakan terhadap RUU Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 kerana ia dibuat secara tergesa-gesa.

Wartawan TMT

Published

on

tiong king sing menolak ruu tembakau
Foto: Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing.
  • Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing ketika membahaskan RUU itu di Dewan Rakyat, menyatakan penolakan terhadap RUU Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 kerana ia dibuat secara tergesa-gesa.
  • “Kita tak boleh main sebegini. Jangan kita menipu sama rakyat. Kita mesti jaga ‘human right’ kepada rakyat. Kita bagi pendidikan kepada mereka. Menteri jangan syok sendiri. Saya memang tak setuju ini ‘bill’ (RUU). Memang saya tolak,” katanya.

Kuala Lumpur: Ahli-ahli Parlimen mahu supaya Rang Undang-Undang (RUU) Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 tidak diluluskan secara terburu-buru dan melalui proses penelitian yang secukupnya semua pihak khususnya berkaitan aspek penguatkuasaan.

Mereka juga bersetuju supaya RUU itu dirujuk kepada Jawatankuasa Pilihan Khas (JPK) Parlimen bagi membolehkan satu kata sepakat bersama dicapai semua ahli parlimen dari blok kerajaan dan pembangkang sebelum RUU diluluskan kelak.

Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing ketika membahaskan RUU itu di Dewan Rakyat, menyatakan penolakan terhadap RUU Kawalan Produk Tembakau dan Merokok 2022 kerana ia dibuat secara tergesa-gesa.

Beliau berkata, sepatutnya pendidikan diutamakan dengan tempoh yang mencukupi perlu diberikan kepada rakyat supaya mereka faham matlamat dan mesej ke atas penggubalan akta ini.

“Kita tak boleh main sebegini. Jangan kita menipu sama rakyat. Kita mesti jaga ‘human right’ kepada rakyat. Kita bagi pendidikan kepada mereka. Menteri jangan syok sendiri. Saya memang tak setuju ini ‘bill’ (RUU). Memang saya tolak,” katanya.

Beliau juga membangkitkan dakwaan di media sosial kononnya pengenalan undang-undang ini ada kaitannya dengan pengenalan sebuah aplikasi baharu yang akan diperkenalkan dalam menguatkuasakan undang-undangnya kelak.

“Kata kita mahu ‘rushing’ pasal apa? Pasal ada satu (aplikasi) mahu kasi naik lagi. Ini kalau betul ceritanya di sosial media berapa lagi mahu bayar satu tahun. Kalau tidak mahu bayar, siapa mahu buat. Kenapa kelam-kabut. Kenapa tidak kaji betul-betul buat pendidikan pada rakyat.

“Saya tidak tahu ini dari sosial media. Saya rasa.. orang rasa boleh lihat ‘PUBA’ apps. Siapa buat ini, saya tidak tahu orang sudah ‘speculate’. Sebab ini sudah kelam-kabut hari ini. Saya persoal dalam (dewan) ini, (hari ini) ‘PUBA’ esok boleh tukar pulak ‘Bubar’,” katanya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Muar, Syed Saddiq Abdul Rahman berkata, biarpun bersetuju dengan RUU itu, namun kerajaan tidak wajar untuk menjenayahkan pengguna dan fokus kepada pengeluaran dan pengedarannya.

“Jika kita mengakui rokok dan vape itu menyebabkan ketagihan, dengan itu kita tidak perlu menghukum mereka yang ketagih kerana ini bukan pilihan mereka. Di New Zealand mereka tidak kenakan denda, kompaun atau mengheret anak muda berkenaan ke mahkamah jenayah tetapi fokus kepada ‘supplier’ dan ‘source’.

“Saya faham KKM kata kita akan letak garis panduan hanya 50 tetapi realitinya kementerian tiada kawalan seratus peratus ke atas semua penguat kuasa. Pada masa sama, kementerian tidak ada kawalan ke atas sistem kehakiman negara, ke atas pendakwa raya,” katanya.

Katanya, kajian yang penuh berdasarkan sains dan data perlu dilakukan dan dibentang ke Parlimen.

“Biarlah kumpulan pakar (bagi taklimat) dan jangan melihat satu pihak sahaja. Ikut sains dan data dan jangan tergesa-gesa bentang bill,” katanya turut mencadangkan supaya keluar seksyen yang mudah untuk disalahgunakan.

Sumber : Berita Harian

Author

Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending