Connect with us

Terkini

“Penggunaan menstrual cup tidak semestinya menyebabkan selaput dara pecah,” – Ketua Jabatan Obstetriks dan Ginekologi, Hospital UKM

Kemiskinan haid mengundang pelbagai reaksi netizen, salah satunya timbul kebimbangan berkenaan penggunaan menstrual cup sebagai pengganti tuala wanita yang didakwa mampu menyebabkan selaput dara pecah.

Hidayah Sani

Published

on

selaput dara menstrual cup
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Penggunaan menstrual cup tidak semestinya menyebabkan selaput dara pecah, kata Ketua Jabatan Obstetriks dan Ginekologi, Hospital Canselor Tuanku Muhriz UKM, Prof. Dr. Nur Azurah Abdul Ghani.
  • Individu yang ingin menggunakan menstrual cup perlu kenal pasti saiz yang sesuai dan membasuhnya dengan bersih.
  • Penggunaan kain batik mahupun tuala sebagai pengganti tuala wanita boleh digunakan jika terpaksa namun dengan pengurusan yang baik.
  • Antara langkah perlu dititikberatkan adalah kebolehupayaan mengakses air bersih untuk basuh kain, guna kain cotton dan kerap ditukar.
  • Kain tidak bersih dan dicuci dengan sabun kasar menyebabkan eksema, kulit kering dan kulit pecah hingga bawa kesakitan dibahagian tersebut.
  • Penggunaan sabut kelapa dibalut stoking perlu dielakkan kerana jangkitan boleh berlaku hingga kulit menjadi ruam dan pecah.

KUALA LUMPUR – Kemiskinan haid mengundang pelbagai reaksi netizen, salah satunya timbul kebimbangan berkenaan penggunaan menstrual cup sebagai pengganti tuala wanita yang didakwa mampu menyebabkan selaput dara pecah.

Menurut Ketua Jabatan Obstetriks dan Ginekologi, Hospital Canselor Tuanku Muhriz UKM, Prof. Dr. Nur Azurah Abdul Ghani, kejadian selaput dara pecah tidak semestinya disebabkan penggunaan menstrual cup.

“Pecah dara ini tidak semestinya disebabkan penggunaan menstrual cup, kita naik basikal kita naik motor kita buat horse riding itu pun boleh menyebabkan pecah dara juga di bahagian selaput dara itu jadi dia tak boleh nak gunakan itu.

Menstrual cup ini datang dalam pelbagai size so kita kenal size kita apa kerana takut berlaku error. Alamak ini besar bocor alamak sakit tak selesa nak jalan so kita kena trial and error lah and make sure kita basuh pun bersihlah,” katanya pada Khamis.

Tambahnya, menstrual cup boleh dijadikan sebagai pilihan bagi menggantikan penggunaan tuala wanita bagi golongan mereka yang mempunyai keberanian untuk menggunakannya.

Namun, beliau berkata, kita kena tahu menstrual cup tersebut diperbuat daripada apa sama ada silicon atau latex kerana ada sesetengah orang mempunyai alergik dengan latex yang boleh trigger ruam hingga ekzema dibahagian tersebut.

Sementara itu, beliau turut menjelaskan penggunaan kain batik mahupun tuala sebagai pengganti tuala wanita boleh diguna pakai jika terpaksa namun dengan pengurusan yang baik.

Menerusi komen netizen di media sosial kebanyakan mereka berkongsi bahawa sehingga hari ini masih wujud golongan wanita yang mengulang pakai kain batik, tuala ‘Good Morning’ untuk menggantikan tuala wanita semasa kedatangan haid atas faktor kekangan kewangan.

Namun,  timbul persoalan adakah alternatif ini boleh membawa sebarang kesan kepada kesihatan wanita?

Menurut Profesor Azurah, terdapat langkah pemakaian yang wajar dititikberatkan oleh pengguna iaitu kebolehupayaan mengakses air bersih untuk membasuh kain dengan sabun yang sesuai, menggunakan kain cotton dan kerap ditukar.

“Kalau terpaksa menggunakan kain batik, mereka kena kerap tukar, basuh dengan air bersih dan sabun yang sesuai sementara dari jenis fabrik lebih baik guna cotton lah kerana penyerapannya lebih better dan tidak berkuap seperti fabrik lain,” katanya.

Jelas beliau, penggunaan kain batik sebagai pelapik semasa datang haid sudah diamalkan sejak zaman nenek moyang kita lagi namun ianya perlulah dapat mengakses air bersih bagi membasuh kain tersebut bagi mengelak daripada berlaku sebarang jangkitan.

“Kalau kata ada air yang bersih untuk mereka membasuhnya maka tiada masalah bagi saya.  Kalau kata mereka nak rebus dengan air panas orang kata ikhtiar nak mematikan kuman saya fahamlah.

“Cuma masalahnya kadang-kadang bila kita basuh dengan air sahaja darah ini ia tidak bersih sebaliknya kita kena guna sabun namun bukan sabun biasa. Misalnya, sabun yang sesuai untuk bayi insyaallah akan sesuai untuk kita dan elakkan sabun yang ada bau-bauan.

“Sabun yang berharga murah actually agak kasar pada kulit kerana bahagian permukaan faraj mempunyai sel yang sangat nipis melapisi kulit macam bibir kita.

“So kalau kita guna bahan kimia sabun yang kasar itu akan mengakibatkan eksema, kulit kering dan kulit pecah hingga dibahagian tersebut sakit,” ujarnya.

Bagaimanapun, beliau turut berkata daripada individu tersebut membeli sabun yang sesuai dan mahal lebih baik mereka menggunakan tuala wanita sahaja.

Tambahnya, mereka yang menggunakan kain batik mahupun tuala wanita perlulah kerap menukar alat tersebut untuk mengelak daripada berlaku jangkitan faraj kerana keadaan lembap boleh menyebabkan kuman membiak di kawasan tersebut.

Dalam pada itu, ketika diajukan pertanyaan berkenaan dakwaan di mana terdapat golongan yang terpaksa menggunakan sabut kelapa dimasukkan ke dalam stoking, beliau berkata tindakan itu adalah sesuatu yang sukar dibayangkan dan perlu dielakkan jika benar ia berlaku.

Katanya, kesan daripada tindakan tersebut boleh menyebabkan jangkitan hingga kulit menjadi ruam, kulit pecah yang pada akhirnya membuatkan bakteria-bakteria masuk di ruang rekahan kulit tersebut dan meninggalkan rasa sakit yang sangat kepada individu tersebut.

Beliau turut mengingatkan buat kesemua golongan untuk menitikberatkan pengurusan haid sekalipun bagi mereka yang tidak berkemampuanmembeli produk penjagaan haid kerana perkara tersebut melibatkan kesihatan dan boleh menyebabkan kesan jangka panjang jika ianya diabaikan.

Author

Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending