Connect with us

Terkini

Keadilan Islam, antara faktor Siti Nuramira tidak didakwa di Mahkamah Syariah

Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Pendakwaan Syariah Wilayah Persekutuan berkata, terdapat tiga faktor menyebabkan wanita yang menimbulkan kontroversi semasa membuat persembahan di sebuah kelab komedi minggu lalu tidak didakwa di Mahkamah Tinggi Syariah hari ini, lapor Sinar Harian.

Wartawan TMT

Published

on

keadilan islam siti nuramira abdullah
Foto: Siti Nuramira Abdullah, Sumber Bernama.
  • Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Pendakwaan Syariah Wilayah Persekutuan berkata terdapat tiga faktor yang  menyebabkan Siti Nuramira tidak didakwa di Mahkamah Syariah.
  • Faktor pertama, bertujuan mengelak wanita itu daripada dituduh atas kes yang sama, di dua mahkamah berbeza.
  • Faktor kedua, memelihara tujuan syarak dari sudut pentadbiran keadilan memandangkan pertuduhan dibawa kedua-dua mahkamah bakal mencapai matlamat sama.
  • Faktor ketiga, Seksyen 298A Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman yang lebih berat sesuai dengan matlamat syariah yang menekankan ta’dib atau mendidik.

KUALA LUMPUR – Ketua Pendakwa Syarie Jabatan Pendakwaan Syariah Wilayah Persekutuan berkata, terdapat tiga faktor menyebabkan wanita yang menimbulkan kontroversi semasa membuat persembahan di sebuah kelab komedi minggu lalu tidak didakwa di Mahkamah Tinggi Syariah hari ini, lapor Sinar Harian.

Katanya , faktor utama yang diambil kira semasa membuat keputusan tidak meneruskan pertuduhan terhadap Siti Nuramira Abdullah, 26, adalah bertujuan mengelak wanita itu dituduh atas kes yang sama, di dua mahkamah berbeza.

Beliau berkata, mengikut jadual asal Siti Nuramira sepatutnya didakwa di mahkamah ini, mengikut Seksyen 58 (2) Akta 505 Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) dan Seksyen 181 Akta 560 Akta Tatacara Jenayah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutan) 1997.

Jelasnya berkenaan faktor kedua pula, pertuduhan jenayah bawah seksyen 298A Kanun Keseksaan sudah dimulakan di Mahkamah Sesyen di sini pada 13 Julai lalu.

“Ia bagi memelihara tujuan syarak dari sudut pentadbiran keadilan, iaitu mengelakkan wanita itu dituduh di dua mahkamah yang berbeza, bagi mencapai matlamat yang sama iaitu untuk dihukum atas kesalahan yang dilakukan.

“Faktor ketiga, Seksyen 298A Kanun Keseksaan memperuntukkan hukuman yang lebih berat.

“Sesuai dengan maqasid iaitu matlamat syariah yang menekankan pendekatan ta’dib atau mendidik, dalam pentadbiran jenayah syariah, diharap dapat membawa kembali tertuduh ke arah amalan Islam sebenar,” katanya dalam satu kenyataan pada Rabu.

Beliau berkata, kes berkenaan sudah didaftarkan pada 13 Julai lalu dan sebutan pertama ditetapkan pada keesokkan harinya, tetapi ditangguhkan pada 21 Julai.

Menurutnya, wanita itu ditahan pegawai penguatkuasa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) pada Selasa untuk siasatan lanjut.

Siti Nuramira terdahulu telah ditahan oleh penguatkuasa JAWI  selepas dilepaskan dengan ikat jamin di Mahkamah Sesyen namun tidak lama kemudian turut terlepas daripada didakwa ke Mahkamah Tinggi Syariah hari ini.

Pada 13 Julai, The Merdeka Times melaporkan Siti Nuramira atau turut dikenali dengan Amy mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan menyebabkan rasa tidak harmoni dalam kalangan sesama Islam.

Mengikut pertuduhan, wanita itu didakwa mengaku seorang Muslim, telah menghafal 15 juzuk al-Quran, bertindak membuka tudung dan baju kurung sewaktu membuat persembahan di atas pentas.

Sumber : Sinar Harian

Author

Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending