Connect with us

Antarabangsa

Rakyat Palestin di Lubnan sedia berperang jika Israel serang habis-habisan Hizbullah

Rakyat Palestin terlibat dalam gerakan pembebasan di kem pelarian Shatila Palestin di Beirut memberitahu Al Jazeera bahawa mereka tidak takut dan bersedia menentang Israel.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Rakyat Palestin terlibat dalam gerakan pembebasan di kem pelarian Shatila Palestin di Beirut memberitahu Al Jazeera bahawa mereka tidak takut dan bersedia menentang Israel.
  • Ia termasuk tindakan berjuang menyokong Hizbullah dan “paksi penentangan” lebih luas di rantau itu bagi menentang Israel.
  • Bagaimanapun, mereka turut bimbang akan keselamatan keluarga dan penduduk awam sekiranya rejim Israel menyasarkan kawasan berpenduduk padat Lubnan seperti kem-kem di Palestin di mana puluhan ribu orang tinggal dalam kawasan yang sesak.
  • Di Shatila, beberapa lelaki Palestin berkata rakan sebaya mereka akan menyertai perjuangan bersenjata menentang Israel jika perang lebih luas dilancarkan terhadap Hizbullah.
  • Mereka memberitahu bahawa Hamas telah merekrut ribuan dalam kalangan penyokongnya dan komuniti yang berkaitan dengan Fatah, iaitu pihak lawan diketuai Mahmoud Abbas, yang mengetuai Pihak Berkuasa Palestin (PA) di Tebing Barat.

Rakyat Palestin terlibat dalam gerakan pembebasan di kem pelarian Shatila Palestin di Beirut memberitahu Al Jazeera bahawa mereka tidak takut dan bersedia menentang Israel.

Ia termasuk tindakan berjuang menyokong Hizbullah dan “paksi penentangan” lebih luas di rantau itu bagi menentang Israel.

Bagaimanapun, mereka turut bimbang akan keselamatan keluarga dan penduduk awam sekiranya rejim Israel menyasarkan kawasan berpenduduk padat Lubnan seperti kem-kem di Palestin di mana puluhan ribu orang tinggal dalam kawasan yang sesak.

Di Shatila, beberapa lelaki Palestin berkata rakan sebaya mereka akan menyertai perjuangan bersenjata menentang Israel jika perang lebih luas dilancarkan terhadap Hizbullah.

Mereka memberitahu bahawa Hamas telah merekrut ribuan dalam kalangan penyokongnya dan komuniti yang berkaitan dengan Fatah, iaitu pihak lawan diketuai Mahmoud Abbas, yang mengetuai Pihak Berkuasa Palestin (PA) di Tebing Barat.

Rakyat Palestin di Lubnan menyaksikan serangan Israel ke atas Gaza dengan kemarahan membara dan kini berdepan kemungkinan sama jika Israel melancarkan perang habis-habisan terhadap kumpulan Lubnan, Hizbullah.

Hizbullah melibatkan dirinya menyerang Israel hampir sejurus selepas negara zionis itu memulakan serangannya ke atas Gaza yang membunuh lebih 37,000 orang dan pengusiran hampir keseluruhan penduduknya. – The Merdeka Times

Author

Antarabangsa

Oklahoma arah semua sekolah awam ajar Bible

Pegawai pendidikan tertinggi Oklahoma, Amerika Syarikat (AS) pada Khamis mengarahkan semua sekolah awam di negeri itu untuk memasukkan Bible (Kitab Injil) ke dalam pelajaran bagi pelajar gred 5 hingga 12.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Pegawai pendidikan tertinggi Oklahoma, Amerika Syarikat (AS) pada Khamis mengarahkan semua sekolah awam di negeri itu untuk memasukkan Bible (Kitab Injil) ke dalam pelajaran bagi pelajar gred 5 hingga 12.
  • Arahan kepada supritendan pendidikan di seluruh negeri oleh Superintendan Republikan, Ryan Walters menyatakan pematuhan kepada arahan itu adalah wajib dan “pematuhan segera dan ketat dijangka”.
  • “Setiap guru, setiap bilik darjah di negeri ini akan mempunyai Bible di dalam bilik darjah, dan akan mengajar daripada Bible,” kata Walters dalam klip video disiarkan di akaun X rasminya dipetik CBS News. 
  • Arahan itu dilihat sebagai usaha terbaharu negeri diperintah pihak konservatif untuk menyasarkan sekolah awam di mana sebelum ini Louisiana menetapkan penyiaran Sepuluh Perintah (Ten Commandments) di dalam bilik darjah dan arahan itu memerlukan paparan bersaiz poster Sepuluh Perintah dalam “font besar dan mudah dibaca” dalam semua bilik darjah awam, dari tadika hingga universiti yang dibiayai kerajaan. 

Pegawai pendidikan tertinggi Oklahoma, Amerika Syarikat (AS) pada Khamis mengarahkan semua sekolah awam di negeri itu untuk memasukkan Bible (Kitab Injil) ke dalam pelajaran bagi pelajar gred 5 hingga 12.

Arahan kepada supritendan pendidikan di seluruh negeri oleh Superintendan Republikan, Ryan Walters menyatakan pematuhan kepada arahan itu adalah wajib dan “pematuhan segera dan ketat dijangka”.

“Bible adalah dokumen sejarah yang diperlukan untuk mengajar anak-anak kita tentang negara ini,” kata Walters dalam klip video disiarkan di akaun X rasminya dipetik CBS News. 

Beliau berkata beberapa tokoh menggunakan Bible sebagai asas untuk dokumen asas dan pergerakan di negara ini. 

“Setiap guru, setiap bilik darjah di negeri ini akan mempunyai Bible di dalam bilik darjah, dan akan mengajar daripada Bible,” kata Walters.

Arahan itu dilihat sebagai usaha terbaharu negeri diperintah pihak konservatif untuk menyasarkan sekolah awam di mana sebelum ini Louisiana menetapkan penyiaran Sepuluh Perintah (Ten Commandments) di dalam bilik darjah dan arahan itu memerlukan paparan bersaiz poster Sepuluh Perintah dalam “font besar dan mudah dibaca” dalam semua bilik darjah awam, dari tadika hingga universiti yang dibiayai kerajaan. 

Kumpulan kebebasan awam dilaporkan memfailkan tuntutan mahkamah beberapa hari selepas arahan itu dikeluarkan dengan mengatakan undang-undang terbabit melanggar pemisahan gereja dan negeri, dan paparan itu akan mengasingkan pelajar, terutama mereka yang bukan beragama Kristian. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending