Connect with us

Antarabangsa

Israel ancam balas dendam ke atas PA jika ICC keluarkan waran tangkap

Israel akan bertindak balas terhadap Pihak Berkuasa Palestin (PA) jika Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mengeluarkan waran tangkap untuk pegawai kanan Israel, menurut laporan diterbitkan pada Rabu.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Israel akan bertindak balas terhadap Pihak Berkuasa Palestin (PA) jika Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mengeluarkan waran tangkap untuk pegawai kanan Israel, menurut laporan diterbitkan pada Rabu.
  • Israel semakin gusar mengenai kemungkinan waran tangkap dikeluarkan ICC terhadap Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, Menteri Pertahanan Yoav Gallant dan Angkatan Pertahanan Israel, lapor portal berita Axios memetik dua pegawai Israel dan AS yang tidak dikenali.
  • Israel memberitahu AS ia mendapat maklumat bahawa pegawai PA sedang menekan pendakwa raya ICC untuk menyerahkan waran tersebut.
  • Israel boleh memilih untuk menahan hasil cukai PA yang dikutip dan kemudian diagihkan kepada kerajaan. 
  • Tindak balas ekonomi boleh menyumbang kepada keruntuhan PA yang mentadbir beberapa kawasan Tebing Barat yang diduduki di bawah Perjanjian Oslo 1993.

Israel akan bertindak balas terhadap Pihak Berkuasa Palestin (PA) jika Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) mengeluarkan waran tangkap untuk pegawai kanan Israel, menurut laporan diterbitkan pada Rabu.

Israel semakin gusar mengenai kemungkinan waran tangkap dikeluarkan ICC terhadap Perdana Menteri Benjamin Netanyahu, Menteri Pertahanan Yoav Gallant dan Angkatan Pertahanan Israel, lapor portal berita Axios memetik dua pegawai Israel dan AS yang tidak dikenali.

Israel memberitahu AS ia mendapat maklumat bahawa pegawai PA sedang menekan pendakwa raya ICC untuk menyerahkan waran tersebut.

Israel boleh memilih untuk menahan hasil cukai PA yang dikutip dan kemudian diagihkan kepada kerajaan. 

Tindak balas ekonomi boleh menyumbang kepada keruntuhan PA yang mentadbir beberapa kawasan Tebing Barat yang diduduki di bawah Perjanjian Oslo 1993.

ICC mengetuai penyiasatan sejak 2021 atas potensi jenayah perang dilakukan Israel dan kumpulan Palestin sejak 2014. Siasatan itu kini berkembang meliputi serangan berterusan dalam peperangan di Gaza.

Seorang pegawai AS memberitahu Axios bahawa Washington percaya waran tangkap untuk pegawai kanan Israel merupakan satu kesilapan.

“Kami secara senyap menggalakkan ICC untuk tidak melakukannya. Ia akan meletupkan segala-galanya. Israel akan balas dendam terhadap Pihak Berkuasa Palestin,” katanya.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara AS, John Kirby pada Selasa mengulangi pendirian AS yang tidak menyokong siasatan berterusan ICC, tetapi berkata pentadbiran Biden “sudah tentu tidak akan menyokong hakim di ICC atau di mana-mana sahaja supaya perkara tersebut digeruni atau diancam”. – The Merdeka Times

Author

Antarabangsa

(VIDEO) Jordan, Palestin dan Israel ‘bersama di langit’ untuk saya – Narendra Modi

Perdana Menteri India, Narendra Modi mendakwa Jordan, Palestin dan Israel mempunyai perbezaan ketara tetapi negara itu “bersama di langit” untuk dirinya.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Perdana Menteri India, Narendra Modi.

Perdana Menteri India, Narendra Modi mendakwa Jordan, Palestin dan Israel mempunyai perbezaan ketara tetapi negara itu “bersama di langit” untuk dirinya.

Modi berkata demikian dalam temubual eksklusif “The Biggest Interview Of 2024” bersama India Today disiarkan hari ini di platform Youtube.

“Raja Jordan dapat tahu saya akan ke Palestin, dia jalur keturunan (Nabi) Muhammad, dia (Raja Jordan) berkata, “En Modi kamu tidak boleh ke sana begini, kamu tetamu saya. Kamu akan naik helikopter saya dan makan di rumah saya.”

“Saya pergi ke rumahnya, kami makan dan berbual. (Dengan) Helikopter Jordan, destinasi Palestin dan iringan jet Israel. Dunia (adalah) berbeza buat tiga negara ini, tetapi untuk Modi, semuanya bersama di langit,” dakwa Perdana Menteri India itu.

Dalam wawancara itu, Modi turut berkongsi usahanya untuk menghentikan pertempuran di Gaza pada Ramadan dan Israel cuba untuk akur yang akhirnya menyebabkan mereka hanya bertempur dua atau tiga hari sahaja.

“Di Gaza ketika Ramadan, saya hantar perutusan khas ke Israel. Dia berjumpa dengan Perdana Menteri Israel dan memberitahunya bahawa tidak sepatutnya Gaza dibom ketika Ramadan.

“Beliau (Israel) cuba akur. Mereka hanya bertempur dua tiga hari di bulan Ramadan. Tetapi saya telah menghantar utusan khas.

“Di sini (India) kamu menuduh saya bermain politik terhadap Muslim. Tapi Modi berusaha untuk hentikan pengeboman di Gaza. Saya tidak mahu publisiti untuk hal ini,” kata Modi.

India kini berdepan pilihanraya umum dan kenyataan Modi dipercayai bertujuan untuk memancing pengundi Muslim di negara majoriti Hindu itu. – The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di https://support.themerdekatimes.com/

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending