Connect with us

Antarabangsa

Bahasa Tagalog antara tiga bahasa bakal diajar di Harvard

Universiti Harvard bakal menawarkan kursus Tagalog, bahasa keempat paling banyak dituturkan di Amerika Syarikat serta dua lagi bahasa Asia.

Wartawan TMT

Published

on

Bahasa Tagalog antara tiga bahasa bakal diajar di Harvard
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Universiti Harvard bakal menawarkan kursus Tagalog, bahasa keempat paling banyak dituturkan di Amerika Syarikat serta dua lagi bahasa Asia.
  • Menurut laporan kertas pelajar Harvard Crimson, Jabatan Pengajian Asia Selatan universiti itu akan mengupah tiga tenaga pengajar untuk mengajar Bahasa Tagalog, Bahasa Indonesia dan Bahasa Thailand bagi tahun akademik 2023 hingga 2024.
  • Profesor Bahasa dan Tamadun Asia Timur dan Pengarah Pusat Asia Harvard, James Robson berkata, jabatan itu berusaha ke arah memperluas pendidikan mengenai Asia Tenggara di universiti itu selama lebih dua tahun.
  • Melalui kursus Bahasa Tagalog jabatan Harvard berharap dapat membuka ruang permintaan untuk bahasa Asia Tenggara dan peluang meyakinkan pentadbiran dalam terus menyokong pengajian Asia Tenggara.

Boston: Universiti Harvard bakal menawarkan kursus Tagalog, bahasa keempat paling banyak dituturkan di Amerika Syarikat serta dua lagi bahasa Asia.

Menurut laporan kertas pelajar Harvard Crimson, Jabatan Pengajian Asia Selatan universiti itu akan mengupah tiga tenaga pengajar untuk mengajar Bahasa Tagalog, Bahasa Indonesia dan Bahasa Thailand bagi tahun akademik 2023 hingga 2024.

Jawatan mengajar di bawah pelantikan penggal tiga tahun dan boleh diperbaharui sehingga lima tahun tambahan itu akan menggunakan peruntukan AS$1 juta (RM4.43 juta) melalui inisiatif pengumpulan dana.

Profesor Bahasa dan Tamadun Asia Timur dan Pengarah Pusat Asia Harvard, James Robson berkata, jabatan itu berusaha ke arah memperluas pendidikan mengenai Asia Tenggara di universiti itu selama lebih dua tahun.

Melalui kursus Bahasa Tagalog katanya, jabatan Harvard berharap dapat membuka ruang permintaan untuk bahasa Asia Tenggara dan peluang meyakinkan pentadbiran dalam terus menyokong pengajian Asia Tenggara.

Tagalog adalah salah satu bahasa utama di Filipina, selain Bahasa Inggeris.

Selain Harvard, Universiti Washington di Seattle turut menawarkan kursus Bahasa Tagalog di bawah program Pengajian Etnik Amerika.

Kursus sama juga ditawarkan di Universiti Pennsylvania, Philadelphia; Universiti California San Diego, La Jolla, California; Universiti Cornell, Ithaca, New York dan Universiti Michigan, Ann Arbor, Michigan.

Di Universiti Hawaii, Manoa, Honolulu, pelajar boleh memperoleh ijazah sarjana muda seni dalam bahasa dan budaya Filipina.

Sumber: Harian Metro

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Oklahoma arah semua sekolah awam ajar Bible

Pegawai pendidikan tertinggi Oklahoma, Amerika Syarikat (AS) pada Khamis mengarahkan semua sekolah awam di negeri itu untuk memasukkan Bible (Kitab Injil) ke dalam pelajaran bagi pelajar gred 5 hingga 12.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Pegawai pendidikan tertinggi Oklahoma, Amerika Syarikat (AS) pada Khamis mengarahkan semua sekolah awam di negeri itu untuk memasukkan Bible (Kitab Injil) ke dalam pelajaran bagi pelajar gred 5 hingga 12.
  • Arahan kepada supritendan pendidikan di seluruh negeri oleh Superintendan Republikan, Ryan Walters menyatakan pematuhan kepada arahan itu adalah wajib dan “pematuhan segera dan ketat dijangka”.
  • “Setiap guru, setiap bilik darjah di negeri ini akan mempunyai Bible di dalam bilik darjah, dan akan mengajar daripada Bible,” kata Walters dalam klip video disiarkan di akaun X rasminya dipetik CBS News. 
  • Arahan itu dilihat sebagai usaha terbaharu negeri diperintah pihak konservatif untuk menyasarkan sekolah awam di mana sebelum ini Louisiana menetapkan penyiaran Sepuluh Perintah (Ten Commandments) di dalam bilik darjah dan arahan itu memerlukan paparan bersaiz poster Sepuluh Perintah dalam “font besar dan mudah dibaca” dalam semua bilik darjah awam, dari tadika hingga universiti yang dibiayai kerajaan. 

Pegawai pendidikan tertinggi Oklahoma, Amerika Syarikat (AS) pada Khamis mengarahkan semua sekolah awam di negeri itu untuk memasukkan Bible (Kitab Injil) ke dalam pelajaran bagi pelajar gred 5 hingga 12.

Arahan kepada supritendan pendidikan di seluruh negeri oleh Superintendan Republikan, Ryan Walters menyatakan pematuhan kepada arahan itu adalah wajib dan “pematuhan segera dan ketat dijangka”.

“Bible adalah dokumen sejarah yang diperlukan untuk mengajar anak-anak kita tentang negara ini,” kata Walters dalam klip video disiarkan di akaun X rasminya dipetik CBS News. 

Beliau berkata beberapa tokoh menggunakan Bible sebagai asas untuk dokumen asas dan pergerakan di negara ini. 

“Setiap guru, setiap bilik darjah di negeri ini akan mempunyai Bible di dalam bilik darjah, dan akan mengajar daripada Bible,” kata Walters.

Arahan itu dilihat sebagai usaha terbaharu negeri diperintah pihak konservatif untuk menyasarkan sekolah awam di mana sebelum ini Louisiana menetapkan penyiaran Sepuluh Perintah (Ten Commandments) di dalam bilik darjah dan arahan itu memerlukan paparan bersaiz poster Sepuluh Perintah dalam “font besar dan mudah dibaca” dalam semua bilik darjah awam, dari tadika hingga universiti yang dibiayai kerajaan. 

Kumpulan kebebasan awam dilaporkan memfailkan tuntutan mahkamah beberapa hari selepas arahan itu dikeluarkan dengan mengatakan undang-undang terbabit melanggar pemisahan gereja dan negeri, dan paparan itu akan mengasingkan pelajar, terutama mereka yang bukan beragama Kristian. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending