Connect with us

Terkini

Benarkan penukaran agama secara sepihak, Arun Dorasamy akan failkan kes terhadap sembilan negeri

Pengerusi Hindu Agamam Ani Malaysia, Arun Dorasamy, menyatakan di laman Facebook bahawa pihaknya bersedia untuk memfailkan kes di Mahkamah Tinggi terhadap sembilan negeri yang membenarkan penukaran agama kanak-kanak secara satu pihak. 

Ziera Adurah

Published

on

Benarkan pertukaran agama secara sepihak, Arun Dorasamy akan failkan kes terhadap sembilan negeri
Foto: Pengerusi Hindu Agamam Ani Malaysia, Arun Dorasamy.
  • Pengerusi Hindu Agamam Ani Malaysia menyatakan bahawa pihaknya bersedia untuk memfailkan kes di Mahkamah Tinggi terhadap sembilan negeri yang membenarkan penukaran agama kanak-kanak secara satu pihak. 
  • Enakmen ini memberi kesan kepada golongan minoriti Hindu – Pengerusi Hindu Agamam Ani Malaysia, Arun Dorasamy.

KUALA LUMPUR – Pengerusi Hindu Agamam Ani Malaysia, Arun Dorasamy, menyatakan di laman Facebook bahawa pihaknya bersedia untuk memfailkan kes di Mahkamah Tinggi terhadap sembilan negeri yang membenarkan penukaran agama kanak-kanak secara satu pihak. 

Seorang pengguna bernama Jerry Smiley berkata dirinya tidak mengiktiraf undang-undang ini kerana Mahkamah Persekutuan telah memutuskan untuk seluruh negara bahawa enakmen ini bertentangan dengan perlembagaan dan telah pun menjadi satu undang-undang.

Arun membalas komen itu dengan berkata enakmen tersebut memberi kesan kepada golongan minoriti Hindu.

“Ya, penukaran agama secara satu pihak telah diharamkan oleh mahkamah persekutuan dan oleh itu, saya berpendapat bahawa mahkamah syariah tidak boleh melebihi mahkamah persekutuan,” balas pengguna Jerry Smile kepada komen Arun.

Terdahulu, media melaporkan seorang ibu tunggal, Loh Siew Hong, mencabar tindakan bekas suaminya mendaftarkan tiga anak mereka sebagai mualaf tanpa kebenarannya.

Ketiga-tiga anaknya telah didaftarkan sebagai muslim oleh bekas suami Siew Hong yang memeluk Islam, M. Nagahswaran tanpa persetujuannya pada 7 Julai 2020. 

Satu lagi kes yang sama berlaku di mana tiga orang anak kepada seorang guru tadika beragama Hindu, M Indira Gandhi pada tahun 2009 di Perak.

Suami Indira, Muhammad Riduan Abdullah, seorang mualaf telah menukar agama ketiga-tiga anaknya yang ketika itu masing-masing berusia 12 tahun, 11 tahun dan 11 bulan. 

Sumber: Facebook Arun Dorasamy

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Susu formula, makanan bayi ikut piawaian makanan tempatan dan dunia – Nestle Malaysia

Produk susu formula dan makanan bayi Nestle Malaysia mematuhi piawaian antarabangsa dan peraturan makanan tempatan.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Produk susu formula dan makanan bayi Nestle Malaysia mematuhi piawaian antarabangsa dan peraturan makanan tempatan.
  • Nestle Malaysia berkata ia termasuk keperluan pelabelan khusus dalam produk mereka yang mengikut had ambang untuk karbohidrat dan gula tambahan.
  • Katanya, susu formula bayi Nestle dan Wyeth menggunakan laktosa sebagai sumber tunggal karbohidrat. 
  • “Begitu juga bijirin bayi Nestle mematuhi kedua-dua piawaian antarabangsa dan peraturan makanan Malaysia.
  • “Di mana sahaja produk kami dijual, profil pemakanannya mematuhi semua peraturan tempatan yang terpakai,” kata Nestle Malaysia dalam kenyataan yang dipetik New Straits Times semalam.
  • Kenyataan itu mengulas mengenai kajian Public Eye dan International Baby Food Action Network (IBFAN) yang mendapati tahap gula tambahan yang tinggi dalam produk Nestle menyasarkan bayi di Asia, Afrika dan Amerika Latin.

KUALA LUMPUR – Produk susu formula dan makanan bayi Nestle Malaysia mematuhi piawaian antarabangsa dan peraturan makanan tempatan.

Nestle Malaysia berkata ia termasuk keperluan pelabelan khusus dalam produk mereka yang mengikut had ambang untuk karbohidrat dan gula tambahan.

Katanya, susu formula bayi Nestle dan Wyeth menggunakan laktosa sebagai sumber tunggal karbohidrat. 

“Laktosa juga sumber utama karbohidrat dalam susu tumbesaran Nestle dan Wyeth.

“Begitu juga bijirin bayi Nestle mematuhi kedua-dua piawaian antarabangsa dan peraturan makanan Malaysia.

“Di mana sahaja produk kami dijual, profil pemakanannya mematuhi semua peraturan tempatan yang terpakai,” kata Nestle Malaysia dalam kenyataan yang dipetik New Straits Times semalam.

Nestle Malaysia bagaimanapun berkata sedikit variasi dalam resipi merentas negara akan bergantung kepada beberapa faktor, termasuk memenuhi keperluan peraturan tempatan dan ketersediaan bahan tempatan.

Kajian Public Eye dan International Baby Food Action Network (IBFAN) sebelum ini mendapati tahap gula tambahan yang tinggi dalam produk Nestle menyasarkan bayi di Asia, Afrika dan Amerika Latin.

Kajian dikongsikan Al Jazeera Plus (AJ+) dalam Instagram semalam mendapati bijirin berasaskan gandum, Cerelac untuk bayi berusia enam bulan mempunyai 6 gram (g) gula tambahan di Thailand, 5.2g gula tambahan di Ethiopia dan 4g gula tambahan di Afrika Selatan.

Sedangkan produk sama yang dijual di United Kingdom (UK) dan Jerman tidak mengandungi sebarang gula tambahan. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending