Connect with us

Terkini

“Hindutva bukan ekstremis,” – Presiden Malaysia Hindu Sangam

Hindutva memang satu prinsip yang dibawa oleh negara India, tetapi bukan bersifat menentang. Presiden Malaysia Hindu Sangam, Datuk RS Mohan Shan berkata, Hindutva hanya mempertahankan fahaman Hindu. 

Rasyidah Zulkifli

Published

on

“Hindutva bukan ekstremis,” - Presiden Malaysia Hindu Sangam
Foto: Presiden Malaysia Hindu Sangam, Datuk RS Mohan Shan.
  • Hindutva satu prinsip yang bukan bersifat menentang tetapi mempertahankan fahaman Hindu.
  • “Kalau tanya saya, Hindutva itu bukan ekstremis. Itu satu fahaman kepada penganut-penganut Hindu dan kepada kerajaan India untuk tidak menindas agama Hindu yang majoriti di India,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.
  • “Jadi, dia bagi keutamaan kepada minoriti seperti Kristian dan Islam. Dia tak bagi keutamaan untuk majoriti.
  • “Itu sebab penganut Hindu di Tamil Nadu dan juga di kebanyakan negeri-negeri India mereka rasa tidak puas hatilah,” ujarnya ketika diminta mengulas mengenai kekejaman Hindutva kepada golongan Islam.

KUALA LUMPUR – Hindutva memang satu prinsip yang dibawa oleh negara India, tetapi bukan bersifat menentang.

Presiden Malaysia Hindu Sangam, Datuk RS Mohan Shan berkata, Hindutva hanya mempertahankan fahaman Hindu. 

“Kalau tanya saya, Hindutva itu bukan ekstremis. Itu satu fahaman kepada penganut-penganut Hindu dan kepada kerajaan India untuk tidak menindas agama Hindu yang majoriti di India,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.

Di India, ujarnya, kalau di negeri-negeri kecil seperti Tamil Nadu memberikan kebebasan kepada golongan minoriti.

“Jadi, dia bagi keutamaan kepada minoriti seperti Kristian dan Islam. Dia tak bagi keutamaan untuk majoriti. 

“Seperti Malaysia, apa yang dia nak bagi dekat majoriti banyak, tapi di sana dia terbalik, dia bagi minoriti. 

“Itu sebab penganut Hindu di Tamil Nadu dan juga di kebanyakan negeri-negeri India mereka rasa tidak puas hatilah,” ujarnya ketika diminta mengulas mengenai kekejaman Hindutva kepada golongan Islam.

Sambungnya, kumpulan itu tidak membunuh masyarakat Islam di sana sewenang- wenangnya.

“Ada satu perkara bila dia tuduh mereka menukar agama, orang India tuduh orang Islam itu, kemudian harinya orang itu dibunuh. Bukan semua dia nak bunuh. Itu tiadalah,” katanya.

Sebelum ini, media melaporkan penangkapan sekumpulan lelaki warga asing yang menghina Nabi Muhammad SAW seperti yang ditularkan melalui platform TikTok di Batu Caves, Selangor.

Mengulas lanjut katanya, insiden berkenaan berlaku kerana kumpulan itu tidak berpuas hati dengan isu umat Islam di India, namun tidak membabitkan mana-mana bangsa Malaysia.

Menurutnya, Hindutva tidak membawa pengajaran atau isu sensitif yang boleh mewujudkan satu perkara yang tidak disenangi. 

“Sebab di India, walaupun majoriti agama Hindu besar, tapi di sana mereka tidak dapat mengamalkan pengajaran Hindu dengan bebas,” katanya.

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending