Connect with us

Terkini

“Stesen TV dan syarikat produksi digesa wujudkan jabatan pematuhan syariah,” – Menteri Agama

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Idris Ahmad menggesa kesemua stesen televisyen dan syarikat produksi mewujudkan Jabatan Pematuhan Syariah untuk menyemak, menapis, memantau semua skrip dan kandungan sebelum disiarkan.

Wartawan TMT

Published

on

“Stesen TV dan syarikat produksi digesa wujudkan jabatan pemantuhan syariah,” - Menteri Agama
Foto: Datuk Idris Ahmad (kanan) bersama Datuk Yusof Haslam (kiri).
  • Ia berperanan menyemak, menapis, memantau semua skrip dan kandungan sebelum disiarkan.
  • Usaha itu bagi menyediakan kandungan hiburan menepati garis panduan agama dan mengelakkan budaya yang salah dinormalisasikan melalui dunia penyiaran.
  • “Kita amat gusar dengan trend penyiaran drama di stesen TV menggunakan dialog-dialog “double meaning” dan “soft-porno”, ditambah aksi-aksi pelakon tidak senonoh seperti yang tular sebelum ini.” – Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Datuk Idris Ahmad
  • Hiburan itu adalah satu fitrah namun biarlah ia bertepatan dan berlandaskan agama serta syariat.

KUALA LUMPUR – Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Idris Ahmad menggesa kesemua stesen televisyen dan syarikat produksi mewujudkan Jabatan Pematuhan Syariah untuk menyemak, menapis, memantau semua skrip dan kandungan sebelum disiarkan.

Menurutnya, langkah tersebut merupakan salah satu usaha untuk menyediakan kandungan hiburan yang menepati garis panduan agama dan mengelakkan budaya yang salah dinormalisasikan melalui dunia penyiaran.

“Karya-karya seni atau program yang cuba menormalisasikan budaya bertentangan dengan syariat Islam dan nilai akhlak serta budaya masyarakat negara ini perlu dielakkan sama sekali. Ia mesti ditentang habis-habisan bermula daripada kita semua,” katanya pada Selasa menerusi hantaran di Facebook.

Dalam pada itu, beliau turut menzahirkan kebimbangan akan pelbagai aktiviti hiburan yang tidak menepati garisan Islam dan kecenderungan masyarakat yang tidak dididik dalam berhibur.

“Kita berasa amat gusar dengan trend penyiaran drama-drama di stesen TV yang menggunakan dialog-dialog “double meaning” dan “soft-porno”, ditambah aksi-aksi pelakon yang amat tidak senonoh dengan negara Malaysia seperti yang pernah tular sebelum ini. 

Ia telah mengundang rasa marah masyarakat,” beliau berkata demikian pada pertemuan bersama para pihak Industri Penyiaran dan Filem yang diadakan di Hotel Tenera pada 30 Ogos 2022.

Katanya, beliau tidak menafikan bahawa hiburan itu adalah satu fitrah namun baginya biarlah hiburan tersebut bertepatan dan berlandaskan agama serta syariat.

“Peluang saya bertemu dengan para pemain industri penyiaran adalah satu peringatan bersama untuk menjayakan agenda lebih baik dalam mendidik masyarakat terhadap isu-isu hiburan melampau dan tidak hanya melihat kepada keuntungan semata-mata,” katanya.

Tambahnya, dunia penyiaran perlu menitikberatkan isu moral yang membina untuk masyarakat Malaysia terutamanya anak muda.

Menurut Datuk Idris Ahmad berdasarkan maklum balas para pemain industri masih ramai penonton yang mahukan rancangan berunsurkan Islamik serta bertepatan dengan syariat agama.

Beliau mengharapkan akan wujud nafas baru dalam dunia penyiaran negara terutama dalam penerapan nilai-nilai agama dan kandungan yang bertepatan dengan syariat.

Sumber : Facebook Idris Ahmad

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Berhikmahkah baca ayat al-Quran di hadapan tempat ibadat agama lain?

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Tangkap layar video yang tular menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Beberapa hari lepas tular satu video menunjukkan seorang pelancong asing yang juga pempengaruh membaca petikan ayat al-Quran di sebuah kuil Hindu. 

Dalam video berkenaan, lelaki itu membaca ayat khusus yang berkaitan teguran Nabi Ibrahim kepada kaumnya yang menyembah berhala dalam Surah al-Anbiyaa’ 21:66-67

Nabi Ibrahim AS berkata: ‘Jika demikian, patutkah kamu menyembah yang lain dari Allah sesuatu yang tidak dapat mendatangkan faedah sedikitpun kepada kamu, dan juga tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kamu? Jijik perasaanku terhadap kamu dan apa yang kamu sembah selain Allah! Maka mengapa kamu tidak mahu menggunakan akal fikiran kamu?’” 

Tidak dinafikan apa yang dimaksudkan ayat ini adalah benar dan merupakan fakta dalam ajaran Islam. 

Malah, tiada masalah sekalipun jikalau seseorang Muslim ingin membaca al-Qur’an kerana sememangnya ia perkara yang digalakkan dan diimani setiap Muslim.  

Penulis percaya barangkali niat pempengaruh itu adalah untuk menyampaikan mesej Tawhid dengan membaca petikan ayat al-Qur’an yang khusus menceritakan tentang sindiran Nabi Ibrahim AS kepada pengamal berhala. 

Meskipun niat tersebut mungkin baik, tindakan membaca al-Qur’an di rumah ibadat agama lain adalah tidak sesuai apatah lagi di hadapan patung berhala yang dianggap Tuhan oleh penganut agama terbabit. 

Lebih-lebih lagi, jika tindakan ini bertujuan untuk, konten dan meraih views di media sosial, ia menambahkan lagi ketidak sensitiviti terhadap keagamaan. Tanpa mengetahui realiti setempat, jelas ini bukan dakwah, ini adalah tindakan provokasi yang tidak sepatutnya berlaku.  

Berdakwah biarlah berhikmah 

Setiap daripada kita pasti memiliki pendekatan berdakwah yang pelbagai dalam usaha menarik golongan yang diseru kepada Islam.  

Namun, setiap pendekatan itu juga perlu digariskan mengikut saranan Allah yang menyuruh umat Islam supaya berdakwah secara berhikmah atau bijaksana. 

“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik.” (Surah an-Nahl 16:125).

Hikmah dalam konteks ayat ini adalah meletakkan setiap sesuatu pada tempatnya dengan panduan akal. 

Sebagaimana  yang dinyatakan Ibnu Hajar dalam Fathul Bari (7/205), “Makna yang paling benar dari Al-Hikmah adalah bahwa Al-Hikmah adalah menempatkan sesuatu pada tempatnya.” 

Sa’id Hawwa pula mengatakan, al-hikmah itu ialah maqalah (pendapat atau perkataan) yang sahih dan jitu, iaitu dalil yang menerangkan kebenaran yang menghilangkan syubhat (kesamaran), atau khitab (ucapan, perkataan atau perbicaraan) yang munasabah kepada setiap golongan manusia berdasarkan kedudukan mereka.

Sebagai contoh, sesuaikah sekiranya kita berdakwah kepada orang bukan Muslim yang asing dan baru pertama kali berjumpa dengan membaca petikan ayat al-Qur’an seperti: 

“Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan membakar mereka dalam api neraka. Tiap-tiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu.” (Surah An-Nisa’ 4:56)  

Sememangnya petikan ayat al-Qur’an ini adalah dalil yang sahih. Namun mari kita fikirkan secara logik, adakah bukan Muslim terbabit akan semakin mendekati Islam atau sebaliknya, menjauhi Islam? 

Dan bolehkah pendekatan dakwah sebegini kita katakan sebagai dakwah secara bijaksana yang meletakkannya di tempat yang sepatutnya? 

Sedangkan, kita perlu menggunakan pendekatan yang bersesuaian dengan audiens mengikut konteks sosial dan realiti setempat. Bukan main terjah berdakwah tanpa mengambil tahu latar belakang kepercayaan setempat. 

Dalam usaha berdakwah, amat penting untuk kita sentiasa mempertimbangkan sensitiviti agama lain dan menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka. 

“Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas Dengan ketiadaan pengetahuan.” (Surah Al-An’am 6:108) 

Tetapi, apakah menunjukkan penghormatan kepada kepercayaan mereka bermaksud Muslim menerima kepercayaan mereka? Sudah tentu tidak. Sebabnya jelas, akidah yang berbeza dan prinsip Islam juga jelas iaitu ‘bagi kamu agama kamu dan bagiku agamaku’. 

Pendekatan dakwah yang bijaksana dan penuh hikmah adalah pendekatan yang bukan sahaja mampu menyampaikan mesej Islam dengan lebih efektif, tetapi juga dapat mengukuhkan hubungan kewujudan bersama secara aman dengan penganut agama lain.

Kita harus sentiasa berhati-hati dan bijak dalam memilih cara berdakwah agar mesej yang disampaikan tidak menimbulkan salah faham mahupun ketegangan. – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending