Connect with us

Terkini

Pemilik kelab komedi TTDI mengaku tidak bersalah

Pengasas dan pemilik bersama Crackhouse Comedy Club mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas tiga pertuduhan..

Wartawan TMT

Published

on

pemilik kelab komedi rizal van geyzel
Foto: Gambar hiasan.
  • Pengasas dan pemilik bersama Crackhouse Comedy Club mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen atas tiga pertuduhan menghantar komunikasi jelik yang dikatakan menyentuh sensitiviti dan berbaur perkauman.
  • Hantaran itu dibuat melalui laman Facebook, Instagram dan TikTok, pada dua minggu lalu.
  • Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233(3) akta yang sama.
  • Hasil rayuan peguam tertuduh, hakim membenarkannya diikat jamin dengan bayaran RM12,000.
  • Mahkamah kemudian menetapkan 19 Ogos depan untuk sebutan semula kes.

KUALA LUMPUR – Pengasas dan pemilik bersama Crackhouse Comedy Club mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini, hari ini atas tiga pertuduhan menghantar komunikasi jelik melalui laman Facebook, Instagram dan TikTok, dua minggu lalu.

Tertuduh, Mohamad Rizal Johan Van Geyzel, 39, mengaku tidak bersalah selepas kesemua pertuduhan terhadapnya dibaca di hadapan Hakim Nor Hasniah Ab Razak, menurut laporan Sinar Harian pada Jumaat.

Rizal didakwa membuat dan memulakan penghantaran komunikasi jelik di Facebook atas nama Rizal Van Geyzel, Instagram (Rizalvangeyzel) dan TikTok (Rizalvangeyzel) dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain, pada 4 hingga 6 Julai lalu.

Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan boleh dihukum di bawah seksyen 233(3) akta yang sama.

Seksyen tersebut memperuntukkan hukuman denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara maksimum setahun atau kedua-duanya sekali dan juga boleh didenda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu, sekiranya diteruskan selepas pensabitan.

Semasa prosiding, Timbalan Pendakwa Raya, Noor Haslinda Che Seman, tidak mencadangkan sebarang ikat jamin kerana kesalahan yang didakwa termasuk dalam kes yang tidak boleh dijamin.

“Kes ini sangat serius yang mana ia menyentuh isu perkauman, namun jika mahkamah mahu menawarkan ikat jamin, kami mencadangkan ia ditetapkan sebanyak RM30,000 untuk kesemua pertuduhan.

“Pihak kami juga memohon syarat tambahan iaitu tertuduh perlu menyerahkan pasport kepada mahkamah dan tidak boleh membuat komen serta hantaran di mana-mana media sosial sepanjang kes ini berjalan,” kata Haslinda.

Bagaimanapun, peguam Ramkarpal Singh yang mewakili tertuduh merayu kepada mahkamah supaya anak guamnya dilepaskan dengan ikat jamin.

Menurut Ramkarpal, anak kepada tertuduh menghidap disleksia iaitu masalah pembelajaran membabitkan kesukaran membaca selain bapanya menghidap kanser.

Selepas mendengar permohonan daripada kedua-dua pihak, hakim Nor Hasniah membenarkan tertuduh dijamin RM12,000 bagi semua pertuduhan dan memenuhi syarat tambahan yang dicadangkan oleh pihak pendakwaan.

Mahkamah kemudian menetapkan 19 Ogos depan untuk sebutan semula kes.

Pada 14 Julai lalu, PDRM melaporkan telah menahan seorang lelaki yang merupakan pengasas bersama sebuah kelab komedi berhubung penularan dua klip video di premis berkenaan yang dikatakan menyentuh sensitiviti dan berbaur perkauman.

Suspek ditahan untuk membantu siasatan mengikut Seksyen 4(1) Akta Hasutan 1948 dan Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 namun dilepaskan sehari selepas itu dengan jaminan polis.

Sumber : Sinar Harian 

 

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending