Connect with us

Antarabangsa

Perancis tutup dua sekolah Islam

Dua sekolah Islam telah ditutup di bandar Montpellier, selatan Perancis, menurut laporan media tempatan dipetik agensi berita Anadolu.

Wartawan TMT

Published

on

Perancis tutup dua sekolah Islam
  • Dua sekolah Islam di bandar Montpellier, selatan Perancis ditutup pihak berkuasa.
  • Pegawai melakukan pemeriksaan tanpa notis pemberitahuan di kedua-dua sekolah itu pada Selasa lalu.
  • Gabenor wilayah Herault, Hugues Moutouh berkata sekolah itu beroperasi “secara haram” dan masjid di sekolah itu juga beroperasi tanpa kebenaran.

Dua sekolah Islam telah ditutup di bandar Montpellier, selatan Perancis, menurut laporan media tempatan dipetik agensi berita Anadolu.

Pegawai melakukan pemeriksaan tanpa notis pemberitahuan di kedua-dua sekolah itu pada Selasa lalu dan mengarahkan pihak pentadbiran menutupnya.

Serbuan dilakukan atas arahan Gabenor wilayah Herault, Hugues Moutouh.

Sebuah masjid kecil di salah sebuah sekolah juga akan ditutup.

Menurut Moutouh, sekolah itu beroperasi “secara haram” dan masjid itu juga beroperasi tanpa kebenaran, kata laporan itu.

Undang-undang baharu kontroversi diperkenalkan di Perancis tahun lalu dikritik kerana menekan umat Islam, manakala 25 masjid telah ditutup di negara itu atas pelbagai alasan.

Laporan Islamofobia Eropah 2021 yang dikeluarkan beberapa bulan lalu menyebut undang-undang baharu “yang sepatutnya memberikan tindak balas yang kuat terhadap ‘keganasan’ dan ‘Islam radikal’ sebenarnya telah mencetuskan tindakan keras terhadap organisasi Muslim.”

Laporan itu melabel Perancis sebagai salah satu “tempat utama kebencian anti-Muslim dan insiden Islamofobia” di benua itu.

Sumber: Anadolu

 

Author

Antarabangsa

Yahya Sinwar ‘keluar’ lawat kawasan, keluarga tebusan Israel selar kegagalan rejim

Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar.
  • Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.
  • Perkara itu terjadi setelah perang dahsyat ke atas wilayah terkepung itu dicetuskan dengan dakwaan bertujuan untuk membawa keluarga mereka pulang.
  • MEMO melaporkan perkara itu berlaku ketika tersebarnya berita bahawa Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar datang melawat “kawasan yang menyaksikan pertempuran senjata antara kumpulan penentangan dan tentera pendudukan Israel, di mana dia dilaporkan bertemu dengan beberapa pejuang pergerakan di darat”.
  • Keluarga itu berkata Sinwar berada di jalanan, manakala “tebusan merana di ruangan bawah tanah,” menggambarkan situasi itu sebagai “imej kegagalan Israel”.
  • “Berita tentang keluarnya Al-Sinwar ke jalan-jalan di Gaza disahkan dan didedahkan sumber risikan yang boleh dipercayai bahawa dia muncul dari terowong, di mana mereka yang diculik ditempatkan,” kata keluarga itu sambil menambah bahawa jika orang yang diculik bukan keutamaan kerajaan, “tidak akan ada penebusan, dan tidak akan ada kemenangan”.

Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.

Perkara itu terjadi setelah perang dahsyat ke atas wilayah terkepung itu dicetuskan dengan dakwaan bertujuan untuk membawa keluarga mereka pulang.

MEMO melaporkan perkara itu berlaku ketika tersebarnya berita bahawa Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar datang melawat “kawasan yang menyaksikan pertempuran senjata antara kumpulan penentangan dan tentera pendudukan Israel, di mana dia dilaporkan bertemu dengan beberapa pejuang pergerakan di darat”.

Keluarga itu berkata Sinwar berada di jalanan, manakala “tebusan merana di ruangan bawah tanah,” menggambarkan situasi itu sebagai “imej kegagalan Israel”.

“Berita tentang keluarnya Al-Sinwar ke jalan-jalan di Gaza disahkan dan didedahkan sumber risikan yang boleh dipercayai bahawa dia muncul dari terowong, di mana mereka yang diculik ditempatkan,” kata keluarga itu sambil menambah bahawa jika orang yang diculik bukan keutamaan kerajaan, “tidak akan ada penebusan, dan tidak akan ada kemenangan”.

Ribuan penunjuk perasaan Israel turun ke jalanan pada Sabtu menuntut pilihan raya baharu dan menggesa kerajaan mengambil langkah selanjutnya untuk mengembalikan 133 tawanan perang yang ditahan di Gaza. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending