Connect with us

Antarabangsa

Islamofobia: Umat Islam jadi sasaran utama jenayah kebencian di England, Wales

Kebanyakan mangsa jenayah kebencian agama di England dan Wales adalah individu beragama Islam, demikian menurut statistik terkini dikeluarkan kerajaan.

Wartawan TMT

Published

on

Islamofobia: Umat Islam jadi sasaran utama jenayah kebencian di England, Wales
  • Kebanyakan mangsa jenayah kebencian agama di England dan Wales adalah orang Islam.
  • Lebih 100,000 jenayah kebencian perkauman direkodkan buat kali pertama tahun lalu.
  • 42 peratus kesalahan jenayah melibatkan agama disasarkan terhadap orang Islam (3,359 kesalahan), suatu angka yang membimbangkan terhadap kelaziman Islamofobia.
  • Hampir separuh masjid dan institusi Islam di United Kingdom (UK) mengalami serangan bermotifkan agama.

Kebanyakan mangsa jenayah kebencian agama di England dan Wales adalah individu beragama Islam, demikian menurut statistik terkini dikeluarkan kerajaan.

Data Pejabat Dalam Negeri menunjukkan lebih 100,000 jenayah kebencian perkauman direkodkan buat kali pertama pada tahun lalu. 

Pada akhir Mac 2022, 42 peratus kesalahan jenayah melibatkan agama disasarkan terhadap orang Islam (3,359 kesalahan), suatu angka yang membimbangkan terhadap kelaziman Islamofobia dalam masyarakat serta pengalaman yang dilalui wanita Islam. 

Manakala kumpulan sasaran seterusnya adalah orang Yahudi dengan 23 peratus (1,919) kesalahan direkodkan. 

Islam Channel melaporkan, secara keseluruhannya, terdapat 155,841 jenayah kebencian yang direkodkan polis di England dan Wales, meningkat sebanyak 26 peratus daripada tahun lalu.

Seperti pada tahun-tahun sebelumnya, kebanyakan jenayah kebencian adalah bermotifkan perkauman, menyumbang kepada lebih dua pertiga daripada semua kesalahan (70 peratus 109,843 kesalahan).

Jenayah kebencian bermotifkan perkauman meningkat 19 peratus pada tahun sebelumnya, manakala kesalahan terhadap semua kumpulan minoriti meningkat lebih daripada satu perempat, iaitu peningkatan terbesar tahunan sejak 2017.

“Tidak pasti sejauh mana peningkatan yang dilihat tahun ini meneruskan corak penambahbaikan dalam rekod polis atau mewakili peningkatan sebenar dalam jenayah kebencian,” kata laporan Pejabat Dalam Negeri itu.

Tinjauan awal tahun ini mendapati hampir separuh masjid dan institusi Islam di United Kingdom (UK) mengalami serangan bermotifkan agama dalam tempoh tiga tahun lalu, demikian pendedahan satu kajian baharu.

Sumber: Islam Channel

 

Author

Antarabangsa

Yahya Sinwar ‘keluar’ lawat kawasan, keluarga tebusan Israel selar kegagalan rejim

Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar.
  • Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.
  • Perkara itu terjadi setelah perang dahsyat ke atas wilayah terkepung itu dicetuskan dengan dakwaan bertujuan untuk membawa keluarga mereka pulang.
  • MEMO melaporkan perkara itu berlaku ketika tersebarnya berita bahawa Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar datang melawat “kawasan yang menyaksikan pertempuran senjata antara kumpulan penentangan dan tentera pendudukan Israel, di mana dia dilaporkan bertemu dengan beberapa pejuang pergerakan di darat”.
  • Keluarga itu berkata Sinwar berada di jalanan, manakala “tebusan merana di ruangan bawah tanah,” menggambarkan situasi itu sebagai “imej kegagalan Israel”.
  • “Berita tentang keluarnya Al-Sinwar ke jalan-jalan di Gaza disahkan dan didedahkan sumber risikan yang boleh dipercayai bahawa dia muncul dari terowong, di mana mereka yang diculik ditempatkan,” kata keluarga itu sambil menambah bahawa jika orang yang diculik bukan keutamaan kerajaan, “tidak akan ada penebusan, dan tidak akan ada kemenangan”.

Keluarga tawanan perang warga Israel yang ditahan di Gaza mengecam kerajaan Israel atas kegagalan mengembalikan keluarga mereka yang ditawan lebih enam bulan di Gaza.

Perkara itu terjadi setelah perang dahsyat ke atas wilayah terkepung itu dicetuskan dengan dakwaan bertujuan untuk membawa keluarga mereka pulang.

MEMO melaporkan perkara itu berlaku ketika tersebarnya berita bahawa Ketua Hamas di Gaza, Yahya Sinwar datang melawat “kawasan yang menyaksikan pertempuran senjata antara kumpulan penentangan dan tentera pendudukan Israel, di mana dia dilaporkan bertemu dengan beberapa pejuang pergerakan di darat”.

Keluarga itu berkata Sinwar berada di jalanan, manakala “tebusan merana di ruangan bawah tanah,” menggambarkan situasi itu sebagai “imej kegagalan Israel”.

“Berita tentang keluarnya Al-Sinwar ke jalan-jalan di Gaza disahkan dan didedahkan sumber risikan yang boleh dipercayai bahawa dia muncul dari terowong, di mana mereka yang diculik ditempatkan,” kata keluarga itu sambil menambah bahawa jika orang yang diculik bukan keutamaan kerajaan, “tidak akan ada penebusan, dan tidak akan ada kemenangan”.

Ribuan penunjuk perasaan Israel turun ke jalanan pada Sabtu menuntut pilihan raya baharu dan menggesa kerajaan mengambil langkah selanjutnya untuk mengembalikan 133 tawanan perang yang ditahan di Gaza. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending