Connect with us

Terkini

Kuota anak muda Cina dirampas jika UEC diiktiraf

Kuota penempatan anak-anak Cina aliran kebangsaan di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) mungkin akan dirampas sekiranya sijil Unified Examination Certificate (UEC) diiktiraf kerajaan.

Rasyidah Zulkifli

Published

on

Kuota anak muda Cina dirampas jika UEC diiktiraf
Foto: Dr Teo Kok Seong
  • Kuota penempatan anak-anak Cina aliran kebangsaan di IPTA mungkin dirampas sekiranya sijil UEC diiktiraf dalam Kerajaan Perpaduan ini.
  • Felo Majlis Profesor Negara, Prof Emeritus Dr Teo Kok Seong berkata pengiktirafan itu sepatutnya tidak berlaku dalam landskap pendidikan negara kita.
  • “Lepasan UEC ini sebenarnya akan mengambil kuota anak-anak Cina yang setia dalam sistem (aliran kebangsaan). Maka, itu tidak adil,” katanya.
  • Beliau berkata apa yang menjadi isu adalah desakan Dong Zong yang memaksa kerajaan mengiktiraf UEC.
  • Ketaksuban Dong Zong dalam Bahasa Cina membuatkan pertubuhan itu tidak patuh kepada aliran kebangsaan.

KUALA LUMPUR – Kuota penempatan anak-anak Cina aliran kebangsaan di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) mungkin akan dirampas sekiranya sijil Unified Examination Certificate (UEC) diiktiraf kerajaan.

Felo Majlis Profesor Negara, Prof Emeritus Dr Teo Kok Seong berkata pengiktirafan itu sepatutnya tidak berlaku dalam landskap pendidikan negara kita.

“Lepasan UEC ini sebenarnya akan mengambil kuota anak-anak Cina yang setia dalam sistem (aliran kebangsaan). Maka, itu tidak adil. 

“Merujuk statistik, kuota pengambilan pelajar kolej matrikulasi adalah 90 peratus untuk pelajar Bumiputera dan 10 peratus untuk pelajar bukan Bumiputera masih dikekalkan. 

“Ini bermakna hanya terdapat 25,000 pengambilan setiap tahun, jadi dasar semasa adalah 22,500 untuk pelajar bumiputera dan 2,500 untuk bukan bumiputera. 

“Bagi saya tidak mengapa mereka hendak belajar di sekolah persendirian Cina sebab negara kita mengamalkan demokrasi dan dasar pendidikan bebas.

“Namun, yang menjadi isu, mengapa mesti hendak memaksa kerajaan terima mereka di dalam IPTA seperti universiti-universiti awam,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai isu pengiktirafan UEC yang semakin hangat di negara ini selepas Dong Zong mendesak kerajaan mengiktiraf sijil berkenaan.

Kok Seong berkata tindakan Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) adalah “rakus” seperti mana menghiasi dada akhbar sejak akhir-akhir ini.

“Dong Zong hendak untung sepanjang jalan iaitu sekolah menengah yang sepatutnya mereka peroleh pendidikan dalam Bahasa Melayu, tetapi ditolak. 

“Mereka taasub dalam bahasa Cina, ke sekolah persendirian Cina. Bagi saya tak mengapa tapi setelah tamat Sijil UEC, jangan paksa supaya diterima oleh kerajaan,” katanya.

Beliau juga menjelaskan sukatan pelajaran UEC ini dikendalikan dalam bahasa Cina dan terdapat juga campuran Bahasa Cina dan Bahasa Inggeris, namun tiada langsung Bahasa Melayu. 

“Jadi jawapannya, ya Dong Zong tidak yakin dengan sistem pendidikan aliran kebangsaan di negara kita,” katanya.

Bagaimanapun, jelasnya, isu desakan Dong Zong perlu dimuktamadkan dan dinoktahkan segera dengan perbincangan atas pertimbangan pendidikan.

“Semua sekolah ini diakui dalam negara kita sebagai institusi pendidikan tinggi swasta dan mereka berada dalam jalur swasta.

“Mengapa di penghujung jalur swasta perlu mendesak terima mereka ke dalam sektor kerajaan,” katanya.

Beliau berkata sudah dinyatakan dalam Akta Pendidikan 1996 bahawa 60 sekolah persendirian Cina yang menawarkan UEC di Malaysia adalah IPTS. 

“Jadi jelas sekali, mereka bergerak dalam jalur swasta dan tidak boleh campur aduk swasta dengan kerajaan. 

“Sebab itulah kita perlu berbincang, jangan keputusan UEC dibuat dengan mengambil kira pertimbangan politik. 

“Sekarang yang kita nampak ini, manifesto Pakatan Harapan dan Barisan Nasional yang berjanji untuk iktiraf UEC,” katanya sambil mengecualikan manifesto Perikatan Nasional (PN).

Menurutnya, PN tidak berbuat demikian kerana ia merupakan parti orang Melayu yang tidak mengharapkan sokongan daripada kaum Cina.

“Pendidikan itu jelas hala tujunya dalam Akta Pendidikan 1996, jadi tidak perlu lagi hendak seleweng dengan pengiktirafan UEC. Tak boleh langsung,” katanya.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Pengajian Komunikasi dan Media, Universiti Teknologi Mara (UiTM), Ahmad Faisal Mohamed Fiah menyeru kaum Cina untuk berbalik kepada Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

“Kerajaan mahu melahirkan rakyat yang majmuk, memahami dan ada kecintaan kepada negara. Bukannya duduk di Malaysia tetapi sibuk dengan negara lain.

“Saya tidak setuju berhubung isu UEC sejak dari dulu lagi bukan soal isu perkauman, tetapi sebab kita hidup sebagai rakyat berbilang bangsa. 

“Kita perlu ada persetujuan bersama dalam konteks ini. Semua orang belajar Sejarah peradaban pelbagai tamadun termasuk India dan Cina,” katanya. – The Merdeka Times

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending