Connect with us

Terkini

Orang Melayu masih tidak boleh terima DAP, kata Pejuang

Orang Melayu secara umumnya kekal tidak boleh menerima politik dan ideologi yang dibawa DAP, kata Timbalan Presiden Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Marzuki Yahya.

Wartawan TMT

Published

on

pejuang berkata orang melayu tidak terima dap
Foto: Timbalan Presiden Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Marzuki Yahya.
  • Timbalan Presiden Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Marzuki Yahya berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja pada persidangan meja bulat Penjenamaan Semula Naratif Politik Melayu.
  • Orang Melayu secara umumnya kekal tidak boleh menerima politik dan ideologi yang dibawa DAP.
  • “Semua data ini menunjukkan perpecahan di kalangan politik Melayu. Orang Melayu hari ini seolah-olah terperangkap untuk memilih antara dua kedurjanaan sama ada memilih pemimpin Melayu yang korup atau kepimpinan politik berbilang kaum (multi-racial) yang dilihat menentang atau mengetepikan agenda orang Melayu.”

KUALA LUMPUR : Orang Melayu secara umumnya kekal tidak boleh menerima politik dan ideologi yang dibawa DAP, kata Timbalan Presiden Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang), Marzuki Yahya.

Katanya, ini dapat dilihat pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Johor sebelum ini apabila undi Melayu kepada PKR mengalamai kemerosotan.

“Orang Melayu secara umumnya, kekal tidak boleh menerima parti DAP, politik dan idealogi mereka.

“Penolakan ini juga kelihatan lebih jelas dalam PRN Johor kepada PKR apabila sokongan Melayu kepada PKR jatuh dari 27 peratus kepada 9 peratus.

“Semua data ini menunjukkan perpecahan di kalangan politik Melayu. Orang Melayu hari ini seolah-olah terperangkap untuk memilih antara dua kedurjanaan sama ada memilih pemimpin Melayu yang korup atau kepimpinan politik berbilang kaum (multi-racial) yang dilihat menentang atau mengetepikan agenda orang Melayu,” katanya.

Marzuki berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja pada persidangan meja bulat Penjenamaan Semula Naratif Politik Melayu, di Seri Kembangan, Kuala Lumpur, semalam.

Menurutnya, orang Melayu dimomokan dengan kemenangan BN pada PRN Melaka dan Johor sebagai tanda orang Melayu telah kembali kepada parti itu.

Namun, hakikatnya 23 peratus undi BN pada PRN Johor sebenarnya adalah jumlah undi yang sama dimenangi oleh BN pada PRN Johor ke 14 dengan hanya kurang satu peratus pertambahan undi.

Dengan jumlah 379,886 undi, Umno hanya mampu mengekal 17 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN), namun dengan jumlah undi yang lebih kurang sama, Umno telah menguasai dua pertiga kerusi DUN Johor.

“Nyatanya, jumlah ini sebenarnya tidak mewakili keseluruhan sokongan orang Melayu pada satu parti tertentu.

“Walau bagaimana pun sesuatu yang harus diperakui, 45 peratus pengundi yang tidak keluar mengundi juga memberi indikasi bahawa parti pembangkang sam aada berbangsa berbilang-kaum atau cuba mengetengahkan alternatif kepada orang Melayu; masih tidak dapat diterima naratif atau tawaran mereka,” katanya.

Tambahnya lagi, sebahagian rakyat termasuk orang Melayu mengalami defisit kepercayaan kepada politik.

Manakala 13 peratus orang Melayu pula mencari alternatif kepada parti Melayu dan memilih Perikatan Nasional (PN).

Sumber : MalaysiaKini

 

Author

Terkini

Polis tahan lelaki Israel, rampas enam pistol – Ketua Polis Negara

Pihak keselamatan menahan seorang lelaki warga Israel yang menggunakan pasport Perancis dan merampas enam pucuk pistol.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain.
  • Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain berkata ketika disoal siasat polis suspek berusia 36 tahun itu yang menggunakan pasport Perancis memberitahu kedatangannya ke Malaysia bagi mencari seseorang untuk dibunuh.
  • “Pihak Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) dan Bukit Aman telah merampas enam pucuk senjata api di dalam beg di bilik hotel,” katanya dipetik Malaysiakini pada sidang akhbar di di sini, hari ini.
  • Polis juga mendapatkan perintah tahanan reman terhadap suspek bermula 27 Mac lalu hingga 31 Mac depan, di mana kes disiasat mengikut Seksyen 12 Akta Pasport dan Seksyen 7 Akta Senjata Api.
  • Ketika ditanya jika individu ditahan itu perisik Israel, Razarudin berkata siasatan pihaknya juga turut mengambil kira aspek berkenaan.

KUALA LUMPUR — Pihak keselamatan menahan seorang lelaki warga Israel yang menggunakan pasport Perancis dan merampas enam pucuk pistol.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Razarudin Husain berkata ketika disoal siasat polis suspek berusia 36 tahun itu memberitahu kedatangannya ke Malaysia bagi mencari seseorang untuk dibunuh.

“Pihak Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) dan Bukit Aman telah merampas enam pucuk senjata api di dalam beg di bilik hotel,” katanya dipetik Malaysiakini pada sidang akhbar di di sini, hari ini.

Beliau berkata suspek memasuki negara ini pada 12 Mac lalu menerusi Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Polis juga mendapatkan perintah tahanan reman terhadap suspek bermula 27 Mac lalu hingga 31 Mac depan dan kes disiasat mengikut Seksyen 12 Akta Pasport dan Seksyen 7 Akta Senjata Api.

“Dia (suspek) duduk di dua, tiga hotel sebelum ini. Apa yang membimbangkan di sini, isu di Palestin dan Israel.

“Kita juga waspada terutama keselamatan perdana menteri dan Yang di-Pertuan Agong dan pegawai-pegawai, orang kenamaan yang kita perlu ambil kira.

“Mungkin dia ada agenda lain yang dia datang sini bermula 12 Mac lalu sehingga tertangkap,” kata Razarudin.

Ketika ditanya jika individu ditahan itu perisik Israel, Razarudin berkata siasatan pihaknya juga turut mengambil kira aspek berkenaan.

“Kita siasat ke arah itu,” katanya. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending