Connect with us

Antarabangsa

Enam lagi kapal diserang Houthi Yaman dengan dron, peluru berpandu

Kumpulan Houthi Yaman pada Rabu mendakwa menyasarkan enam kapal di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat di Laut Merah.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Kumpulan Houthi Yaman pada Rabu mendakwa menyasarkan enam kapal di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat di Laut Merah.
  • Jurucakap Houthi Yahya Saree dalam satu kenyataan dipetik agensi berita Anadolu berkata pejuang Houthi menyerang menggunakan dron dan peluru berpandu kapal Laax, Morea dan Sealady di Laut Merah.
  • Beliau memberitahu dua lagi kapal, Alba dan Maersk, disasarkan di Laut Arab dan Minerva Antonia di Laut Mediterranean.
  • Jurucakap Houthi itu bagaimanapun tidak memberikan butiran mengenai kewarganegaraan kapal-kapal yang disasarkan.
  • “Serangan-serangan ini dilakukan terhadap kapal-kapal tersebut kerana melanggar keputusan (Houthi) melarang akses ke pelabuhan-pelabuhan Palestin yang diduduki,” katanya merujuk kepada rejim Israel.

Kumpulan Houthi Yaman pada Rabu mendakwa menyasarkan enam kapal di tengah-tengah ketegangan yang semakin meningkat di Laut Merah.

Jurucakap Houthi Yahya Saree dalam satu kenyataan dipetik agensi berita Anadolu berkata pejuang Houthi menyerang menggunakan dron dan peluru berpandu kapal Laax, Morea dan Sealady di Laut Merah.

Beliau memberitahu dua lagi kapal, Alba dan Maersk disasarkan di Laut Arab dan Minerva Antonia di Laut Mediterranean.

Jurucakap Houthi itu bagaimanapun tidak memberikan butiran kewarganegaraan kapal-kapal yang disasarkan.

“Serangan-serangan ini dilakukan terhadap kapal-kapal tersebut kerana melanggar keputusan (Houthi) melarang akses ke pelabuhan-pelabuhan Palestin yang diduduki,” katanya merujuk kepada rejim Israel.

Kumpulan Houthi menyasarkan kapal dimiliki, berdaftar, dikendalikan, atau menuju ke pelabuhan Israel di Laut Merah dan Teluk Aden dengan peluru berpandu dan dron sebagai solidariti dengan Gaza, Palestin, yang diserang hebat rejim Israel sejak 7 Oktober lalu.

Dengan Amerika Syarikat (AS) dan United Kingdom (UK) melancarkan serangan udara balas terhadap tapak-tapak Houthi di dalam Yaman, Houthi mengisytiharkan kumpulan itu menganggap semua kapal Amerika dan British sebagai sasaran ketenteraan. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Malaysia boleh ikut jejak Australia haramkan penjualan vape di luar farmasi

Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed.
  • Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.
  • Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.
  • “Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
  • “Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.
  • “Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.
  • Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

KUALA LUMPUR – Malaysia boleh mengikuti jejak Australia mengharamkan penjualan vape di luar farmasi sekiranya ia mahu berbuat demikian.

Doktor Farmasi Klinikal, Profesor Mohamad Haniki Nik Mohamed bagaimanapun berkata produk berkenaan perlu didaftar dan dikawal selia di bawah National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) sebagai produk berhenti merokok.

NPRA adalah agensi di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Kalau kita nak ikut Australia, kita dah ada kita punya regulations. Kalau nak apa-apa produk pun digunakan untuk berhenti merokok, produk tersebut perlu diluluskan dahulu oleh National Pharmaceutical Regulatory Agency (NPRA) di bawah Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).

“Jadi kalau dia (penjual mengesyorkan) gunakan untuk tujuan membantu orang berhenti merokok, jadi daftarkanlah produk dia, produk rokok elektronik tu.

“Jadi bila dah daftar, bolehlah dijual di bawah kategori apa yang bersesuaian itu (yang) akan ditentukan pihak KKM berdasarkan bukti kajian klinikal yang dijalankan berdasarkan kepada tahap keselamatan, keberkesanan dan kualiti produk itu,” katanya ketika dihubungi The Merdeka Times (TMT) di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan media mengenai tindakan Australia melarang penjualan vape di luar farmasi berkuatkuasa semalam.

Semalam, Australia menjadi negara pertama menguatkuasakan pengharaman penjualan vape di luar farmasi yang menyaksikan pembuatan, pembekalan, pemilikan komersial dan pengiklanan tempatan vape pakai buang dan vape bukan terapeutik, dilarang di bawah langkah pembaharuan itu.

Menurut undang-undang baharu itu, penguatkuasaan akan menyasarkan individu dan peniaga penjual vape, bukannya penggunanya.

Hukuman berat bagi individu yang menjual vape bukan terapeutik adalah hukuman maksimum tujuh tahun penjara dan denda $2.2 juta, manakala syarikat boleh dikenakan denda sehingga $21.91 juta untuk setiap kesalahan. 

Semakan TMT menerusi enjin carian di laman sesawang NPRA setakat ini menunjukkan tiada produk vape berdaftar di bawah agensi kawalselia farmaseutikal kebangsaan Malaysia itu. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending