Connect with us

Kolumnis

Masih utuhkah solidariti rakyat Malaysia buat rakyat Palestin?

SEJAK operasi ketenteraan Hamas melalui operasi Taufan Al-Aqsa pada 7 Oktober lalu, dapat dilihat seluruh dunia berbelah bagi di dalam memberikan sokongan kepada rakyat Palestin dalam mempertahankan diri daripada terus dijajah rejim zionis. 

hishammarzuki

Published

on

Masih utuhkah solidariti rakyat Malaysia buat rakyat Palestin?
Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEJAK operasi ketenteraan Hamas melalui operasi Taufan Al-Aqsa pada 7 Oktober lalu, dapat dilihat seluruh dunia berbelah bagi di dalam memberikan sokongan kepada rakyat Palestin dalam mempertahankan diri daripada terus dijajah rejim zionis. 

Malah, pelbagai siri tunjuk perasaan dan perhimpunan menyokong perjuangan rakyat Palestin telah diadakan di bandar-bandar utama dunia. 

Di peringkat antarabangsa, beberapa negara khusus di bahagian Selatan Amerika telah memutuskan hubungan diplomatik dan memanggil duta-duta pulang ke negara masing-masing. 

Negara-negara Islam juga dilihat tidak bertegas di dalam perkara ini. Pertubuhan Negara-Negara Islam (OIC) tidak memberi tindakan yang tegas di dalam mengetuai negara-negara Islam berkaitan kekejaman zionis Israel yang merupakan isu utama sejagat. 

Majlis Keselamatan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC) seperti biasa dilihat gagal di dalam menghentikan pembunuhan rakyat Palestin yang terdiri daripada wanita dan kanak-kanak yang merupakan jumlah korban tertinggi di dalam konflik ini yang telah berlarutan lebih 70 tahun. 

Pelbagai resolusi telah dibincangkan, diundi dan diputuskan hanyalah bersifat retorik semata-mata yang tidak berjaya membawa perubahan di dalam konflik ini. 

Ini jelas menunjukkan kuasa veto di dalam UNSC dan sekutu-sekutu Israel berjaya melobi untuk kepentingan zionis Israel di dalam meneruskan serangan pengeboman yang boleh dianggap sebagai jenayah perang dan kemanusiaan. 

Di dalam landskap solidariti Malaysia, dapat dilihat secara jelas pendirian Malaysia sejak dahulu untuk tidak mengiktiraf negara haram Israel. 

Namun, adalah penting bahawa konsep penyelesaian dua negara tidak wajar disokong oleh Malaysia yang mana ianya adalah suatu konsep yang gagal. 

Pelbagai pertubuhan bukan kerajaan (NGO), parti politik dan pejuang hak asasi manusia menyuarakan bantahan terhadap konflik yang berlarutan ini, namun di dalam keghairahan itu dapat dilihat rakyat masih berbelah bagi dalam memberikan sokongan padu dan penuh kepada perjuangan rakyat Palestin. 

Malah, perhimpunan dan sokongan itu juga dilihat ada menimbulkan perpecahan dalam kalangan peserta yang tidak jelas dengan perjuangan rakyat Palestin. 

Daripada segi penggunaan media sosial, terdapat maklumat dan aduan daripada rakyat Malaysia bahawa perkongsian berkenaan perjuangan rakyat Palestin telah disekat di ruangan media sosial dengan tujuan maklumat itu tidak sampai kepada masyarakat. 

Ini juga dilihat sebagai suatu penguasaan oleh pihak-pihak tertentu di dalam memastikan maklumat berkenaan isu Palestin ini tidak sampai kepada rakyat Malaysia. 

Malah, kita juga dapat melihat segelintir media tempatan yang terus melabel pejuang Hamas sebagai militan atau pengganas seperti dicanangkan media barat. 

Selain itu, terdapat laporan bahawa rakyat Malaysia juga tidak jelas dengan perjuangan asas rakyat Palestin yang telah ditindas sejak lebih 70 tahun dan buta berkenaan sejarah pembunuhan dan pengusiran terbesar dalam sejarah dunia. 

Laporan bercanggah dengan pendirian Malaysia jelas akan memberikan kekeliruan kepada rakyat Malaysia di dalam memahami naratif perjuangan rakyat Palestin. 

Kesimpulannya, rakyat Malaysia tidak wajar berkompromi di dalam memberi sebarang sokongan kepada zionis Israel sama ada melalui ekonomi, moral dan tindakan. 

Ahli-ahli Parlimen juga perlu mempunyai sokongan yang penuh kepada pendirian Malaysia yang telah dizahirkan secara jelas Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan tidak menyokong sebarang agenda zionis Israel di dalam terus melakukan jenayah kemanusiaan terhadap penduduk Palestin. – The Merdeka Times

Muhamad Hisham Marzuki adalah Presiden Persatuan Peguam-Peguam Muslim Malaysia. 

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Kolumnis

Antara emosi dan rasional

“Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis.” (al-Quran 53:43)

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

“Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menyebabkan (seseorang itu bergembira) tertawa, dan menyebabkan (seseorang itu berdukacita) menangis.” (al-Quran 53:43)

Emosi merupakan salah satu fitrah yang telah diciptakan Allah SWT dalam diri manusia.

Ahli psikologi membahagikan emosi manusia kepada enam jenis kategori iaitu gembira, sedih, marah, takut, terkejut dan jijik.

Setiap daripada kita pasti pernah merasai emosi yang pelbagai ini.

Pada masa yang sama, manusia juga dikurniakan dengan akal untuk kita berfikir secara rasional.

Dalam al-Quran, Allah SWT sentiasa menggunakan perkaraan ‘Afala Ta’qilun’ (Tidakkah kamu menggunakan akalmu?) dan perkataan ‘Afala Tatafakkarun’ (Tidakkah kamu berfikir?)

Mencari titik seimbang antara emosi dan akal

Mungkin kita pernah dengar “apabila emosi tinggi, rasional akan jadi rendah”.

Namun prinsip ini bukanlah tepat secara mutlak. Prinsip yang lebih tepat adalah “apabila emosi melampaui batas, rasional akan jadi rendah”.

Sebenarnya, kita memerlukan emosi dalam membuat keputusan yang rasional. Tidak mungkin manusia akan terlepas daripada emosinya walaupun dalam membuat keputusan. 

Ini terbukti dalam satu kajian kes pada 1848, seorang lelaki bernama Phineas Gage telah terlibat dalam kemalangan di tempat kerjanya di mana sebatang besi tercucuk ke rahang bawah kirinya dan keluar melalui bahagian atas tengkoraknya. 

Walaupun Gage masih boleh membaca dan bercakap, dia telah kehilangan keupayaannya untuk merasakan sebarang emosi mahupun meluahkan. 

Rentetan daripada ketidakupayaan Gage untuk meluahkan emosi itu akhirnya menghilangkan juga keupayaannya untuk menaakul atau membuat sebarang keputusan. 

Personaliti beliau berubah dan menjadi alkoholik setelah insiden tersebut. Bukan itu sahaja, beliau mulai membuat pilihan yang tidak rasional berkaitan kehidupannya dan sering berkelakuan tidak menentu, malah bertentangan dengan kepentingan dirinya.

Walaupun kini, kita dimomokkan dengan kehebatan teknologi Kecerdasan Buatan ataupun AI (artificial intelligence) yang dapat membuat keputusan rasional tanpa emosi. 

Tetapi, solusi diberikan AI tidak dapat mencerminkan emosi manusia yang sebenar dan tidak bersifat empatik. 

Foto: ‘Dialog’ bersama AI

Sedangkan elemen emosi adalah salah satu komponen penting ketika kita membuat keputusan. Secara tidak sedar, keputusan rasional yang kita buat adalah juga sebenarnya hasil daripada emosi manusia.

Sebagai contoh, bagaimana kita putuskan untuk menjauhi perbuatan dosa dan maksiat adalah kerana kita mempunyai perasaan takut dengan azab Allah SWT yang jauh lebih menyeksakan dan abadi daripada ‘kenikmatan’ yang sementara.   

Selain itu, keputusan kita untuk berbuat baik kepada ahli keluarga dan orang asing tanpa balasan adalah kerana adanya sifat perikemanusiaan. Inilah fungsi dan hakikat emosi dalam membuat keputusan. 

Emosi memberi kita maklumat tentang sekeliling kita. Apabila berkomunikasi dengan orang lain, emosi dapat ditunjukkan melalui ekspresi muka dan bahasa badannya. Maka, dengan memahami emosi seseorang, kita dapat berkomunikasi dengan lebih baik dan efektif.

Kesimpulan

Walaupun pemikiran rasional melibatkan emosi, kita perlu berhati-hati untuk tidak membiarkan emosi yang mengawal akal kita kerana emosi juga merupakan antara ujian yang Allah SWT berikan kepada manusia.

Apabila emosi kita melampaui akal kita, maka seseorang itu akan melakukan tindakan di luar kawalan. Emosi itu penting tetapi ia perlu dikawal dengan akal.

Sepertimana sabda Nabi Muhammad SAW: 

“Seorang yang kuat itu bukanlah yang handal bergusti; seorang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal dirinya sewaktu sedang marah.” (Sahih al-Bukhari, No. 6114) – The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending