Connect with us

Kolumnis

Larangan bertakbir di himpunan solidariti Palestin

Mungkin ramai yang tidak tahu, pernah satu ketika dulu untuk kibarkan bendera Palestin di tanah Palestin sendiri pun tidak boleh dilakukan kerana perbuatan itu diharamkan.

Syed Azwan Syed Ali

Published

on

Larangan bertakbir di himpunan solidariti Palestin
Foto: Datuk Dr Musa Nordin, Pengerusi Viva Palestina Malaysia (VPM).

Mungkin ramai yang tidak tahu, pernah satu ketika dulu untuk kibarkan bendera Palestin di tanah Palestin sendiri pun tidak boleh dilakukan kerana perbuatan itu diharamkan.

Ia berlaku selepas perang enam hari 1967 yang menyaksikan rejim zionis menguasai Tebing Barat dan Gaza selain mengilhakkan Baitulmaqdis Timur (lokasi beradanya Masjid Al-Aqsa) sebagai wilayah haramnya.

Pengilhakkan (memasukkan wilayah) itu menyaksikan pencabulan terbuka Israel ke atas hasrat dunia yang mahu kawasan itu (Baitulmaqdis Timur) diletakkan di bawah kawalan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (baca masyarakat dunia).

Namun itu tidak sesekali mematahkan semangat juang warga Palestin atau mana-mana individu yang menyokong perjuangan Palestin.

Sebaliknya, warga Palestin menggunakan tembikai sebagai ganti kerana tembikai jika dibelah, warna pada buah itu iaitu merah, hitam, hijau dan putih, melambangkan bendera Palestin.

Ketakutan terhadap simbol Palestin itu menyebabkan rejim zionis melakukan crackdown termasuk menutup 79 galeri lukisan di Ramallah (Tebing Barat) yang memaparkan lukisan bendera Palestin.

Punyalah takutnya rejim zionis ini hinggakan bukan hanya bendera yang diharamkan tetapi warna melambangkan bendera Palestin juga diharamkan, demikian menurut artis Issam Badrl ditemubual The National pada 2021.

“Kalau kamu lukis tembikai kami akan rampas,” demikian amaran pegawai rejim zionis ke atas artis-artis Palestin ketika itu.

Pengharaman itu bagaimanapun berakhir pada 1993 apabila Perjanjian Oslo dimeterai antara rejim zionis dengan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO).

Sikap paranoid rejim zionis tidak berakhir di situ dan dapat disaksikan lagi selepas 7 Oktober lalu pasca operasi Taufan Al-Aqsa Hamas dalam tindak balas kumpulan itu ke atas pencerobohan berterusan Masjid Al-Aqsa dan keganasan peneroka haram Israel terhadap warga Palestin di Tebing Barat yang membawa kepada perang di Gaza hari ini.

Beberapa hari lalu, tular video seorang pegawai perisikan rejim zionis yang kelihatan marah dan ‘menggelupur’ ketika ditemubual seorang peneraju stesen penyiaran India hanya kerana warna sari dipakai peneraju wanita itu.

“Kamu tidak boleh meneruskan propaganda Palestin,” kata pegawai paranoid itu, Frederick Landau yang kemudiannya bertanya, “Adakah kamu di pihak orang baik atau pihak orang jahat, adakah kamu di pihak cahaya atau kegelapan, kebaikan atau kejahatan”.

Pegawai zionis itu menyatakan pakaian biru dan putih dipakainya (merujuk kepada bendera Israel) akan menang, selain mengarahkan peneraju wanita itu untuk tidak memakai pakaian dengan warna bendera Palestin itu.

Peneraju wanita itu, Sheraya berkata, dia tidak akan membiarkan pegawai perisikan Israel itu menentukan apa yang beliau pakai kerana sari milik neneknya itu tiada kena mengena dengan konflik yang berlaku di Palestin, ketika ini.

Apa yang ingin saya sampaikan di sini adalah perjuangan Palestin tetap akan diteruskan walaupun pelbagai halangan berlaku di saat masyarakat dunia tidak mampu menghentikan tindakan zionis Israel yang disokong negara kuasa-kuasa besar khususnya Amerika Syarikat (AS) dan Eropah.

Di Perancis, Menteri Dalam Negerinya pada 12 OKtober lalu melarang perhimpunan menyokong Palestin atas alasan ia mungkin mengganggu ketenteraman awam ketika negara sama membenarkan kelompok pelampau membakar al-Quran atas sebab kebebasan bersuara.

Nampak permainan Perancis di situ yang sememangnya berat sebelah ke atas umat Islam.

Tindakan Perancis bersikap ‘Islamofobik’ itu bukanlah suatu memelikkan kerana ia sebuah negara sekular yang sememangnya terkenal dengan dasar-dasar anti-Islam dan diskriminasi.

Namun apa yang berlaku di Dataran Merdeka semalam di perhimpunan “Freedom for Palestin’ amat memelikkan apabila penganjur perhimpunan itu dikatakan menggelar segelintir peserta perhimpunan yang membawa plakad menggelar Benjamin Netanyahu sebagai ‘setan’ penjenayah perang, sebagai zionis.

Lebih memelikkan apabila ada dakwaan netizen bahawa individu berkenaan juga melarang peserta perhimpunan itu daripada melaungkan takbir ‘Allahuakhbar’ bagi menjaga hati peserta bukan Islam, alasan mungkin tidak dapat diterima semua pihak.

Hakikat bahawa individu berkenaan adalah Datuk Dr Musa Nordin, Pengerusi Viva Palestina Malaysia (VPM) yang sememangnya ‘orang lama’ dalam perjuangan Palestin amat meresahkan, namun ia tidak seharusnya dijadikan isu berterusan ketika kereta-kereta kebal rejim zionis akan menggempur Gaza pada bila-bila masa saja lagi.

Dr Musa dalam temubualnya dengan portal Scoop menafikan beliau menggelar mereka yang membawa poster dengan gambar ‘setan’ Netanyahu sebagai zionis tetapi mendakwa dia hanya memberitahu kepada peserta himpunan untuk tidak meletakkan diri mereka serendah zionis.

Video berkenaan insiden ‘gelaran zionis’ itu bagaimanapun dah tular dan kini tertakluk kepada tafsiran umum.

Pakar pediatrik itu juga menafikan beliau melarang peserta perhimpunan melaungkan takbir, tetapi beliau menyifatkan mereka yang tetap berbuat demikian mungkin kelompok sedikit konservatif dan ekstremis yang melihat isu Palestin sebagai isu antara Muslim dan Yahudi.

Memang diakui Dr Musa atau penganjur berhak menetapkan syarat-syarat bagaimana perhimpunan ‘kemanusiaan’ itu dijalankan atas apa sebab sekalipun, termasuklah tidak membenarkan bendera Hamas dikibarkan atas pertimbangan tertentu.

Perkara itu tidak boleh dinafikan kerana ia hak penganjur melainkan bendera Palestin juga dilarang dikibarkan, maka bolehlah peserta perhimpunan membawa buah tembikai.

Secara peribadi saya tidak melihat perbuatan melaungkan takbir sebagai suatu yang ‘ekstremis’ bagi seorang Muslim ketika lebih 4,600 warga Palestin, termasuk 1,875 kanak-kanak tidak berdosa, dibunuh dalam serangan udara Israel sejak 7 Oktober lalu.

Tanpa mengenepikan hak peserta yang marah dan tersinggung dengan apa berlaku di Dataran Merdeka dan menghormati Dr Musa yang saya kenali sebagai aktivis pro Palestin, isu ini tidak perlulah diperbesarkan apatah lagi dipolitikkan.

Realitinya, rejim zionis Israel pada Sabtu lalu telah memberikan amaran kepada 2.3 juta penduduk Gaza yang tidak berpindah ke selatan wilayah konflik itu, akan dianggap bersekutu dengan ‘pengganas’ dan boleh dibunuh.

Ini sepatutnya menjadi tumpuan utama kita mendesak masyarakat dunia untuk memastikan genosid atau pembunuhan besar-besaran ke atas warga Palestin di Gaza dihentikan segera atau setidak-tidaknya gencatan senjata dicapai.

Dan perkara ini hanya boleh dicapai jika kita semua bersatu suara dalam perjuangan menghentikan perang di Gaza atas dasar membela saudara seakidah (baca membebaskan Palestin dan Masjidil Aqsa) atau atas nama perjuangan kemanusiaan. Kedua-duanya menuju arah yang sama. Wallahualam. – The Merdeka Times

Syed Azwan Syed Ali adalah seorang wartawan dan aktivis kemanusiaan yang mempunyai lebih 18 tahun pengalaman liputan di zon konflik dan bencana termasuk di Palestin, Mesir, Syria, Yaman, Somalia, Turkiye, Myanmar dan Afghanistan.

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

  • Syed Azwan Syed Ali

    Syed Azwan Syed Ali adalah seorang wartawan dan aktivis kemanusiaan yang mempunyai lebih 18 tahun pengalaman liputan di zon konflik dan bencana termasuk di Palestin, Mesir, Yaman, Syria, Lubnan, Jordan, Somalia, Turkiye, Myanmar dan Afghanistan.

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Agama

Syariat membezakan Islam dari lain-lain agama

Islam adalah agama yang membawa rahmah ke seluruh alam. Agama yang membawa keamanan dan mengiktiraf hak manusia untuk hidup bersama dengan aman damai tanpa penindasan dan paksaan.

Avatar

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

Islam adalah agama yang membawa rahmah ke seluruh alam. Agama yang membawa keamanan dan mengiktiraf hak manusia untuk hidup bersama dengan aman damai tanpa penindasan dan paksaan.

Hanya agama Islam yang diakui oleh Allah swt untuk semua manusia. Ia diperjelaskan melalui wahyu Allah melalui kitab Allah iaitu al-Quran dan al-Hadis melalui utusan Allah.

Ini kerana Islam berbeza dengan lain-lain agama dalam perkara yang berkaitan akidah dan ibadah. Akidah dan ibadat dalam Islam adalah berasaskan syariat terus dari perintah, kehendak Allah. Bukan rekaan atau khayalan ciptaan makhluk.

Asas akidah dan ibadat adalah bersumberkan dalam banyak nas dalam al-Quran dan al-Hadis. Allah swt telah memerintahkan orang Islam supaya mengikut syariat disediakan Allah swt melalui Nabi Muhammad saw dan tidak sesekali meniru atau mencampur-adukkan syariat atau peraturan agama dengan amalan umat terdahulu atau terkemudian.

Manakala prinsip ibadah dalam Islam asalnya adalah tiada melainkan ada nas yang membolehkannya.

Al-Imam as-Subki seperti yang dinukilkan oleh Ibn Hajar al-‘Asqalani as-Syafi’ie:

اَلْأَصْلَ فِي اَلْعِبَادَةِ اَلتَّوَقُّف

Terjemahan: “Asal hukum di dalam ibadat adalah tawaqquf (berhenti hingga ada dalil)”. (Fath al-Bari: 4/174)

Hikmah daripada syariat yang Allah swt sediakan khusus kepada umat Islam adalah untuk mengelakkan golongan Yahudi, Kristian, Majusi, Paganisme dan lain-lain mempunyai alasan untuk terus merosakkan kepercayaan umat Islam pada waktu itu mahupun pada masa kini.

Bukan sahaja umat Islam dilarang mencampuradukkan amalan agama malah dilarang melakukan tasyabbuh. Tasyabbuh dalam bahasa Arab yang memiliki erti meniru-niru atau menyerupai. Dalam konteks agama Islam, tasyabbuh diertikan sebagai perilaku meniru-niru orang kafir atau orang yang tidak beriman.

Tidak sama dan tidak menyamakan serta tidak meniru-niru ini menjadi ikrar kita setiap kali menunaikan ibadat, terutama solat supaya semua ibadat kita membuktikan bahawa kita dari golongan Muslimin.

‎إِنَّ صَلَاتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

‎لَا شَرِيكَ لَهُ وَبِذَلِكَ أُمِرْتُ وَأَنَاْ مِنَ الْمُسْلِمِينَ

Bermaksud:

Sesungguhnya sembahyangku, ibadahku, hidup dan matiku bagi Allah, Tuhan yang memiliki alam keseluruhannya.

Tidak ada bersekutu denganNya sesuatu dan dengan demikian aku disuruh dan aku dari golongan muslimin.

Akidah kita berbeza

Orang Islam bertuhankan Allah Yang Maha Esa.  Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat; Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan; Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.

Beriman kepada Allah swt yang Maha Esa, Maha Pencipta, Pemilik, Pentadbir Alam dan yang Berhak Disembah. Selainnya adalah hamba Allah.

Dari segi akidah kita tidak boleh berkongsi atau bertoleransi dengan orang yang bukan Islam. Akidah Islam berbeza kerana Islam menjadikan enam rukun iman yang perlu menjadi prinsip kehidupan setiap muslim:

* Beriman kepada Allah swt yang esa.

* Beriman kepada Malaikat

* Beriman kepada Kitab

* Beriman kepada Rasul

* Beriman kepada Hari Akhirat

* Beriman kepada Qada dan Qadar

Amal ibadat yang berbeza

Ibadat  ialah pengabdian diri sepenuhnya kepada Allah, mengikut peraturan, melakukan suruhannya dan meninggalkan larangannya, sebagaimana ditetapkan di dalam al-Quran dan Sunnah Muhammad. Kepatuhan ini hendaklah dilakukan secara berterusan setiap masa hingga ke akhir hayat. Ia merangkumi makna ketundukan dan kecintaan kepada Allah.

Ibadah dipecahkan kepada dua kategori, iaitu ibadah khusus serta ibadah umum. Ibadah khusus adalah ibadah yang utama dan telah ditetapkan oleh syariah Islam dari segi cara, rukun dan syaratnya tidak boleh diubah. Hukumnya adalah fardhu ain, yakni setiap orang wajib meyakini dan beramal dengannya.

Contohnya seperti solat, puasa, membayar zakat, menunaikan haji, taharah, melaksanakan ibadah korban dan aqiqah.

Manakala, ibadah umum pula bermaksud ibadah yang merangkumi semua kegiatan dan aspek kehidupan yang berkaitan dengan hubungan manusia sesama manusia atau makhluk lain. Ia tidak bertentangan dengan syariat Islam. Contohnya, belajar di sekolah, berniaga, mualamat (jual beli), makan dan minum, bercakap benar, membantu ibu bapa atau individu lain, munakahat dan lain-lain lagi.

Perbezaan penganut Islam dan bukan Islam

Dalam surah al-Jaathiah ayat 18, Allah swt memberitahu orang Islam bahawa mereka telah diberi syariat tersendiri yang berbeza:

ثُمَّ جَعَلْنَٰكَ عَلَىٰ شَرِيعَةٍ مِّنَ ٱلْأَمْرِ فَٱتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَآءَ ٱلَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ

Kesudahannya Kami jadikan engkau (wahai Muhammad dan utuskan engkau) menjalankan satu Syariat (yang cukup lengkap) dari hukum-hukum ugama; maka turutlah Syariat itu, dan janganlah engkau menurut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui (perkara yang benar).

Justeru itu, di bawah adalah beberapa perbezaan ketara antara penganut Islam dan bukan Islam yang mana menjadi sempadan jelas antara dua golongan ini:

* Sejarah sendiri mencatatkan bagaimana peristiwa orang Yahudi mengeji Rasulullah saw kerana mengadap kiblat ke arah Baitul Maqdis ketika mengerjakan solat yang mana turut menjadi kiblat mereka. Sedangkan, ia sebenarnya adalah perintah Allah swt. Berkat kesabaran dan doa Rasulullah saw, maka turunlah ayat untuk mengubah arah kiblat daripada Baitul Maqdis ke Baitul Haram iaitu Kaabah. Masjid Kiblatain menjadi saksi kepada peristiwa tersebut.

* Larangan Rasulullah saw terhadap umatnya daripada menggunakan loceng sebagai seruan solat pada zaman awal Islam kerana ia menyerupai cara puak Yahudi dan Kristian. Seruan Azan akhirnya digunakan Rasulullah saw berdasarkan mimpi yang dialami oleh salah seorang sahabat baginda. (Shahih Sunan Abi Dawud, no. 498)

* Larangan Rasulullah saw daripada mengerjakan solat pada waktu matahari terbit dan waktu ia sedang terbenam kerana ia adalah waktu sujud golongan penyembah matahari. (Shahih Muslim, no. 832)

* Larangan Rasulullah saw daripada  menjadikan perkuburan para Anbiya’ dan Shalihin sebagai tempat ibadat kerana yang demikian itu adalah amalan golongan Yahudi dan Kristian. (Shahih Muslim, no. 530-532)

* Larangan Rasulullah saw daripada bersolat berbungkus sehelai kain tanpa mengilasnya di tempat kilasan kerana yang demikian itu adalah perbuatan golongan Yahudi. (Shahih Sunan Abi Dawud, no.635)

* Suruhan Rasulullah saw untuk memakai selipar atau khuf (yang terjamin sucinya) ketika melaksanakan ibadat solat adalah kerana golongan Yahudi tidak mengharuskannya. (Shahih Sunan Abi Dawud, no.652)

* Larangan Rasulullah saw daripada duduk bertongkat dengan tangan kiri dalam solat kerana yang demikian itu adalah cara duduk puak Yahudi. (Mustadrak al-Hakim, lihat: Jilbab al-Mar’ah,hal:175)

* Peringatan Rasulullah saw terhadap umatnya supaya bersahur apabila berpuasa kerana golongan Ahli Kitab berpuasa tanpa bersahur. (Shahih Muslim no.1096)

* Saranan Rasulullah saw terhadap umatnya supaya menyegerakan berbuka puasa kerana golongan Ahli Kitab melewatkannya. (Musnad Ahmad)

* Saranan Rasulullah saw supaya umatnya berpuasa Asyura (10 Muharram) iaitu sebanyak dua hari, hari ke-9 dan hari ke-10 kerana golongan Ahli Kitab berpuasa hanya pada hari ke-10 sahaja. (Shahih Muslim no.1134)

* Saranan Rasulullah saw supaya jemaah haji bergerak daripada Mudzalifah ke Mina sebelum terbit matahari kerana golongan Musyrikin lazimnya bergerak selepas matahari terbit sehingga sinarnya melepasi puncak Bukit Thubair di Mekah. (Shahih Bukhari no. 3626).

* Tempat solat orang Islam dinamakan masjid dimana diberi pahala beriktikaf dan sebagainya. Tidak dibenarkan agama lain berkongsi kerana masjid tempat suci dan tidak boleh dijadikan tempat mensyirikkan Allah swt.

Dalam Al Quran. Surah Al- Jinn. Ayat 18:

وَأَنَّ ٱلْمَسَٰجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا۟ مَعَ ٱللَّهِ أَحَدًا

Maksudnya:

“Dan bahawa sesungguhnya masjid-masjid itu untuk (ibadat kepada) Allah semata-mata; maka janganlah kamu seru dan sembah sesiapapun bersama-sama Allah.

* Tidak menyerupai pakaian ketika solat atau beribadat seperti pakaian ibadat orang bukan Islam. Seperti berpakaian atau berjubah seperti Santa Claus dan lain-lain. Tidak berwarna kuning seperti pakaian sami. Beribadat tidak mencampuradukkan dengan iringan muzik, koir sambil membaca Al Quran dan sebagainya. Juga tidak ada tarian dan selainnya seperti upacara ibadat orang bukan Islam.

Tidak menyerupai (Tasyabbuh) dengan orang kafir

Rasulullah saw dengan tegas telah mengharamkan tasyabbuh dalam sabdanya:

‎(مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ فَهُوَ مِنْهُمْ) رواه أبو داود (4031) وصححه الألباني في صحيح أبي داود .

“Siapa yang menyerupai suatu kaum, maka dia termasuk dari golongannya.” HR. Abu Dawud, (4031) dinyatakan shoheh oleh Albany dalam Shoheh Abi Dawud.

Mungkin kita mencari hikmah pengharaman penyerupaan umat Islam kepada orang kafir dengan mengetahui sisi negatif dari penyerupaan ini menampakkan beberapa keburukan. Di antara hal itu adalah:

1. Bahwa penyerupaan seorang Muslim dengan orang kafir menunjukkan orang Islam lebih mendepani penampilan orang kafir dibandingkan pada dirinya. Hal ini seolah-oleh ia lebih mengiktiraf atau mengagungkannya dari syariat Allah dan kehendakNya. Seorang wanita yang menyerupai lelaki seakan-akan dia menyangkal ciptakan Allah. Dan tidak rela atau tidak menerima ciptaan Allah. Begitu juga orang Islam ketika menyerupai orang kafir. Hal itu mengiklankan bahwa kondisi orang kafir itu lebih baik dari kondisi dirinya yang telah Allah muliakan dan Allah perintahkannya.

2. Menyerupai orang lain menunjukkan kelemahan jiwa dan kekalahan diri. Sementara syariat Islam tidak menerima umat Islam menunjukkan kekalahan seperti itu. Sesungguhnya pengakuan akan membawa kekalahan dan mengiklankannya hal itu menambah kelemahan semakin lemah.

3. Penyerupaan dalam penampilan luar lazimnya ada kecintaan dan kesetian hati. Maka seseorang tidak boleh menyerupai kecuali kepada orang yang yang dicintainya kerana Allah.

Sabda Nabi saw :

‎(أوثق عرى الإيمان : الموالاة في الله ، والمعاداة في الله ، والحب في الله ، والبغض في الله) . رواه الطبراني وصححه الألباني في السلسلة الصحيحة (998) .

“Sesungguhnya tali keimanan paling kuat adalah kesetian karena Allah dan memusuhi kerana Allah. Cinta kerana Allah dan membenci karena Allah.” HR. Tobroni dinyatakan shoheh oleh Albany di Silsilah Shohehah, (998).

Menyerupai dengan orang kafir ini termasuk salah satu cara melemahkan dan meragukan amalan agama.

4. Menyerupai orang kafir dalam penampilan menjerumuskan kepada yang lebih berbahaya. Iaitu menanam bibit menyanjungi agama mereka. Sehingga keyakinannya menjadi seperti keyakinan mereka.

Syeikhul Islam Ibnu Taimiyah dalam ‘Iqtidho Syirotol Mustaqim, (1/548) mengatakan, “Penyerupaan (sisi penampilan) dan perilaku dalam penampilan mengharuskan penyerupaan dan penyamaan boleh membawa pengaruh secara perlahan dan tersembunyi.

Hikmah yang nampak dari pengharaman agama dari menyerupai orang Islam dengan orang Musyrik. Seharusnya orang Islam merealisasikan hukum Allah swt dan mengimani bahawa Allah Ta’ala tidak menyuruh kecuali di dalamnya ada hikmah dan kemaslahatan serta kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Semoga Allah swt menyelamatkan kita daripada menyerupai ahli maksiat dan golongan yang menyeleweng dan derhaka kepada Allah, sebaliknya menjadikan kita di dalam golongan yang meniru atau menyerupai orang-orang yang berjaya. Dengan itu, mudah-mudahan kita akan berjaya seperti mereka. – The Merdeka Times

Penulis adalah bekas Ketua Hakim Syarie Negeri Perak dan Hakim Rayuan Syariah JKSM.

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending