Connect with us

Antarabangsa

PBB beri amaran bersedia hadapi kesan El Nino

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran kepada dunia untuk bersiap sedia menghadapi kesan El Nino, susulan fenomena cuaca yang mencetuskan suhu global lebih tinggi akan berterusan sepanjang tahun ini.

Wartawan TMT

Published

on

PBB beri amaran bersedia hadapi kesan El Nino
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran kepada dunia untuk bersiap sedia menghadapi kesan El Nino, susulan fenomena cuaca yang mencetuskan suhu global lebih tinggi akan berterusan sepanjang tahun ini.
  • El Nino ialah corak iklim yang berlaku secara semula jadi yang biasanya dikaitkan dengan peningkatan haba di seluruh dunia serta kemarau di beberapa bahagian dunia dan hujan lebat di tempat lain.
  • Fenomena itu berlaku secara purata setiap dua hingga tujuh tahun dan biasanya berlaku dalam tempoh sembilan bulan hingga setahun.
  • Pertubuhan Meteorologi Sedunia (WMO) PBB mengisytiharkan El Nino sedang berlaku dan berkata terdapat 90 peratus peluang ia akan berterusan pada separuh kedua 2023.

NEW YORK: Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi amaran kepada dunia untuk bersiap sedia menghadapi kesan El Nino, susulan fenomena cuaca yang mencetuskan suhu global lebih tinggi akan berterusan sepanjang tahun ini.

El Nino ialah corak iklim yang berlaku secara semula jadi yang biasanya dikaitkan dengan peningkatan haba di seluruh dunia serta kemarau di beberapa bahagian dunia dan hujan lebat di tempat lain.

Fenomena itu berlaku secara purata setiap dua hingga tujuh tahun dan biasanya berlaku dalam tempoh sembilan bulan hingga setahun.

Pertubuhan Meteorologi Sedunia (WMO) PBB mengisytiharkan El Nino sedang berlaku dan berkata terdapat 90 peratus peluang ia akan berterusan pada separuh kedua 2023.

“Permulaan El Nino akan meningkatkan kemungkinan memecahkan rekod suhu dan mencetuskan haba yang lebih melampau di banyak bahagian dunia dan di lautan.

“Pengisytiharan El Nino oleh WMO adalah isyarat kepada kerajaan di seluruh dunia untuk menggerakkan persediaan bagi mengehadkan kesan terhadap kesihatan, ekosistem dan ekonomi.

“Amaran awal dan tindakan jangkaan kejadian cuaca ekstrem yang dikaitkan dengan fenomena iklim utama ini adalah penting untuk menyelamatkan nyawa dan mata pencarian,” kata Setiausaha Agung WMO, Petteri Taalas.

Pentadbiran Lautan dan Atmosfera Kebangsaan Amerika Syarikat yang memasuki WMO mengumumkan pada 8 Jun, El Nino sudah tiba.

“Ia dijangka sekurang-kurangnya mempunyai kekuatan sederhana,” kata WMO.

Ia menyatakan bahawa kesan pemanasan El Nino pada suhu global biasanya dirasai paling kuat dalam tempoh setahun bermulanya dalam kes ini pada 2024. 

Sumber: Berita Harian

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Gaza: Tentera zionis Israel diserang tebuan, anjing dan parasit

Dua belas askar Israel cedera selepas diserang sekumpulan tebuan di selatan wilayah Gaza, kata Pasukan Pendudukan Israel (IOF).

A.R. Khan

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Dua belas askar Israel cedera selepas diserang sekumpulan tebuan di selatan wilayah Gaza, kata Pasukan Pendudukan Israel (IOF).
  • Tentera rejim berkata insiden itu berlaku pada Jumaat apabila sebuah kereta kebal secara tidak sengaja mengganggu sarang tebuan menyebabkan serangga itu bertindak balas, lapor The Times of Israel.
  • Disember lalu, akhbar Israel Maariv melaporkan penyakit kulit disebabkan parasit Leishmania, mengundang penyakit Rose of Jericho (Leishmaniasis) menyebabkan “sakit kulit berulser” kepada puluhan askar Israel yang berpangkalan di sempadan Gaza.
  • Serangan parasit itu disusuli insiden Februari lalu apabila KAN News melaporkan IOF menjadi sasaran kumpulan anjing liar di wilayah Gaza.

Dua belas askar Israel cedera selepas diserang sekumpulan tebuan di selatan wilayah Gaza, kata Pasukan Pendudukan Israel (IOF).

Tentera rejim berkata insiden itu berlaku pada Jumaat apabila sebuah kereta kebal secara tidak sengaja mengganggu sarang tebuan menyebabkan serangga itu bertindak balas, lapor The Times of Israel.

Askar yang cedera diberikan rawatan di Pusat Perubatan Sheba di Tel Hashomer, dengan seorang daripadanya memerlukan rawatan rapi, kata laporan itu.

Disember lalu, akhbar Israel Maariv melaporkan penyakit kulit disebabkan parasit Leishmania, mengundang penyakit Rose of Jericho (Leishmaniasis) menyebabkan “sakit kulit berulser” kepada puluhan askar Israel yang berpangkalan di sempadan Gaza.

Serangan parasit itu disusuli insiden Februari lalu apabila KAN News melaporkan IOF menjadi sasaran kumpulan anjing liar di wilayah Gaza.

Walaupun tiada askar IOF cedera dilaporkan, mereka di lapangan mendakwa anjing-anjing tersebut terlalu agresif dan sentiasa merengus seolah-olah mahu merenggut tentera rejim. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending