Connect with us

Antarabangsa

Kecewa dihina dan dihalau dari kuil, remaja Dalit cuba bunuh diri

Gara-gara kecewa selepas dihina dan dihalang dari memasuki kuil, seorang remaja lelaki Dalit menelan racun serangga untuk membunuh diri.

Ruszaini Ruslan

Published

on

Kecewa dihina dan dihalau dari kuil, remaja Dalit cuba bunuh diri
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Seorang remaja Dalit, Mallepogu Narahari bertindak menelan racun serangga selepas dihina dan dihalau dari memasuki Kuil Dewi Sunkulamma ketika perayaan Ugadi.
  • Kejadian berlaku di kampung Munagala, daerah Nandyal, India pada lewat malam 22 Mac lalu.
  • Beberapa individu, termasuk, termasuk konstabel simpanan bersenjata telah menendang Mallepogu ketika dia cuba menyertai perayaan di kuil tersebut.
  • Dia bagaimanapun dilaporkan stabil selepas dihantar ke hospital oleh ibu bapanya.
  • Dalit atau Paria dalam sistem kasta masyarakat Hindu di India merujuk kepada individu yang tergolong dalam kelompok paling rendah dalam sistem kasta (malah ada mengatakannya ia di luar sistem kasta) dan diharamkan untuk disentuh atau ‘untouchable’.

Gara-gara kecewa selepas dihina dan dihalang dari memasuki kuil, seorang remaja lelaki Dalit menelan racun serangga untuk membunuh diri.

Kejadian berlaku di kampung Munagala, daerah Nandyal, India pada lewat malam 22 Mac lalu.

Menurut pihak polis tempatan, penduduk kampung sedang meraikan perayaan Ugadi di Kuil Dewi Sunkulamma.

Remaja itu, dikenali sebagai Mallepogu Narahari yang berasal dari masyarakat Madiga memecahkan sebiji kelapa untuk turut serta berdoa dan meraikan Ugadi di kuil itu.

Bagaimanapun, Mallepogu dihalang oleh beberapa orang, termasuk seorang konstabel simpanan bersenjata.

Mereka dilaporkan telah menendang Mallepogu dan menghina status kastanya.

Selain itu, mereka turut mengugut Mallepogu akan menerima akibat buruk jika dia cuba untuk memasuki kuil itu lagi.

Oleh kerana kecewa dan berasa terhina, Mallepogu langsung pulang ke rumah dan menelan racun serangga.

Nasib masih menyebelahinya apabila ibu bapanya segera membawanya Hospital Besar Nandyal untuk mendapatkan rawatan dan keadaannya dilaporkan stabil.

Dalit atau Paria dalam sistem kasta masyarakat Hindu di India merujuk kepada individu yang tergolong dalam kelompok paling rendah dalam sistem kasta (malah ada mengatakannya ia di luar sistem kasta) dan diharamkan untuk disentuh atau ‘untouchable’.

Dalit dilarang melakukan pekerjaan, kecuali pekerjaan yang dianggap ‘kotor’ atau ‘tidak bermaruah’ bagi masyarakat kasta tinggi seperti kerja pembersihan, kutip sampah dan buruh binaan.

Sistem kasta di India dilaporkan dimansuhkan pada 1950-an tetapi sistem hieraki sosial berusia 2,000 tahun itu, yang menetapkan kedudukan individu berdasarkan keturunan kelahirannya, masih wujud dalam kehidupan harian masyarakat Hindu di India.

Sumber: Deccan Chronicle

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

Gaza: Tentera zionis Israel diserang tebuan, anjing dan parasit

Dua belas askar Israel cedera selepas diserang sekumpulan tebuan di selatan wilayah Gaza, kata Pasukan Pendudukan Israel (IOF).

A.R. Khan

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Dua belas askar Israel cedera selepas diserang sekumpulan tebuan di selatan wilayah Gaza, kata Pasukan Pendudukan Israel (IOF).
  • Tentera rejim berkata insiden itu berlaku pada Jumaat apabila sebuah kereta kebal secara tidak sengaja mengganggu sarang tebuan menyebabkan serangga itu bertindak balas, lapor The Times of Israel.
  • Disember lalu, akhbar Israel Maariv melaporkan penyakit kulit disebabkan parasit Leishmania, mengundang penyakit Rose of Jericho (Leishmaniasis) menyebabkan “sakit kulit berulser” kepada puluhan askar Israel yang berpangkalan di sempadan Gaza.
  • Serangan parasit itu disusuli insiden Februari lalu apabila KAN News melaporkan IOF menjadi sasaran kumpulan anjing liar di wilayah Gaza.

Dua belas askar Israel cedera selepas diserang sekumpulan tebuan di selatan wilayah Gaza, kata Pasukan Pendudukan Israel (IOF).

Tentera rejim berkata insiden itu berlaku pada Jumaat apabila sebuah kereta kebal secara tidak sengaja mengganggu sarang tebuan menyebabkan serangga itu bertindak balas, lapor The Times of Israel.

Askar yang cedera diberikan rawatan di Pusat Perubatan Sheba di Tel Hashomer, dengan seorang daripadanya memerlukan rawatan rapi, kata laporan itu.

Disember lalu, akhbar Israel Maariv melaporkan penyakit kulit disebabkan parasit Leishmania, mengundang penyakit Rose of Jericho (Leishmaniasis) menyebabkan “sakit kulit berulser” kepada puluhan askar Israel yang berpangkalan di sempadan Gaza.

Serangan parasit itu disusuli insiden Februari lalu apabila KAN News melaporkan IOF menjadi sasaran kumpulan anjing liar di wilayah Gaza.

Walaupun tiada askar IOF cedera dilaporkan, mereka di lapangan mendakwa anjing-anjing tersebut terlalu agresif dan sentiasa merengus seolah-olah mahu merenggut tentera rejim. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending