Connect with us

Antarabangsa

Taliban keluar surat amaran larang wanita duduki ujian masuk universiti

Meskipun dasar ke atas golongan wanita Afghanistan teruk dikecam antarabangsa, pemerintah Taliban ‘berkeras’ meneruskan larangan itu, bahkan mengenakan sekatan baharu.

Wartawan TMT

Published

on

Taliban keluar surat amaran larang wanita duduki ujian masuk universiti
Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Taliban menghantar surat peringatan kepada semua universiti swasta Afghanistan supaya tidak membenarkan pelajar wanita menduduki ujian kemasukan ke institusi pendidikan berkenaan.
  • Menteri Pengajian Tinggi, Nida Mohammed Nadim menegaskan larangan sementara itu dilakukan bagi mengelak percampuran jantina di universiti.
  • Universiti yang tidak mematuhi larangan berkenaan akan dikenakan tindakan tegas.
  • Salinan surat itu dikongsikan dengan agensi berita AP yang memberikan amaran kepada pelajar wanita supaya tidak mengambil ujian kemasukan ke peringkat sarjana muda, sarjana dan kedoktoran.

KABUL, 7 Rejab 1444H, Ahad – Meskipun dasar ke atas golongan wanita Afghanistan teruk dikecam antarabangsa, pemerintah Taliban ‘berkeras’ meneruskan larangan itu, bahkan mengenakan sekatan baharu.

Terkini, Taliban menghantar surat peringatan kepada semua universiti swasta Afghanistan supaya tidak membenarkan pelajar wanita menduduki ujian kemasukan ke institusi pendidikan berkenaan.

Sebelum ini, Taliban teruk dikecam antarabangsa dan menggesa supaya dasar itu ditarik balik kerana menyekat kebebasan kaum wanita.

Bulan lalu, Taliban melarang golongan wanita meneruskan pengajian di universiti awam dan swasta.

Menteri Pengajian Tinggi, Nida Mohammed Nadim menegaskan larangan sementara itu dilakukan bagi mengelak percampuran jantina di universiti.

Jurucakap Menteri Pengajian Tinggi, Ziaullah Hashmi berkata, surat mengingatkan universiti swasta supaya tidak membenarkan wanita mengambil peperiksaan kemasukan telah dihantar ke semua universiti di negara tersebut.

Bagaimanapun tiada butiran lanjut dijelaskan.

Salinan surat itu dikongsikan dengan agensi berita AP yang memberikan amaran kepada pelajar wanita supaya tidak mengambil ujian kemasukan ke peringkat sarjana muda, sarjana dan kedoktoran.

Malah, mana-mana universiti yang tidak mematuhi larangan berkenaan akan dikenakan tindakan tegas.

Surat berkenaan ditandatangani pegawai Taliban, yang memantau, bahagian hal ehwal pelajar di universiti swasta, Mohammad Salim Afghan.

Ujian kemasukan ke universiti sepatutnya dijalankan pada 27 Februari depan di beberapa universiti.

Universiti di seluruh Afghanistan mempunyai jadual penggal yang berbeza, berikutan perbezaan musim di negara itu.

Sementara itu, jurucakap kesatuan universiti swasta, Mohammed Karim Nasari terkejut dengan surat yang diterima dan menjangkakan akan mengalami kerugian teruk akibat larangan berkenaan.

Afghanistan mempunyai 140 universiti swasta di 24 wilayah, dengan kira-kira 200,000 pelajar.

Daripada jumlah itu, kira-kira 60,000 hingga 70,000 adalah pelajar wanita.

Sumber: Ismaweb

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Antarabangsa

“Mereka berkata Hamas pengganas. Seluruh Jordan adalah Hamas” – Protes Jordan

Ribuan rakyat Jordan berhimpun berhampiran kedutaan Israel pada hari kelima protes besar-besaran menggesa penamatan perjanjian damai Jordan bersama jiran zionis di barat negara itu.

A.R. Khan

Published

on

Foto: Ribuan rakyat Jordan berhimpun berhampiran kedutaan Israel.
  • Ribuan rakyat Jordan berhimpun berhampiran kedutaan Israel pada hari kelima protes besar-besaran menggesa penamatan perjanjian damai Jordan bersama jiran zionis di barat negara itu.
  • TRT melaporkan penunjuk perasaan pada Khamis di kawasan kejiranan Rabieh di Amman membawa bendera Palestin dan melaungkan slogan, “Mereka berkata Hamas pengganas. Seluruh Jordan adalah Hamas”.
  • “Tiada kedutaan zionis di tanah Jordan” juga antara slogan penunjuk perasaan, menuntut pihak berkuasa menutup kedutaan itu dan menamatkan perjanjian damai 1994 yang menormalisasikan hubungan dengan Israel.
  • Al Jazeera pula melaporkan bantahan terhadap Israel atas perangannya ke atas wilayah Gaza mempamerkan antara bantahan terbesar kemarahan orang awam yang pernah dilihat di Jordan.

Ribuan rakyat Jordan berhimpun berhampiran kedutaan Israel pada hari kelima protes besar-besaran menggesa penamatan perjanjian damai Jordan bersama jiran zionis di barat negara itu.

TRT melaporkan penunjuk perasaan pada Khamis di kawasan kejiranan Rabieh di Amman membawa bendera Palestin dan melaungkan slogan, “Mereka berkata Hamas pengganas. Seluruh Jordan adalah Hamas”.

“Tiada kedutaan zionis di tanah Jordan” juga antara slogan penunjuk perasaan, menuntut pihak berkuasa menutup kedutaan itu dan menamatkan perjanjian damai 1994 yang menormalisasikan hubungan dengan Israel.

Ada plakad tertulis “Amman-Gaza satu takdir”, manakala poster lain pula menggambarkan jurucakap bertopeng pejuang Hamas, Abu Obaida yang menjadi wira masyarakat dunia Arab.

Kedutaan Israel, di mana penunjuk perasaan telah berkumpul selama lima hari berturut-turut telah lama menjadi tempat tumpuan bilamana meningkatnya keganasan di antara Palestin dan Israel.

Al Jazeera melaporkan bantahan terhadap Israel atas perangannya ke atas wilayah Gaza mempamerkan antara bantahan terbesar kemarahan orang awam yang pernah dilihat di Jordan. – The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending