Connect with us

Terkini

KJ tidak akan rayu keputusan pemecatan daripada UMNO

Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menegaskan beliau tidak akan merayu keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) memecatnya daripada parti itu.

Wartawan TMT

Published

on

KJ tidak akan rayu keputusan pemecatan daripada UMNO
Foto: Khairy Jamaluddin.
  • Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menegaskan beliau tidak akan merayu keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) memecatnya daripada parti itu.
  • Katanya, tiada guna berbuat demikian kerana pihak yang mahu beliau keluar tetap kekal dalam parti.
  • Beliau tidak berdendam dengan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan masih menganggapnya sebagai rakan.
  • Beliau dan bekas Ahli Parlimen Tanjong Karang, Tan Sr Noh Omar dipecat disebabkan  pelanggaran disiplin parti mengikut Perlembagaan UMNO ketika PRU15.

PETALING JAYA: Bekas Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin menegaskan beliau tidak akan merayu keputusan Majlis Kerja Tertinggi (MKT) memecatnya daripada parti itu.

Bekas Menteri Kesihatan itu berkata tiada gunanya berbuat demikian kerana pihak yang mahu beliau keluar tetap kekal dalam parti.

Beliau berkata demikian ketika ditemubual dalam program Breakfast Grille bersama BFM pagi ini.

Bagaimanapun, bekas Ahli Parlimen Rembau itu berkata, beliau tidak berdendam dengan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dan masih menganggapnya sebagai rakan.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan, dilaporkan mengesahkan Khairy Jamaluddin dan bekas Ahli Parlimen Tanjong Karang, Tan Sr Noh Omar, dipecat daripada UMNO.

Beliau dilaporkan berkata, kedua-duanya dipecat parti disebabkan pelanggaran disiplin parti mengikut Perlembagaan UMNO kerana kesalahan ketika Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Sumber: Berita Harian

 

Author

Terkini

Rumah terbuka Selangor di KKB langgar peruntukan akta pilihan raya – BERSIH

Penganjuran Rumah Terbuka Aidilfitri Peringkat Negeri Selangor yang akan diadakan di Kuala Kubu Bharu (KKB) Sabtu ini sejurus selepas penamaan calon Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN KKB boleh bercanggah dengan banyak peruntukan dalam Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (AKPR).

Hidayah Sani

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Penganjuran Rumah Terbuka Aidilfitri Peringkat Negeri Selangor yang akan diadakan di Kuala Kubu Bharu (KKB) Sabtu ini sejurus selepas penamaan calon Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN KKB boleh bercanggah dengan banyak peruntukan dalam Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (AKPR).
  • Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mempersoalkan lokasi dan masa penganjuran rumah terbuka berkenaan kerana majlis itu dianjurkan di kawasan dan ketika pilihan raya sedang berjalan.
  • “Berdasarkan risalah program tersebut yang kami terima, pelbagai aktiviti sambutan akan diadakan seperti jamuan makan dan pemberian duit raya. 
  • “Pemberian atau penjamuan makanan semasa tempoh pilihan raya adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 8 (Penjamuan) dan pemberian duit raya adalah kesalahan di bawah Seksyen 10 (Penyogokan),” kata Jawatankuasa Pemandu BERSIH menerusi hantaran di Facebook di sini hari ini.
  • Media melaporkan sebelum ini melaporkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari pengundian PRK DUN KKB di Selangor pada 11 Mei, manakala penamaan calon dan pengundian awal PRK berkenaan masing-masing ditetapkan pada 27 April dan 7 Mei.

KUALA LUMPUR — Penganjuran Rumah Terbuka Aidilfitri Peringkat Negeri Selangor yang akan diadakan di Kuala Kubu Bharu (KKB) Sabtu ini sejurus selepas penamaan calon Pilihan Raya Kecil (PRK) DUN KKB boleh bercanggah dengan banyak peruntukan dalam Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 (AKPR).

Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) mempersoalkan lokasi dan masa penganjuran rumah terbuka berkenaan kerana majlis itu dianjurkan di kawasan dan ketika pilihan raya sedang berjalan.

“Berdasarkan risalah program tersebut yang kami terima, pelbagai aktiviti sambutan akan diadakan seperti jamuan makan dan pemberian duit raya. 

“Pemberian atau penjamuan makanan semasa tempoh pilihan raya adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 8 (Penjamuan) dan pemberian duit raya adalah kesalahan di bawah Seksyen 10 (Penyogokan),” kata Jawatankuasa Pemandu BERSIH menerusi hantaran di Facebook di sini hari ini.

Jawatankuasa itu turut berkongsikan pautan link Facebook Majlis Perbandaran Hulu Selangor yang memuat naik beberapa poster menguar-uarkan berkenaan Rumah Terbuka Aidilfitri Peringkat Negeri Selangor yang akan diadakan pada Sabtu ini di Bandar Kuala Kubu Bharu, Hulu Selangor.

Media melaporkan sebelum ini melaporkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan hari pengundian PRK DUN KKB di Selangor pada 11 Mei, manakala penamaan calon dan pengundian awal PRK berkenaan masing-masing ditetapkan pada 27 April dan 7 Mei.

Foto: Antara poster dimuat naik FB Majlis Perbandaran Hulu Selangor pada Rabu

Jawatankuasa Pemandu BERSIH berkata Kerajaan Negeri Selangor juga perlu sedar disebabkan penganjuran rumah terbuka itu menggunakan sumber kerajaan negeri, mereka perlu memastikan majlis tersebut tidak digunakan sebagai platform memperkenalkan calon komponen parti kerajaan dan seterusnya berkempen dengan memasang bendera dan kaedah kempen lain yang bertujuan memenangkan calon mereka.

“Penggunaan sumber kerajaan bukan sementara seperti Kerajaan Negeri atau Kerajaan Persekutuan semasa tempoh pilihan raya kecil seperti di PRK KKB ini perlu mematuhi prinsip 3C yang digariskan BERSIH sebelum ini iaitu No Conditions (Tanpa Syarat), No Campaign (Tanpa Kempen) dan No Candidate (Tiada Calon),” katanya.

Parti-parti politik atau mana-mana calon ingin bertanding dalam pilihan raya itu yang bercadang menganjurkan majlis rumah terbuka peringkat parti atau kapasiti masing-masing juga diingatkan supaya tidak berbuat demikian kerana aktiviti tersebut bercanggah dengan AKPR.

Jawatankuasa Pemandu BERSIH menegaskan kepada semua pihak yang akan bertanding dalam PRK KKB, terutama Kerajaan Negeri Selangor dan Persekutuan supaya mematuhi etika kempen pilihan raya agar ia dapat berjalan dengan bersih dan adil. — The Merdeka Times

Sokong TMT media berani, benar & bebas di  https://support.themerdekatimes.com

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending