Connect with us

Terkini

Keputusan pemberian ubat PrEP mesti berdasarkan bukti saintifik – MMA

Persatuan Perubatan Malaysia menegaskan bahawa sebarang keputusan mengenai langkah kerajaan menyediakan ubat yang..

Wartawan TMT

Published

on

Keputusan pemberian ubat PrEP mesti berdasarkan bukti saintifik – MMA
  • “Ubat PrEP bertujuan benarkan orang berisiko tinggi HIV mendapat akses untuk mencegah penyebaran HIV dalam masyarakat dan menyelamatkan nyawa,” kata Presiden MMA Dr Muruga Raj Rajathurai dalam satu kenyataan.
  • “Keputusan mengenai langkah kerajaan menyediakan ubat perlu berdasarkan bukti saintifik untuk mencapai hasil terbaik untuk masyarakat”.
  • Beliau berkata adalah penting kumpulan yang berisiko tinggi jangkitan HIV diberi akses kepada PrEP untuk mencegah dan mengawal penyebaran penyakit itu dengan berkesan.
  • “Ini selaras dengan komitmen Malaysia terhadap Perlindungan Kesihatan Sejagat (UHC) di mana semua mempunyai akses yang sama kepada penjagaan kesihatan (termasuk penjagaan pencegahan) dan tiada siapa yang harus diabaikan.”

Persatuan Perubatan Malaysia menegaskan bahawa sebarang keputusan mengenai langkah kerajaan menyediakan ubat yang bertujuan untuk mencegah jangkitan HIV, mestilah berdasarkan bukti saintifik.

Ini adalah di tengah-tengah wacana kontroversi mengenai pengedaran Pre-Exposure Prophylaxis (PrEP) kepada kumpulan berisiko tinggi, yang menyaksikan golongan konservatif – termasuk doktor – menentang langkah pemberian akses ubat itu kepada LGBT.

“Dengan menghormati pandangan agama yang dinyatakan mengenai penggunaan PrEP, satu-satunya tujuan membenarkan orang yang berisiko tinggi HIV mendapat akses kepada PrEP adalah untuk mencegah penyebaran HIV dalam masyarakat dan menyelamatkan nyawa,” kata Presiden MMA Dr Muruga Raj Rajathurai dalam satu kenyataan semalam.

“Penggunaan PrEP yang dimaksudkan adalah untuk mencegah jangkitan HIV dan keputusan untuk membenarkan kumpulan berisiko tinggi mengaksesnya mestilah keputusan berdasarkan bukti saintifik untuk mencapai hasil yang terbaik untuk masyarakat,” tambahnya.

PrEP mempunyai kadar keberkesanan 99 peratus untuk mencegah penularan HIV melalui seks dan keberkesanan 74 peratus untuk mencegah penularan melalui perkongsian suntikan.

Ia mengurangkan beban virus dalam badan orang yang dijangkiti supaya mereka tidak dapat menghantarnya melalui seks atau suntikan.

Kementerian Kesihatan mengagihkan PrEP secara percuma kepada kumpulan sasaran di Klinik Awam terpilih, sebagai sebahagian daripada kajian rintis dua tahun yang dibiayai oleh The Global Fund, sebuah badan antarabangsa yang bekerja menentang HIV, batuk kering dan malaria.

Ia dijangka mencecah 10,000 orang di klinik awam terpilih di Selangor, Lembah Klang, Johor, Pulau Pinang, dan Sabah.

Penularan seksual kini menjadi pemacu utama penularan HIV di Malaysia.

Lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki dijangka menjadi populasi utama yang terjejas oleh HIV di Malaysia pada 2030, menurut unjuran yang diterbitkan oleh Kementerian Kesihatan.

Minggu lalu, Jabatan Mufti Selangor berkata menyediakan PrEP kepada mereka yang terlibat dalam “gaya hidup homoseksual” adalah bersubahat dalam dosa, dan ia hanya dibenarkan untuk diberikan kepada pasangan heteroseksual yang sudah berkahwin di mana salah seorang daripada mereka dijangkiti HIV.

Terdahulu, sekumpulan profesional penjagaan kesihatan Muslim berkata langkah Kementerian Kesihatan untuk mengeluarkan PrEP secara percuma kepada kumpulan sasaran, termasuk lelaki yang melakukan hubungan seks dengan lelaki, adalah bertentangan dengan kepercayaan mereka.

Kumpulan itu juga berkata PrEP harus digabungkan dengan kaunseling pengurangan risiko, di mana penerima diberi kaunseling terhadap tingkah laku berisiko tinggi.

Muruga, bagaimanapun, berhujah bahawa adalah penting bahawa kumpulan yang berisiko tinggi jangkitan HIV diberi akses kepada PrEP untuk mencegah dan mengawal penyebaran penyakit itu dengan berkesan.

“Ini selaras dengan komitmen Malaysia terhadap Perlindungan Kesihatan Sejagat (UHC) di mana semua mempunyai akses yang sama kepada penjagaan kesihatan (termasuk penjagaan pencegahan) dan tiada siapa yang harus diabaikan,” tambahnya.

Bagaimanapun, dia berkata PrEP sahaja bukanlah penyelesaian kepada pencegahan HIV, dan mesti ditambah dengan peningkatan program pendidikan dan kesedaran.

Pada penghujung 2020, 92,063 orang di negara ini dijangkiti HIV, dengan 13 peratus tidak sedar sehingga diberitahu melalui sistem pengawasan negara.

Pada 2020, 3,146 kes baru telah dilaporkan, dengan angka ini diunjurkan meningkat dan mencapai tahap daripada tiga dekad lalu menjelang 2030.

Sumber: Malaysiakini

 

 

 

 

Author

Teruskan Membaca

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *





Terkini

Hanya dua peratus syarikat Malaysia sedia hadapi serangan siber – Cisco

Hanya dua peratus daripada keseluruhan organisasi di negara ini mencapai tahap ‘matang’ yang diperlukan bagi mendepani ancaman risiko keselamatan siber moden.

Wartawan TMT

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.
  • Menurut Indeks Kesiapsiagaan Keselamatan Siber 2024 di bawah Cisco, 77 peratus responden mendedahkan insiden keselamatan siber berkemungkinan memberi kesan kepada perniagaan mereka dalam tempoh 12 ke 24 bulan akan datang.
  • Indeks itu turut mendedahkan 98 peratus daripada keseluruhan responden kajian berkemungkinan besar akan meningkatkan perbelanjaan untuk mengukuhkan keselamatan siber dalam tempoh 12 bulan akan datang.
  • “Pendekatan tradisi seperti menggunapakai beberapa penyelesaian keselamatan siber jelas tidak menunjukkan keputusan diingini, dengan 87 peratus responden mengakui pendekatan sedemikian melambatkan keupayaan pasukan mereka untuk mengesan, bertindak balas dan pulih daripada insiden tersebut.
  • “Ini jelas menimbulkan kebimbangan yang signifikan kerana 68 peratus daripada organisasi berkata mereka telah menggunakan lebih daripada 10 penyelesaian untuk keselamatan siber, manakala 24 peratus lagi menggunakan lebih daripada 30,” menurut kajian Cisco dipetik Astro Awani di sini hari ini.

KUALA LUMPUR — Hanya dua peratus daripada keseluruhan organisasi di negara ini mencapai tahap ‘matang’ yang diperlukan bagi mendepani ancaman risiko keselamatan siber moden.

Menurut Indeks Kesiapsiagaan Keselamatan Siber 2024 di bawah Cisco, 77 peratus responden mendedahkan insiden keselamatan siber berkemungkinan memberi kesan kepada perniagaan mereka dalam tempoh 12 ke 24 bulan akan datang.

Indeks itu turut mendedahkan 98 peratus daripada keseluruhan responden kajian berkemungkinan besar akan meningkatkan perbelanjaan untuk mengukuhkan keselamatan siber dalam tempoh 12 bulan akan datang.

“Kos terpaksa ditanggung akibat ketidaksediaan menghadapi serangan siber agak tinggi, dengan 73 peratus responden mengatakan mereka mengalami insiden berkaitan dalam tempoh 12 bulan lepas dan 44 peratus mengatakan terpaksa menanggung kos sekitar AS$300,000 (RM1.4 juta).

“Pendekatan tradisi seperti menggunapakai beberapa penyelesaian keselamatan siber jelas tidak menunjukkan keputusan diingini, dengan 87 peratus responden mengakui pendekatan sedemikian melambatkan keupayaan pasukan mereka untuk mengesan, bertindak balas dan pulih daripada insiden tersebut.

“Ini jelas menimbulkan kebimbangan yang signifikan kerana 68 peratus daripada organisasi berkata mereka telah menggunakan lebih daripada 10 penyelesaian untuk keselamatan siber, manakala 24 peratus lagi menggunakan lebih daripada 30,” menurut kajian Cisco dipetik Astro Awani di sini hari ini.

Cisco berkata syarikat mesti memacu pelaburan lebih berkesan dalam sekuriti, termasuk menggunapakai langkah sekuriti berinovatif dan pendekatan platform sesuai bagi menangani cabaran dalam landskap masa kini,

Pengurusan syarikat juga digalakkan mengukuhkan kemampanan rangkaian menggunakan penjanaan teknologi pembuatan dan meningkatkan pengambilan pekerja bagi merapatkan jurang dalam kemahiran keselamatan siber.

“Landskap cabaran hari ini lebih rumit berbanding dahulu dan organisasi global, termasuk mereka di Malaysia masih lambat untuk meningkatkan kemampanan siber mereka.

“Syarikat perlu menggunakan pendekatan platform yang akan memberikan paparan tunggal yang mudah, selamat serta menyeluruh ke dalam infrastruktur mereka demi mengukuhkan postur keselamatan mereka dan memanfaatkan peluang yang datang dengan teknologi baru muncul dengan sebaik-baiknya,” kata Pengarah Urusan Cisco Malaysia, Hana Raja. — The Merdeka Times

Author

Teruskan Membaca

Kata Kunci

Trending