Connect with us

Terkini

Sekularisme ideologi pilihan anak muda, ahli politik di Malaysia?

Sekularisme antara ideologi yang sekian lama telah menjadi pilihan mereka yang menganggap mencampuradukkan antara kehidupan dan agama akan mengucar-ngacirkannya lagi.

Hidayah Sani

Published

on

Sekularisme idealogi pilihan anak muda, ahli politik di Malaysia?
Foto: Gambar sekadar hiasan.

KUALA LUMPUR – Sekularisme antara ideologi yang sekian lama telah menjadi pilihan mereka yang menganggap mencampuradukkan antara kehidupan dan agama akan mengucar-ngacirkannya lagi.

Ideologi yang sewajarnya ditolak oleh penganut agama Islam ini malangnya telah mendapat tempat di hati sebilangan daripada kita tanpa sedar sedangkan ia bertentangan dengan Islam.

Malah, peguam dan aktivis kontroversi, Siti Zabedah Kasim sebelum ini dilaporkan mahu memisahkan agama daripada pendidikan kerana dia berpendapat pengajian agama perlu diketepikan dan lebih memfokuskan kepada subjek Sains, Matematik dan pengajian bahasa.

Pemahaman ini bukan sekadar berlaku dalam kalangan penganut agama Islam bahkan agama lain turut berhadapan konflik yang sama apabila trend sekularisme terus mencabar prinsip dan nilai utama dalam akidah serta akhlak.

Bolehkah pisahkan agama dengan pentadbiran?

Bagi Presiden ISMA, Ustaz Muhammad Fauzi Asmuni, sebagai penganut agama Islam kita tidak memisahkan antara agama dengan pentadbiran, pendidikan, politik, mahupun sistem pemerintahan ataupun apa sahaja perkara yang disifatkan barat sebagai urusan dunia .

Ini berikutan, salah satu tujuan pentadbiran negara itu sendiri adalah untuk memastikan negara berjalan di atas landasan agama dan membawa manusia ke arah kepatuhan syariah.

Tambahnya, jika manusia hanya menjadikan akal sebagai panduan dalam mengurus kehidupan maka wujudlah golongan yang membenarkan LGBTQ, gaya hidup bebas dan kezaliman.

Seiring itu, Timbalan Pengarah Hal Ehwal Pelajar Pusat Bahasa, UIAM, Ustaz Abdullah Bukhari Abdul Rahim juga menegaskan agama dan pentadbiran tidak boleh dipisahkan kerana Islam agama sempurna.

Jelasnya, “Islam memberi panduan untuk semua perkara termasuk pentadbiran dan politik. Contoh terbaik adalah Rasulullah SAW yang mampu menjadi pemimpin agama dan pemimpin negara malah selepas sampai ke Madinah baginda buat Piagam Madinah yang mana dalamnya ada berbagai isu. 

Isu local dan international pentadbiran pengurusan kesemuanya dia masuk. Tak boleh dipisahkan.”

Beliau turut berkata bahawa Islam adalah agama yang sempurna merangkumi kesemua aspek. Justeru,  agama dan pemerintahan pentadbiran tak boleh dipisahkan serta kita tidak boleh melabelkan Islam penyebab kepada kemunduran kerana seharusnya ketika melihat sesetengah negara itu kita perlu melihat Islam itu sendiri bukan apa dilakukan oleh orang Islam.

Malaysia fasa bertahan dari gerakan sekularisme

Ustaz Fauzi berpandangan, Malaysia sedikit beruntung kerana mempunyai satu Perlembagaan yang walaupun dari satu sudut ia agak bercampur-campur iaitu ada beberapa perkara dikekalkan terkait sejarah Islam dan dalam masa sama terdapat juga unsur barat dalam Perlembagaan kita.

Dalam Perlembagaan di negara kita, Islam adalah agama  persekutuan, bahasa Melayu jadi bahasa kebangsaan negara malah diperuntukkan juga kedudukan orang Melayu serta kekalkan kesultanan Melayu sebagai ketua agama Islam di negeri-negeri dan YDPA sebagai ketua umat Islam  bagi negeri-negeri yang tidak ada sultan.

Bagaimanapun katanya, kita tidak patut merasa begitu selesa dan yakin bahawa kita tidak akan berubah, kerana cubaan mengubah negara ini sebagai negara sekular sentiasa berlaku daripada sebelum kemerdekaan sampai hari ini termasuk penjajahan sebelum ini yang juga satu usaha jadikan Malaysia negara sekular.

Tambahnya, Malayan Union, seruan ‘Malaysian Malaysia’, ICERD serta gerakan Comango yang dianggotai lebih daripada 50 NGO yang berusaha mensekularkan negara.

“Sekular ini sebenarnya wujud di mana-mana sahaja kalau kita tengok dalam agensi kerajaan pun ada orang yang berfikiran sekular pembangkang pun jadi mereka ini wujud di banyak tempat jadi kita tak boleh kumpulan ini terpencil atau tidak punyai pengaruh.

“Cuma disebabkan kekuatan budaya dalam masyarakat kita, sekular tidak boleh menonjol. 

“Sebagai contoh golongan sekuler ini pernah buat tuntutan Comango itu berlaku sekali sekala. Mereka juga adakala melaung hak-hak LGBT. Mereka konsisten, kumpulan itu wujud dan kita tidak boleh memandang sepi berkenaan mereka,” kata beliau.

Dalam pada itu, Ustaz Abdullah Bukhari juga tidak menafikan politik di Malaysia hanya terlihat tidak mengamalkan sekular namun sebetulnya ia wujud dalam kalangan ahli politik.

Beliau turut mendakwa terdapat ahli politik yang telah merosakkan sistem negara dengan korupsi dalam usaha menghalalkan matlamat mereka di mana ia dilihat sebagai tindakan sekular apabila agama hanya dijadikan ritual semata-mata.

Merujuk kepada buku tulisan Prof. Emeritus Tan Sri Dr Kamal Hassan berkenaan ‘Korupsi dan Kemunafikan dalam Politik Melayu Perlunya Disegerakan Transformasi Moral-Etika’, beliau berpandangan kita kena kembali kepada sudut pandang tauhid maksudnya kita percaya Allah satu-satunya tuhan yang berkuasa dan semua kita buat di dunia ini dalam pengetahuan tuhan dan Islam beri panduan. 

Jelasnya lagi, kalau tidak ikut kehendak Allah sebagai satu-satu tuhan DIA ada audit yang boleh membawa seorang itu ke neraka. Pendek kata tulisan buku itu ingin menegaskan bahawa politik adalah ibadah jadi sebelum bertindak harus memikirkan halal haram dosa pahala.

Turki dan Perancis maju material, mundur rohani angkara sekularisme

Menurut Ustaz Fauzi di antara kedua-dua negara itu mempunyai pengalaman berbeza iaitu satunya berlaku di sebuah negara yang menolak Kristian sementara satu lagi disebabkan terkesan dengan pemikiran sekularisme barat dan asing daripada revolusi Eropah.

Katanya, Eropah menolak agama hasil daripada satu pengalaman perit mereka apabila agama digunakan oleh pemerintah terdahulu untuk mengukuhkan kekuasaan mereka serta bertindak kejam dan zalim kepada masyarakat.

Penolakan itu menyaksikan berlakunya revolusi Perancis, Jerman hingga akhirnya mereka meruntuhkan istana dan gereja sebelum membangunkan sebuah ketamadunan ataupun negara yang berlandaskan pemikiran semata-mata tanpa merujuk kepada agamawan, kitab-kitab suci, gereja dan kehidupan beragama.

Ustaz Fauzi mengatakan kesan daripada apa berlaku di Perancis sebenarnya menyaksikan negara yang disifatkan kota cinta itu berhadapan dengan masalah baharu yang jauh lebih teruk.

“Ketika mereka berada dalam cengkaman agamawan mereka berada dalam satu masalah tetapi apabila mereka menolak agama dan bergerak menggunakan akal semata-mata mereka masuk dalam masalah lain pula. 

“Mereka hilang panduan hidup kerana akal manusia tidak akan mampu untuk menyusunkan kehidupan manusia dan pentadbiran negara dengan baik kerana keterbatasan yang ada pada akal manusia. 

“Akal manusia yang dijadikan sebagai panduan barat itu sendiri tidak boleh dikawal oleh nafsu akhirnya mereka membenarkan LGBT, gaya hidup bebas dan membenarkan kezaliman dalam bentuk lain pula malah terdapat mereka berdepan golongan kapitalis yang mencengkam golongan kecil,” katanya pada Rabu.

Sementara, Turki yang dulu antara sebuah ibu negara Islam, yang menaungi negara-negara Islam lain akhirnya dengan kehadiran Kamal Attartuk telah hilang keupayaan dan tenggelam banyak masalah selepas sekularisme diperkenalkan.

“Kamal Attartuk menolak nilai-nilai Islam kononnya ambil dari semangat Eropah di mana mungkin dia merasakan Eropah maju dengan menolak agama lalu dia tolak Islam dan bawa sekularisme. Akhirnya kita lihat satu keadaan tidak menentu juga berlaku di Turki,” kata beliau.

Bagaimanapun katanya, Turki ada kelebihan apabila terdapat golongan agamawan, pendakwah dan ahli politik yang sentiasa berusaha untuk mengekalkan Turki kepada bentuk asal.

Pada masa sama, Ustaz Abdullah Bukhari  juga mengatakan kedua-dua negara tersebut maju secara material tapi mereka mundur secara rohani ekoran komponen diperlukan manusia ada aspek fizikal dan rohani ataupun panduan dari Islam untuk mengurus tadbir semua perkara termasuk pentadbiran negara.

Anak muda malas sambung belajar, kesan sekularisme?

Satu perkara yang wajar kita khuatirkan ketika ini adalah apabila kesan sekularisme di negara kita hari ini agak membimbangkan terutama bagi anak muda.

Ustaz Fauzi berkata, pemikiran-pemikiran sekularisme dan sebagainya, yang bertentangan  dengan nilai agama ia masuk melalui media sosial malah sukar untuk mengawalnya berikutan ia disebarkan menerusi media sosial seperti TikTok. 

“Golongan muda sudah tidak mahu sambung pembelajaran contohnya,  ini kerana mereka rasa tidak perlu ambil beban apa-apa dalam hidup dan itu adalah satu yang akan merugikan negara sebab golongan muda akan mempunyai daya ketahanan rendah. 

“Cukup dapat duit sekian-sekian dia rasa dah cukup. Tapi sebenarnya dia tak membangunkan negara pun,” kata beliau yang turut menambah bahawa akhirnya generasi muda ini akan menjadi alat kapitalis sahaja bagi memuaskan atau memenuhi keperluan pasaran ekonomi bukannya untuk pembangunan negara kerana mereka disifatkan tidak mampu.

Justeru, beliau mengatakan kesan sekularisme ini sangat besar kerana ia bukan hanya akan menghancurkan moral seseorang bahkan menyebabkan negara itu tepu. 

Tambahnya, negara tidak akan mempunyai sebarang daya ketahanan untuk berdaya saing dengan mana-mana persaingan di alam nyata pada masa akan datang.

Berikutan itu juga beliau menegaskan sebarang bentuk pemikiran luar terutama sekular sewajarnya kita senaraikan sebagai ancaman kepada negara kita kena uruskan dengan satu pengurusan baik supaya ianya tidak menyesatkan generasi muda dan mengubah negara.

“Kerajaan kena bertegas betul-betul untuk mempertahankan Perlembagaan kita sekarang. Kita akan berhadapan PRU15 jadi diharapkan kerajaan yang akan naik adalah kerajaan yang stabil mampu pertahankan perlembagaan Malaysia dan mengukuhkan kedudukan Islam, Melayu dan Diraja serta seumpamanya dalam Perlembagaan tersebut dan negara,” kata beliau.

Ringkasnya, sekularisme dan kesemua ideologi sesat ini sudah pun menghantui anak bangsa kita dari pelbagai aspek namun adakala kita sendiri tidak sedar. Adakah kita sekadar ingin menelah sejarah Perancis dan Turki tanpa mengambil iktibar darinya? – The Merdeka Times

Author

Kolumnis

Bukankah sambut hari raya Aidilfitri sehari sahaja, bukan sebulan?

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Research And Development MRM

Published

on

Foto: Gambar sekadar hiasan.

SEAKAN menjadi adat tradisi di Malaysia, Hari Raya Aidilfitri amat sinonim dengan ‘perayaan sebulan’ di mana ia akan diraikan selama sebulan setelah sebulan berpuasa pada bulan Ramadan.

Ia merupakan musim perayaan yang sangat dinantikan dan dirai penuh kegembiraan di mana waktu ini digunakan untuk menziarahi ke rumah keluarga dan rakan-rakan bagi merapatkan lagi hubungan silaturrahim.

Selama sebulan juga, terutamanya masyarakat Melayu Muslim, rumah-rumah mereka akan ‘dibuka’ dengan menghidangkan pelbagai juadah dan rumah dihias cantik untuk menyambut tetamu yang datang.

Namun, persoalan yang sering timbul adalah ‘Adakah tradisi ‘raya sebulan’ ini bertepatan dengan syariat Islam? Bukankah Islam hanya menganjurkan sehari sahaja dalam menyambut Aidilfitri, bukannya sebulan?’

Menariknya, persoalan ini telahpun dijawab menerusi artikel ‘Irsyad Al-Fatwa Siri Ke-684: Bolehkah Menyambut Hari Raya selama Sebulan Syawal’ dan ‘Al-Kafi #1296: Sambut Hari Raya Sebulan itu Bid’ah?’ di laman sesawang rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.

Artikel itu mengatakan sememangnya Hari Raya Aidilfitri yang disyariatkan hanyalah pada satu Syawal. Ini berdasarkan hadis Rasulullah SAW ketika baginda tiba di Madinah, penduduk Madinah menyambut dua perayaan. Lalu Baginda SAW bersabda,

“Sesungguhnya Allah telah menggantikan kepada kamu dua hari yang terbaik iaitu Hari Raya Aidilfitri dan Hari Raya Aidiladha.” (Riwayat Ahmad, No. 12362)

Ini bermakna, hanya dua perayaan disyariatkan bagi umat Islam untuk dirayakan atas perintah Allah SWT.

Namun, apakah membezakan hari raya yang disyariatkan dengan hari-hari lain? Bezanya adalah pada amalan ibadat yang khusus diperintahkan untuk dilakukan pada hari tersebut.

Sebagai contoh, Hari Raya Aidilfitri disyariatkan melakukan ibadah solat hari raya, menunaikan zakat fitrah dan takbir yang hanya berlaku pada satu Syawal. Bahkan, pada hari tersebut umat Islam diharamkan berpuasa.

Dan sesudah hari tersebut tidak disyariatkan dengan apa-apa amalan ibadat khusus. Tiada lagi ibadat seperti solat sunat, mandi sunat dan takbir hari raya.

Maka, amalan ziarah-menziarahi sanak saudara bukanlah satu amalan ibadat yang dikhususkan dalam perayaan Aidilfitri. Ia hanyalah suatu tradisi yang baik dan diharuskan dalam Islam.

Mengikut Pejabat Mufti WP, mana-mana adat tradisi yang tidak bertentangan dengan nas-nas syarak, maka hukum asalnya adalah harus. Dalam kaedah Fiqh disebutkan:

“Asal bagi sesuatu perkara adalah harus sehinggalah datangnya dalil yang menunjukkan kepada keharaman (perkara tersebut)” (Al-Asyhbah wa al-Nazoir, ms. 60)

Bahkan tiada sesiapa pun mengikat amalan seperti ziarah-menziarahi, bermaafan, menjamu makan dan seumpamanya hanya mesti diadakan pada hari raya.

Ia sekadar tradisi diamalkan demi mengambil keberkatan bulan Syawal yang mulia.

Kesimpulannya, hari raya Aidilfitri yang disyariatkan sememangnya pada satu Syawal. Namun, tiada masalah untuk menyambut hari raya dengan melakukan ziarah-menziarahi sepanjang Syawal kerana ia merupakan kebiasaan yang baik dan ia diharuskan dalam Islam.

Malah, dalam satu hadis Rasulullah SAW pernah menceritakan betapa cintanya Allah SWT kepada mereka yang menziarahi orang lain. Sabdanya

“Seorang lelaki menziarahi saudaranya di satu perkampungan yang lain. Lalu Allah menghantar malaikat untuk berada di jalan ke kampung yang ingin dia tuju. Apabila lelaki itu sudah mendekat, malaikat itu bertanya: Ke manakah engkau mahu pergi? Jawab lelaki itu: Aku mahu menziarahi saudaraku yang ada di kampung ini. Malaikat berkata: Adakah engkau ada harta yang ingin diberikan kepadanya? Lelaki itu berkata: Tidak. Sesungguhnya aku mencintainya kerana Allah. Malaikat itu berkata: Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dihantar kepada engkau. Allah mencintai engkau sebagaimana engkau mencintai saudara engkau itu.” (Riwayat Muslim, No. 6714) –The Merdeka Times

Penafian: Artikel yang disiarkan The Merdeka Times ini adalah pandangan peribadi penulis. Ia tidak semestinya menggambarkan pendirian Editorial The Merdeka Times dalam isu yang dikupas.

Author

Teruskan Membaca

Trending